שביל הגולן קטע 14: מאמפי גולן למבוא חמה

שביל הגולן קטע 14

שביל הגולן קטע 14 לוקח אותנו דרך יער אלוני תבור במותניים הצרות של הגולן אל מבט לנהר הירמוך והשכנים במזרח. בחודשי החורף, נוכל גם לראות את מפל מיצר הנפלא.

נקודת מוצא:
אמפי גולן.
הוראות הגעה: מגיעים מכיוון כביש 98 ופונים מערבה לחניית עפר הנמצאת 2.2 ק”מ דרומית לצומת פיק.

נקודת סיום:
קיבוץ מבוא חמה.
הוראות הגעה: חניית עפר הנמצאת 350 מטרים לאחר הפניה מזרחה מכביש 98, דרומית לכניסה לקיבוץ מבוא חמה.

אורך המסלול:
כ-9 ק”מ.

דרגת קושי:
קשה.

מים במהלך המסלול:
קיבוץ אפיק (סטייה מהמסלול).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
קיבוץ אפיק (סטייה מהמסלול).

לקריאה נוספת על שאר קטעי שביל הגולן

שביל הגולן קטע 14 – תיאור המסלול

אנחנו מתחילים את ההליכה של היום באמפי גולן, היכן שסיימנו את היום הקודם על השביל. מחניון הלילה של קק”ל נצעד לכביש 98, נפנה מזרחה ולאחר כ-300 מ’ נגלה כמה עצי אקליפטוס ומכלאת בקר קטנה. סמוך אליהם ניצב השלט הירוק והמוכר המכריז על הגעתנו לשמורת נחל מיצר.

נמשיך עם השביל המסומן בכחול לצד סימון שביל הגולן, נחצה שער ונעבור ברמה פתוחה, בין שיחים קוצניים של שיזף, ונגיע לנקודת תצפית – לפני המורד התלול, יער אלון התבור ונופי השמורה נפרשים במלוא הדרם, וממול משקיפים הרי גלעד. 

השביל יורד בתלילות היישר אל ערוצו של ואדי ברברה (בערבית: הנחל הרועש). ואדי ברברה, שאורכו כשני קילומטרים, הוא יובל רחב ועמוק של נחל מיצר המתחיל את דרכו למרגלות קיבוץ כפר חרוב. 

נמשיך על השביל החוצה את הנחל וממשיך במורד, בגדתו הדרומית. בערוץ צומחים שיחי הרדוף ופטל צפופים, צמחיית נחלים המעידה על רמת הלחות הגבוהה בקרקע. מכאן ואילך מלווה את הערוץ יער של עצי ערבה מחודדת ואלון התבור. אחרי כשני קילומטרים של הליכה בשביל, נגיע לעץ אלון ענק, נקודה מושלמת להפסקה קלה. עד כמה העץ הזה גדול? דרושים לפחות שלושה אנשים כדי להקיף את הגזע שלו. 

נחל מיצר
נחל מיצר

השביל מממשיך ויורד בנחל מיצר ולאחר כקילומטר עוזב את הנחל ומטפס ימינה במדרון תלול אל דרך המערכת העליונה. בחודשי החורף מומלץ לסטות מעט מהמסלול ומרחבת החניה של נחל מיצר ולהמשיך במורד הנחל בשביל המסומן בכחול כדי להגיע לתצפית נפלאה על מפל מיצר – מפל בגובה 9 מטרים ולרגליו בריכה קטנה.

בנקודה זו סימון השבילים מסתיים, אך נועזים ימצאו שביל עיזים היורד עד לבריכה. חשוב לציין – מסיבות ביטחוניות של קרבה לגבול, אין לרדת אל בריכת המפל, ואין להמשיך עם מסלול הנחל מעבר לנקודה זו. בנוסף חשוב להכיר כי המפל זורם רק בחודשי החורף הגשומים.

בנוסף, אין להמשיך ללכת עם אפיק הנחל דרומה יותר (מעבר לפניה ימינה אל דרך המערכת), מכיוון שבהמשך הנחל לא עביר ויורד בתלילות רבה לעבר הירמוך.

מפל מיצר שביל הגולן
מפל מיצר

בדרך המערכת אנו פונים ימינה ומתחילים בטיפוס. הדרך סלולה ברובה, גם אם משובשת, כך שהצעידה נוחה. לאחר כ-1.3 ק”מ אנו מגיעים לדרך סלולה הפונה שמאלה וחסומה על ידי שער, שלרוב פתוח. נמשיך עמה כ-300 מטרים כדי להגיע לרחבה קטנה המעניקה תצפית מרהיבה על אגן נחל מיצר, היורד למרגלותינו אל הירמוך.

מפה, השביל עוזב השביל את קו המצוק ופונה מערבה לתוך המישור השטוח המיוחד, המכונה “ארץ האלונים” (ארד אל בלוטה). מישור זה הוא החלק הדרומי ביותר ברמה שהיא רמת הגולן, הוא מוקף בכל עבריו במצוקים תלולים לכיוון נחל מיצר, הירמוך, נחל עין גב והכנרת, ומאופיין בשכבת אדמה עבה המאפשרת גידולים חקלאיים.

נחצה את המישור לכיוון מערב בין מטעי אפרסקים, ולאחר כ-1.5 קילומטרים נגיע לכביש 98 ולקיבוץ מבוא חמה – הדרומי ביותר ברמת הגולן. קצת לפני ההגעה לכביש נראה משמאלנו את סככת הטרקטורים של הקיבוץ, בה נוכל למצוא ברז למילוי מים.

זוהי נקודת הסיום של המסלול.

מבוא חמה
שער הכניסה למבוא חמה

מבוא חמה הוא היישוב השני שהוקם בגולן לאחר מלחמת ששת הימים. היישוב הוקם על חורבותיו של מוצב סורי בשם עמרת עז א-דין, שממנו ירו הסורים על בתי הקיבוצים האון ועין גב שנמצאים לרגלי המצוק. בינואר 1968 התאספו שמונה חברי קיבוצים שונים בעמק הירדן והחליטו להתיישב במיקומו של המוצב שירה עליהם קודם לכיבושו במלחמת ששת הימים, וכך הוא קם.

עיקר כלכלת היישוב מתבסס על תעשייה, כאשר בקיבוץ נמצאים שני מפעלים: “מפל” המייצר את ציוד משרדי ומפעל קטן יותר בשם אל-חמה העוסק במכשירי מדידה לשימוש מדעי. בנוסף לכך קיימת בקיבוץ חקלאות המבוססת בעיקר על גידולי שדה, בקר, מדגה וכרם. הקיבוץ הוא אחד מארבעת היישובים השותפים בבעלות והפעלת כפר הנופש והתיירות חמת גדר.

לקריאה נוספת: טיהור מים בשטח – כך תבחרו את הפתרון המתאים עבורכם.

חשוב לזכור כשמטיילים ברמת הגולן

אנחנו כותבים את האזהרות הללו בסופו של כל אחד מקטעי שביל הגולן, אבל זה חשוב מאד שתכירו – רמת הגולן מלאה שדות מוקשים ושטחי אש צה”ליים –חלקם קרובים לתוואי המסלול – לכן חשוב להישאר על המסלול המסומן ולהימנע מחצייה של גדרות. בהתאם, רצוי ללון בחניוני לילה בלבד, ולא להקים אוהל באמצע השטח החשוף או במקומות שאינם מוסדרים לכך.