שק שינה מומלץ: כך תבחרו את שק השינה הנכון עבורכם [פוסט ענקי]

שק שינה מומלץ

אין ספק ששק השינה הינו אחד הפריטים החשובים ביותר לכל מטייל. דמיינו את המצב הבא: הטראק היה מדהים, האוהל עומד, האוכל על האש אבל אתם? קופאים מקור ולא מצליחים להירדם. סיוט שיכול להרוס לכם את כל חוויית הטיול. ולכן, ישנה חשיבות רבה לבחירת שק שינה מומלץ עבורכם.

בכוונה אנחנו אומרים “עבורכם”. יש אינסוף האופציות הקיימות בשוק, ושק השינה שתבחרו צריך להיות תלוי בצרכים וההעדפות שלכם. על מנת לעזור לכם, צוות האתר עבר על המון המלצות הקיימות ברשת, וצמצם את הרשימה לחמשת שקי השינה הטובים והמשתלמים ביותר.

כדי לבחור את שק השינה המתאים עבורכם, עליכם לדעת להגדיר את אופי הטיול שלכם. שאלות אלו יעזרו לכם להחליט איזה שק מתאים לכם:

  • האם אתם מתכוונים לשאת את שק השינה בתרמיל? מה שאומר שעליו להיות קטן וקל משקל, או ששק השינה יהיה ברכב רוב הזמן ואז אין צורך להתחשב בשיקול זה.
  • מה טווח הטמפרטורה הצפוי במקום אליו אתם הולכים? ככל שתישנו במקום קר יותר, שק השינה יצטרך לבודד טוב יותר, ולכן הוא יתפוס יותר משקל ונפח, וסביר שעלותו תהיה גבוהה יותר.
  • מה האקלים השורר ביעד הטיול? אם מאוד לח או גשום, תעדיפו שק שינה במילוי סינתטי, אך אם אין חשש לרטיבות – פוך הוא הבחירה המועדפת.

השיקולים בבחירת שק שינה מומלץ

כמו שכבר אמרנו, בחירת שק השינה צריכה להיות מושפעת מכמה שיקולים:

טווח טמפרטורה

לשקי שינה יש מספר דירוגי טמפרטורה, אשר יופיעו במפרט:

קיצון (Extreme) – הטמפרטורה הנמוכה ביותר בה ניתן לישון בשק השינה בלי לסבול מהיפותרמיה.

גבול תחתון (Limit) – הטמפרטורה הנמוכה ביותר בה ניתן לישון בשק השינה ללא סיכון בריאותי, קצה גבול הנוחות (או גבול הסביר).

טמפרטורת נוחות (Comfort) – הטמפרטורה בה ניתן לישון בשק השינה, ובכן, בנוחות. ברמת העיקרון, זה המדד שאמור לעניין אותנו. יש להעריך את הטמפרטורה הסבירה עמה נתמודד בעת הלינה בשטח, ולבחור בשק השינה הקרוב ביותר אליה + מרווח ביטחון קטן. לדוגמה, אם הטמפרטורה הצפויה בשטח היא 10 מעלות, חפשו שק שינה שטמפרטורת הנוחות שלו היא 5 מעלות (ומטה).

בנוסף, קיימים שני תקנים למדידת דירוג הטמפטרטורה של שקי השינה: אמריקאי ואירופאי. לרוב, שקי השינה מדורגים לפי הסטנדרט האירופאי, המחמיר יותר, אשר מתייחס לאדם שלבוש בביגוד מחמם מינימאלי בתוך שק השינה (כולל גרביים), כאשר השק שכוב על מזרון עבה. ללא מזרון יכולת החימום יורדת דראסטית – אז לעולם אל תישנו בשק שינה ללא מזרון בטמפרטורות קרות ודאגו למזרון עבה ואיכותי.

מילוי שק השינה

בגדול לשקי שינה יש שני סוגי מילוי – פוך וסינתטי. לכל אחד יתרונות וחסרונות:

מילוי סינתטי – מילוי המיוצר בטכנולוגיה מתקדמת באופן מלאכותי. מדובר במילוי העשוי לרוב סיבים חלולים המאפשרים קליטה של אוויר לצורך בידוד. ככל שיש יותר מעברי אוויר בסיבים, כך המילוי יותר איכותי. מילוי נפוץ לשקי שינה הוא פוליאסטר-הולופייבר-מיקרופייבר. תכונה חשובה של מילוי סינתטי היא העובדה שאם שק השינה נרטב, המילוי מאבד רק מעט מיכולת הבידוד שלו, ומתייבש באופן מהיר יחסית.

פוך טבעי – מילוי הפוך, בדרך כלל פוך-אווזים, נחשב למילוי האיכותי מבין השניים. יתרונותיו של מילוי זה מתבטאים בכך שהחומר הוא קל יותר ומבודד באופן טוב יותר מאשר החומר הסינתטי – כלומר, הוא נותן יותר חום ומצריך פחות נפח לאותו משקל, ככה ששק שינה מפוך יהיה קל ובעל נפח קטן יותר משק שינה סינתטי באותו דירוג טמפרטורה, באופן משמעותי. בנוסף לכך, הוא נחשב עמיד יותר לאורך זמן, ולכן למרות שמחיר שקי שינה עם מילוי פוך הוא בד”כ יקר יותר, ניתן לומר שהשקעה בשק מפוך היא השקעה לטווח ארוך. עם זאת ישנן גם חסרונות: ראשית, פוך רגיש לסביבה רטובה, גשם או אפילו לחות באוויר, וכשנרטב הוא צריך זמן רב על מנת להתייבש (זמן שבד”כ אין בזמן טרק).

