5 סיבות לעשות את שביל ישראל לבד, וטיפים חשובים

שביל ישראל לבד

לעשות את שביל ישראל לבד זו חוויה מיוחדת, שלא מתאימה לכל אחד. מצד שני, אחרי תקופה ארוכה בה ניסיתי לתאם עם חברים, משפחה ואפילו אנשים מהאינטרנט הליכה משותפת בכמה קטעים ללא הצלחה – החלטתי להפסיק להיות תלוי באחרים ולעשות את זה סולו.

החוויה לא הייתה קלה, וקצת מלחיץ לעשות את הקפיצה הזו ולמצוא את עצמך באמצע מסלול לבד, אבל בסופו של דבר הייתה לי חוויה מדהימה. ולכן החלטתי לכתוב את הפוסט הבא עם חמש דברים שלמדתי במהלך הטיול לבד, ולמה אולי כדאי גם לכם לחשוב על זה בתור אופציה.

1. זה מפחיד – ולכן הזדמנות לצמוח

אפתח בזה – המחשבה לטייל לבד בשביל ישראל היא מפחידה. מה יהיה אם אלך לאיבוד, או שחס וחלילה יקרה לי משהו? האם לא יהיה לי משעמם לבד? ומעבר להכל, זה לא קצת מוזר ללכת לטייל לבד?

אז כן. יש סיכונים, וזה ממש לא קל – אבל מבחינתי אלו גם בדיוק הסיבות לעשות את זה.

נסו להיזכר בכל דבר חדש שעשיתם בפעם הראשונה. גיוס לצבא, עבודה חדשה – כל דבר כזה מתחיל עם מלא חששות, אבל ברגע שמתגברים עליהן – בעיקר כי אין ברירה – מבינים שזה היה הרבה יותר גרוע בראש מאשר במציאות. לטייל לבד זה בדיוק אותו הדבר.

אז עם תכנון נכון וקצת אומץ, עשו את זה וקפצו למים. תחושת העוצמה הסופית תהיה שווה את הכל.

טיפ #1 – חשוב מאד לוודא שיש לכם את הציוד הדרוש, כולל ערכת עזרה ראשונה, פנס ראש ודרך בטוחה ליצירת קשר (או לפחות מטען סולארי, לוודא שהנייד עובד), ולוודא שמישהו יודע איפה אתם ומוודא שאתם בסדר מדי פעם, רק ליתר ביטחון.

מטייל לבד

2. זה בונה עצמאות

זה מתקשר למה שסיפרתי עליו בפתיחה: ישבתי וחיכיתי שמישהו ירצה לבוא לטייל, או להזדמנות הנכונה, או שרגע שיהיה הכי מתאים. ואז נפל לי האסימון – הייתי צריך להפסיק לחכות לדברים שיקרו. אם אני רוצה לטייל, אני צריך לטייל.

וזה בדיוק המטרה של לטייל לבד: הלכתי לאיבוד? אצטרך למצוא את הדרך. רעב? אצטרך להכין אוכל. וזה, חברות וחברים, עצמאות. ורק ככה מגיעים לאושר אמיתי, שנמשך לטווח ארוך.

טיפ #2 – התחילו בקטן על מנת לבנות ביטחון. עשו טיולים קצרים של כמה שעות, משם התקדמו ליום, ומשם קדימה לשבילים ארוכים יותר. בנו לעצמכם את הביטחון ומתחו את הגבולות. מצד שני, סמכו על האינסטינקטים שלכם: מרגישים לא בנוח? חזרו אחורה, לא קרה כלום.

מטיילת לבד

3. פוגשים יותר אנשים

בני אדם לא אוהבים לצאת מאיזור הנוחות שלהם. אני זוכר את הטיול שלי בדרום אמריקה אחרי הצבא – 99% מהאנשים שהכרתי היו ישראלים. לא כי כיוונתי לשם, או כי יש לי בעיה לדבר באנגלית, אלא פשוט כי זה היה נוח. אם אנחנו לא חייבים, אין סיבה לצאת מהקליקה הקיימת שלנו, מהנוחות והביטחון של פמיליאריות מסוימת, ולכן הסתובבתי עם חבורה של אנשים שהכרתי, ולא הייתי פתוח להיכרות עם משהו אחר.

