שביל הגולן קטע 12: מנחל תאנה לגבעת יואב

מצפה אופיר

שביל הגולן קטע 12 לוקח אותנו למסלול קליל וקצר דרך הריסותיה של מושבה היסטורית ונוף מרהיב אל הכנרת, הגולן וההרים סביב.

נקודת מוצא:
נחל תאנה.
הוראות הגעה: על כביש 789, נוסעים מזרחה כ-7 ק”מ מצומת כורסי עד לדרך רכב היורדת מהכביש מערבה. בסמוך לשילוט של שביל הגולן ניתן להחנות את הרכב, לא מומלץ להחנות בצד הכביש.

נקודת סיום:
חורשת גבעת יואב.
הוראות הגעה: נוסעים על הגדר ההיקפית של מושב גבעת יואב, יוצאים מהשער המערבי ונוסעים חצי ק”מ על דרך עפר עד לחורשה – בכניסה אליה שלט שביל הגולן.

אורך המסלול:
כ-6 ק”מ.

דרגת קושי:
קל עד בינוני.

מים במהלך המסלול:
 גבעת יואב.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
 גבעת יואב.

לקריאה נוספת על שאר קטעי שביל הגולן

שביל הגולן קטע 12: תיאור המסלול

אנו מתחילים את המסלול במפגש של נחל תאנה עם כביש 789, בו סיימנו את המקטע הקודם. אחרי כשלוש מאות מטרים של הליכה בלבד נגיע לנקודת העניין הראשונה של המסלול – מעיין נחמד וקטן שקיבל את השם הלא רשמי “עין תפוז”. במקום חורשת אקליפטוס, מעיין ומטע זיתים, לצד עץ פרי הדר שממנו קיבל המקום את שמו.

מפה, נמשיך עם המסלול אל עבר המורדות המשקיפים אל הכנרת, שנמצאת כ-400 מטרים מתחתינו. התצפית מעניקה מבט לנוף המרהיב של הכנרת, בקעת בית צידה והרי הגליל. זוהי נקודת מפגש ייחודית שמנקזת אל הדלתא שנוצרה בה של כמה מנחלי הגולן החשובים בדרכם לכנרת. המפגש המרשים בין המדרונות התלולים הגולשים אל הדלתא ושפעת המים הזורמים הופכים את השמורה לאוצר טבע המשמר רצף בתי גידול ושלל בעלי חיים.

קבוצת האקליפטוסים שלמרגלותינו מציינת את מקומו של עין עויניש, מעיין קטן הנובע, כמרבית המעיינות בסביבה, בנקודת המגע שבין בזלת הכיסוי לשכבת הסלע שמתחתיה.

שביל הגולן קטע 12

קשה להסיר את העיניים מהנוף הנהדר אך בכל זאת כדאי לערוך סטייה קטנה מהשביל ולבקר בבני יהודה הישנה (ביר א-שגום) – מושבה שהתקיימה בשנים 1886‏-1920 ושרידיה שוכנים בתחום שמורת טבע סוסיתא.

המושבה הוקמה על ידי אגודת בית יהודה שבה היו חברים יהודים שומרי מצוות מצפת ומטבריה. מוכתר הכפר היה חיים ברנשטיין – סוחר בדים בצפת, שנשא לאשה את פרומה – בת למשפחה חרדית גם היא מצפת. הם גייסו כסף ורכשו כ-2,000 דונם מאדמות הכפר ביר א-שקום, כפר דל ובו כ-30 בקתות בנויות אבני בזלת וחומר.

תחילה התגוררו בבתי הערבים והחלו לעבד את הקרקע בשותפות עם תושבי המקום. המחסור הכריע אותם והם שבו לצפת. בראשית 1890 שבו לכפר עשר משפחות והקימו חמישה בניינים קטנים. לאורך שנות קיומה סבלו מתיישבי בני-יהודה מתנאים קשים במקום: תנאי מזג האוויר, ריחוק מיישובים יהודיים, קשיי תחבורה, אדמה מסולעת בחלק גדול משדות היישוב שאינה ראויה לעיבוד והעדר מוסדות חינוך הילדים. בשנת 1888 נפטר סר אוליפנט, התורם האנגלי שתמך והגן על בני היישוב. המצב במקום הלך והחמיר, ועד שנת 1913 רק שש משפחות החזיקו מעמד במקום, ואז עזבו חמש מהן.

