האם אפשר לעשות את שביל ישראל עם כלב?

שביל ישראל עם כלב

אנחנו ממשיכים לענות על שאלות נפוצות שאנחנו מקבלים לגבי שביל ישראל, והיום – האם אפשר לעשות את שביל ישראל עם כלב?

אז בגדול, התשובה היא לא.

קטע פה ושם, בעיקר בצפון, כמובן. אפילו יכול להיות נחמד. אבל את כל השביל ברצף? לא רצוי, ואפילו היינו אומרים שזה ככל הנראה מסכן אותך, וגם את הכלב.

נפרט בדיוק למה.

למה לא לקחת כלב לשביל ישראל:

1. דבר ראשון, זה אסור

חלקים ניכרים של שביל ישראל עוברים כידוע בשמורות טבע, ובמרבית שמורות הטבע בארץ אסורה הכניסה לבעלי חיים, כלבים ביניהם. זה לא מרוע, אלא פשוט כי כניסה של כלבים לשמורת טבע עלולה לפגוע באופן ישיר או עקיף באיזון האקולוגי בשמורה ולהפריע לבעלי החיים הנמצאים בה – בין אם באופן ישיר על ידי אינטרקציה של הכלב עם החיות הנמצאות בסביבה, ובין אם באופן עקיף באמצעות השארת ריחות (שתן וצואה) שמשבשים את מרחב הגידול.

2. זה לא ישים

יש חלקים בשביל ישראל שפשוט אינם עבירים עבור כלבים, לדוגמה קטע 39 (בין ספיר לשיזפון) הכולל ירידה בנקיק צר ושימוש בסולמות העשויים מיתדות ברזל החצובים בתוך הסלע. במקרים כאלו תצטרכו לקחת את הכלב על הידיים,דבר שהולך להיות קשה אם מדובר בכלב גדול, או במנשא מיוחד.

ומעבר לכך, אנחנו כל הזמן מדברים על משקל התיק האידיאלי ואיך כל גרם – כשהוא אתכם על הגב רוב שעות היום – משמעותי במיוחד. תוסיפו לזה אוכל של כלב בוגר למשך התקופה, ומים, וציוד, ותקבלו משוואה עם פתרון אחד: זה לא כל כך אפשרי.

3. זה מסוכן לכלב (ולך)

הליכה בשביל ישראל עם כלב זה רעיון שנשמע טוב על פניו, כי אין כלב שלא אוהב טיולים. מצד שני, לכלבים יש קושי גדול בויסות חום (הם אינם מזיעים אלא מתנשפים וכך מתקררים). תחשבו על טיול קצר שעשיתם עם הכלב שלכם, ואיך הוא ככל הנראה היה שפוך לאחר מכן ורבץ לכמה שעות טובות כדי להתאושש. רק שכשאתם על שביל ישראל, לא תמיד יש צל, הטמפרטורה נשארת גבוהה עד שהשמש שוקעת, ועל כל מטר שאתם הולכים, הכלב כנראה הולך כמה נוספים.

מעבר לחום, צריך לזכור שלכלבים אין נעליים, כך שהם חשופים לכוויות ויבלות בכפות הרגליים במקרים בהם הקרקע חמה. וכמו שלא הייתם לוקחים את הכלב לטיול על אספלט לוהט באמצע היום – אתם לא צריכים לקחת אותו לחול מדברי חשוף.

עוד דבר שצריך לחשוב עליו הוא העובדה שבזמן ההליכה בשביל ישראל אנחנו עוברים בלא מעט שטחי בר. בעוד חיות בר שונות כמו צבועים, זאבים ודומיהם בדרך כלל נמנעות מאינטרקציה עם בני אדם, לא בטוח שהם לא יתפתו לתקוף כלב שיעבור להם בטריטוריה.

שביל ישראל עם כלב

מה בכל זאת אפשר לעשות?

גם אני חולה על כלבים, ואין דבר יותר משמח מאשר לראות את הכלב מאושר כמו שרק הטבע יכול לגרום לו. מצד שני, חשוב להיות אחראי ולוודא שאנחנו לא דורשים יותר מדי מהכלב האהוב שלנו. ככלל, מומלץ לקחת את החברים על ארבע למסלולים קצרים, יום או יומיים זה בסדר, בעיקר בקטעי המסלול הקלים (והמוצלים) יותר של הצפון.

באם החלטתם לקחת את הכלב לקטע מסוים – תכננו את המסלול מראש, ודאו כי הוא עביר לכל אורכו, מוצל ומתאים מבחינת המרחק והאינטנסיביות לכלב שלכם. דאגו לאוכל ומים מספקים, ורצועה כמובן, למקרה הצורך.

המסע של יוני וקרלו בשביל ישראל

אני לא יכול לסיים את הפוסט בלי לתת תזכורת לכתבה הנפלאה הזו ששודרה בחדשות 13.

יונתן לוי, לוחם לשעבר ביחידת עוקץ, השתחרר מהצבא ולקח עמו את חברו הטוב ביותר מהשירות: הכלב קרלו. בזמן שיוני מטייל בשביל ישראל, קרלו פיתח צליעה שהלכה והחמירה בעקבות גידול סרטני. הגילוי הנוראי לגבי מצבו של קרלו הגיע אל יונתן באמצע השביל, אותו הוא הפסיק עבור כלבו היקר, אך לא למשך זמן רב – שני הלוחמים האמיצים האלו המשיכו את המסע לאורך שביל ישראל ביחד, וזהו סיפורם המרגש ומעורר ההשראה.

וזהו להיום. עוד שאלות? רוצים להתייעץ?

נשמח לשמוע מכם בתגובות, בעמוד יצירת הקשר או בקבוצת הפייסבוק שלנו.

גם תמונות של כלבים חמודים בשביל ישראל יתקבלו בברכה 🙂