מצד שני, כשאתם יוצאים לטייל לבד, הראש פתוח. מעבר לעובדה שפתאום היה לי צורך, ולכן כנראה חיפשתי לייצר שיחות ואינטרקציות עם אנשים חדשים, גם העובדה שהייתי לבד הפכה אותי להרבה יותר נגיש, כך שדברים טובים התחילו לקרות לי. פגשתי הרבה אנשים חדשים ומעניינים ושמתי לב שאני פתוח לחוויות חדשות.

ואם אתם חושבים “אבל אני לא טוב בלייצר שיחה עם אנשים זרים” – זו בדיוק הסיבה שאתם חייבעם לטייל לבד ולכבוש גם את האתגר הזה.

טיפ #3 – אני אוהב מוזיקה טובה ולפעמים זה ממש נחמד לטייל עם פסקול. אבל אם אתם מטיילים לבד, השאירו את המוזיקה בבית. זו הדרך הטובה ביותר להגביר את המודעות שלכם למה שקורה מסביב – בעלי חיים, מטיילים אחרים, שינוי במזג האוויר. בנוסף, זה ייקל עליכם לדבר עם אנשים טובים באמצע הדרך.

שביל ישראל לבד

4. גמישות

אני לא חושב שצריך להרחיב פה יותר מדי – כשאתם מטיילים לבד אתם הבוס של עצמכם. כבר לא צריך לקבל החלטות בצורה דמוקרטית ולפעמים לעצור דווקא כשאתם ב-“שוונג”, או לקרוע את עצמכם כדי להישאר בקצב.

טיול בשביל ישראל לבד מאפשר לעצור מתי שרוצים ואיפה שרוצים. הגעתם למעיין נחמד? עצרו לכמה זמן שתרצו. לא בא לכם לעלות לתצפית? וותרו. הכל פתוח.

טיפ #4 – זה בסדר לאתגר את עצמכם, אבל אל תנסו מסלול ארוך מדי עבור טיול הסולו הראשון שלכם. טעויות קורות כשאתה עייף. אין צורך לדחוף את עצמכם מעבר לרמת הנוחות או היכולות שלכם.

שביל ישראל לבד

5. לומדים להכיר את עצמנו

אין כמו קצת נתק מהסביבה החיצונית על מנת להצליח להתעמק פנימה. כשיוצאים לטייל לבד (אפילו אם זה רק לכמה שעות), הרבה פעמים מדובר על מסע פנימי לא פחות מאשר המסע החיצוני.

הרי מדובר על הזדמנות נפלאה ללמוד על עצמכם: מה אתם אוהבים, ומה לא. איפה אתם מרגישים בנוח, ומה קשה. לטוב ולרע, החוויות הם שלכם, ורק שלכם, וזו הזדמנות נפלא ללמוד ולהכיר את החבר הכי טוב שיהיה לכם בטיול – את עצמכם.

לעשות את שביל ישראל לבד זו הזדמנות מדהימה לכבוש את הפחדים ולצמוח ברמה האישית. 

עכשיו כל מה שנשאר הוא לבחור מקטע.

טיפ #5 – תכנון מוקדם והיכרות מעמיקה עם המסלול לא רק תמנע טעויות במהלך הדרך, אלא תגביר את הביטחון שלכם. לכן, כדאי לעשות קצת “שיעורי בית” לפני היציאה למסלול – מעבר על המפות, היכרות עם המסלול (עמודי הקטעים באתר הם מושלמים לכך), ואם ממש בא לכם להיות בטוחים, להזמין את ספר שביל ישראל המכיל מפות טופוגרפיות, צילומים והמון המון מידע.

חושבים לעשות את שביל ישראל לבד?

מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו על מנת לקבל עצות, תמיכה ומי יודע, אולי אפילו תמצאו חבר למסע.