שביל הגולן קטע 5: מבאב אל הווא לחניון עין זיוון

שביל הגולן קטע 5

שביל הגולן קטע 5 לוקח אותנו לצד מאגר מים מרהיב, לפסגתו של הר געש ולאורך יער אלונים יפיפה מלא בנקודות עניין. מה אנחנו צריכים יותר?

נקודת מוצא:
באב אל הווא (“שער הרוחות”).

נקודת סיום:
חניון עין זיוון.

אורך המסלול:
כ-11 ק”מ.

דרגת קושי:
קושי בינוני.

מים במהלך המסלול:
 קיבוץ עין זיוון.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
מרום גולן, קיבוץ עין זיוון.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 5: תיאור המסלול

אנו מתחילים את היום ליד באב אל הווא (שער הרוחות), היכן שסיימנו את היום הקודם. במקום שרידים של ישוב קדום וכן מערת קבורה החצובה באבן עם כוכי קבורה הבנויים בשתי קומות, אליה ניתן להיכנס ולהתרשם.

מערת הקבורה, שהתגלתה בעקבות הנחת צינור מים, בהחלט מרשימה. גג המערה משתלב בגובה פני הקרקע והוא בנוי לוחות אבן, ובתוכה שמונה כוכי קבורה בשתי קומות. כמאה מטרים מפה נמצאת בריכת בראון (בירכת באב אל-הווא), שמורת טבע המשמרת שלולית חורף ובה עולם צומח וחי מיוחד במינו. עומקה של הבריכה כארבעה מטרים והיא אוגרת כמאה אלף מטרים מעוקבים של מים – מפלס שנשמר עד אמצע פברואר לערך ואז מתחילה הבריכה להתייבש במעט.

חוות הרוח עמק הבכא. בקצה השמאלי התחתון מאגר בראון

נמשיך ונעבור לצד מאגר בנטל, אשר הוקם בשנות ה-80 ומנקז אליו מי גשמים ונחלים מקומיים אשר קודם לכן זרמו לסוריה ואל השטחים החקלאיים שממזרח להר בנטל. במאגר ניתן למצוא דגי קרפיון וכסיפים.

נמשיך ונטפס בשביל תלול שאורכו כקילומטר על המדרון הצפוני של הר בנטל, לצד חורש טבעי צפוף שבו שולטים אלון מצוי, אלון תולע ואוג הבורסקאים. ההר נמצא ממערב לעיר הסורית קוניטרה ומדרום ליישוב מרום גולן, השוכן למרגלותיו. הוא חלק מקו התלים הישראלי, ומהווה נקודת תצפית מצוינת לעבר סוריה, מורדות החרמון וכן לשאר רמת הגולן.

על פסגת ההר נוכל לשתות משקה חם בבית הקפה המפורסם “Coffee ענן” ולבקר במרכז מבקרים של המועצה האזורית גולן, בו מוצב צה”לי משוחזר (שנבנה על מוצב סורי שקדם לו), וכן עמדת הסברה אוטומטית. לאורך שביל הכניסה אל מרכז המבקרים מוצגים פסלי פלדה של הפסל יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום גולן.

הר בנטל
פסגת הר בנטל, עם בית הקפה ושחזור המוצב הצה”לי

נמשיך ונרד לאורך הדרך הסלולה העולה להר בנטל, ונמשיך ללכת דרומה כקילומטר לאורך כביש הגישה לקיבוץ מרום גולן. הכביש הצר עובר בתוך לוע של הר הגעש בין הר אביטל להר בנטל. נחצה את הכביש ונמשיך להתקדם דרך מטעי תפוחים, ונגיע לפסל נדיה – נקודה אחת מתוך שמונה נקודות הקשורות לפועלו של אלי כהן בסוריה, ביניהן עובר שביל שהוקם לזכרו של האיש שלנו בדמשק.

בפסל הזה, נראית אם ושלושה ילדים קטנים. הוא מתאר את הציפיה של משפחתו של אלי כהן, נדיה אלמנתו ושלושת ילדיה לשובו של אלי מסוריה, והבאתו לקבורה במדינת ישראל.

נמשיך ברום הר הגעש אביטל ונרד אל יער אלונים הסמוך לקיבוץ עין זיוון. במישור רחב ידיים, המשמש למרעה, נוכל לחוש היטב בנוכחותו של הר אביטל (תל אבו א-נדה), המתנשא מאחורינו ברום 1,204 מ’. התל הגעשי מתנשא כ-240 מ’ מעל סביבתו וערכו האסטרטגי רב. לפיכך בראש ההר נמצא מוצב פעיל של צה”ל המונע גישה לפסגה.

בתקופה המתאימה (עונת הסתיו, אוקטובר-נובמבר) נוכל לראות פריחה מהממת בצבע סגול לילך. זוהי סתוונית התשבץ – פרח נדיר (ומוגן), הנפוץ רק בחרמון ובצפון הגולן.

חניון עין זיוון

נסיים את המסלול בחניון עין זיוון, אתר הנצחה לחללי גדוד סיור 134 שנפלו במלחמת יום הכיפורים. החניון שוכן בצל עצי חורש טבעי, בעיקר אלון תולע ואלון תבור, עם תוספת של עצים נטועים. האנדרטה הצנועה כוללת טנק שרמן ישן, צריח של נגמ”ש ושל תותח סורי ולוחות המנציחים את חללי הגדוד. יוצאי הגדוד נטעו שני עצי ארז בתוך הכלים שהשתתפו בקרבות: אחד בתוך צריח של טנק ואחד בצריח של נגמ”ש.

קק”ל הכשירה במקום חניון לילה לשירות המטיילים בשביל הגולן. החניון כולל שלושה משטחי לינה מצוידים בקיר חוסם רוח, מקום ייעודי למדורה (אין להדליק אש מחוץ למקום זה) ופחי אשפה. זוהי נקודה מומלצת לחניית לילה, אך חשוב לציין שאין בחניון מים זורמים.

עוד כמה דברים שחשוב לדעת

אי אפשר לדבר על טיול ברמת הגולן בלי לדבר על שדות המוקשים הפזורים באזור. למרות שבשנים האחרונות – ובעיקר מאז הקמת הרשות לפינוי מוקשים ב-2011 – נעשה מאמץ לפרק את המוקשים ההיסטוריים שנשארו בקרקע, ברמת הגולן קיימים לא מעט שדות מוקשים מגודרים, חלקם קרובים למסלול שביל הגולן. הישמרו מפני ירידה לאזורים לא משולטים או סטייה גדולה ממסלול השביל.

בהתאם, מומלץ ללון בחניוני לילה בלבד, ולא לעשות את זה באמצע מקטע או במקומות שאינם מוסדרים, בדגש על קרבה לשטחי אש צה”ליים.