רק משפחת ברנשטיין נשארה על אדמתה. לאחר מותו של מנחם נותרה בכפר אלמנתו פרומה עם שני בניה, שמיאנו להשאירה לבדה. האישה האמיצה החזיקה מעמד בכפר גם במלחמת העולם הראשונה עד מאורעות תר”פ (ב-5 באפריל 1920), כאשר בן המוכתר, שכנם עלי חסן אבו שג’ר, פרץ לבית המשפחה והרג ביריות את פרומה ואת בנה אברהם. הבן השני ניצל בזכות ידיד מאנשי הכפר. זה היה סופו של היישוב העברי במקום.

מושב בני יהודה שהוקם ב-1972 ונמצא מעלינו נקרא על שם המושבה ההיסטורית.

בני יהודה
שרידי המושבה בני יהודה, המבנה עבר שחזור

המסלול מסתיים בחורשה הסמוכה למושב גבעת יואב. במקום חניון לילה למטיילים הכולל מחסות ללינה ושירותים כימיים. מושב גבעת יואב נוסד בשנת 1968 בסמוך לכפר הסורי הנטוש סקופיה, והוא מחזיק בתואר המושב הראשון שקם בגולן. מייסדיו הם קבוצת חיילים משוחררים שהנציחו בשם היישוב את מפקדם, סא”ל יואב שחם, שנפל בפעולת סמוע בדרום הר חברון בשנת 1966.

חברי המושב עוסקים בחקלאות – גידול כרמים ליין ולמאכל, כרמי זיתים, הדרים, בננות, משק חלב ותיירות.  

ביישוב בני יהודה גרים כיום כ-1,600 תושבים, והוא משמש כמעין מרכז אזורי המספק שירותים לשאר יישובי דרום הגולן. זוהי הזדמנות לנצל את המתקנים ביישוב ולהצטייד באוכל ושאר מצרכים – ביישוב בית ספר אזורי, קניון, מרפאות מכבי וכללית, מד”א, מכבי אש, משטרה קהילתית, בריכה, מתנ”ס חוגים, ומגוון פארקים.

בקרבת החורשה נמצא מצפה אופיר, תצפית קסומה אל הכנרת והסביבה שהוקמה ע”י משפחת שעל מגבעת יואב לזכר בנם אופיר. מכאן נשקף נוף מרהיב של 180 מעלות אל הכנרת, הגולן וההרים סביב. זוהי נקודת סיום מושלמת למסלול, בה נוכל לקחת את הזמן, לשאוף אוויר ולהרהר במסלול הנפלא שעברנו עד כה. במקום תמצאו חורשת זיתים בצלם ניתן לשבת ומספר שולחנות פיקניק נוחים.

מצפה אופיר שביל הגולן
מצפה אופיר

לקריאה נוספת – כלי בישול לשטח: המדריך השלם לבחירת ציוד בישול לקמפינג

חשוב לזכור כשמטיילים ברמת הגולן

חשוב לזכור כי רמת הגולן מלאה שדות מוקשים ושטחי אש צה”ליים –לכן חשוב להישאר על המסלול המסומן ולהימנע מחצייה של גדרות. בהתאם, רצוי ללון בחניוני לילה בלבד, ולא להקים אוהל באמצע השטח החשוף או במקומות שאינם מוסדרים לכך.

במהלך הטיול יכול להיות שתאלצו לחצות גדרות בקר. הקפידו לעבור רק במקומות המיועדים, ולסגור את השער מאחוריכם. בכל מקרה, כמובן שאסור לטפס או לחתוך גדרות, גם משיקולי בטיחות וגם כדי לא לפגוע בחקלאים המקומיים.

היזהרו במיוחד בחצייה ובהליכה על כבישים, והקפידו לאסוף אחריכם את האשפה ולהשאיר את הטבע נקי.