צורת שק השינה

גם פה, בגדול ניתן לחלק את שקי השינה לשני סוגים עיקריים:

שק שינה מרובע / מלבני – הצורה הרגילה והנפוצה ביותר, אשר מאפיינת שקי שינה לצרכי “קמפינג”, משפחתיים, בעיקר מכיוון שהם גדולים יותר ורחבים. הם נוחים למי שאוהב לזוז בזמן השינה, צריך מרחב, או רוצה לפרוס את השק על מנת שיכיל יותר מאדם אחד.

שק שינה מומיה – שק שינה זה מתחיל רחב באזור הכתפיים אך והולך ונהיה צר ככל שמתקרבים לאיזור הרגליים. יתרונותיו של שק שינה כזה הם בשמירה על חום הגוף, כאשר המבנה מתוכנן ליעילות מקסימלית – הרגליים צמודות יותר כך שלחום הגוף אין מקום להתפזר – ולכן חסכוני בנפח ובמשקל. רוב שקי השינה המקצועיים יהיו בצורה הזו.

5 בחירות של שק שינה מומלץ

עכשיו, אחרי שהבנו מה לבדוק ואילו תכונות של שק השינה הכי רלוונטיות עבורנו, נמשיך לבחירת שק השינה שלנו. כאמור צוות האתר עבר על עשרות (אם לא מאות) המלצות הקיימות ברשת, השוואות מחירים, שיחות עם מטיילים ותגובות בעמודי הפייסבוק שלנו – ויחד הגענו לרשימה המצומצמת הבאה של חמש בחירות שק שינה מומלץ על ידי צוות האתר.

שק שינה מומלץ לשביל ישראל: WINNER OUTFITTERS

שק שינה מומלץ לשביל ישראל

שק שינה מומלץ עבור מטיילים במזג אוויר נוח (כמו שביל ישראל!), או כאלו המתכננים להיות בתוך אוהל או בקתה. עשוי מפוליאסטר איכותי ברמת 350T עם שכבת ציפוי אשר הופכת אותו לאטום (עמיד נגד רטיבות), אנטי-קריעה ויחד עם זאת רך מאד. מבנה המומיה שומר עליו קל משקל ויעיל, והוא מגיע עם רוכסן מסוג SBS שמאפשר לכוונן את מידת האוורור של שק השינה בהתאם למזג האוויר והטמפרטורה, ועל כן הוא יכול להיות שימושי במגוון רחב של עונות וטווחי טמפרטורה.

שק שינה מומלץ למשפחות: Coleman Sun Ridge

שק שינה מומלץ למשפחות

שק שינה מומלץ למשפחות. מבחינת טמפרטורה, הוא מתאים לקיץ אבל גם לתקופות הביניים (אביב וסתיו), בזכות רוכסן עם מנגנון תרמו-לוק שעוזר לצמצם את בריחת חום הגוף מתוך שק השינה. בנוסף, מכיל את מבנה ה-Comfort Cuff – שכבת מילוי נוספת באיזור הראש, המייצרת נוחות ורכות בזמן השינה.

שק שינה מומלץ למזג אוויר קשה: Teton Sports Celsius XXL

שק שינה מומלץ למזג אוויר קשה

שק השינה הזה מתאים לכל העונות ומכיל את טכנולוגיית SuperLoft Elite fill שמאפשר שמירה על חום גם כאשר הטמפרטורה בחוץ היא מתחת לאפס. למבנה המומיה שלו מתווסף עיצוב מיוחד לאיזור הראש אשר מאפשר לכווץ את שק השינה לצורך שמירה על חום ושמירה על מרחק מהקרקע. בנוסף, מכיל שכבה כפולה שמונעת את הבעיה הנפוצה של “אזורים קרים” בתוך שק השינה (בעיקר באיזור הרוכסן והתפרים). הרוכסן הדו כיווני רץ בקלות בעת פתיחה וסגירה. מגיע עם שק אחסון המאפר ללחוץ את שק השינה ולצמצם את גודלו.

לאנשים גדולים: Coleman 0°F

שק שינה מומלץ לאנשים גדולים

המידות של שק השינה הזה גדולות – מעל 2 מטר אורך, 80 ס”מ רוחב – כך שהוא אידיאלי לאנשים גבוהים, גדולים או סתם אלו שאוהבים את שק השינה שלהם מרווח. למרות גודלו הוא שומר על חום בצורה טובה, ובנוי לשינה באיזורים עם טמפרטורה מתחת לאפס. עשוי מפוליאסטר אשר שומר על שק השינה עמיד לאורך זמן.

שק שינה הכי משתלם: Winner Outfitters Camping

שק השינה הזה הוא בחירה טובה למי שלא מחפש להשתגע, אלא מעדיף Value for Money, לטווח ארוך. קרי, הוא בסדר גמור הכל: מתאים לרוב סוגי הטמפרטורה, עמיד כנגד מים, מאד רך ונוח לשינה (עשוי מבד עם טכנולוגיית 210 סיבים), הרוכסן הדו צדדי שלו (ז”א ניתן לפתוח את שק השינה מבפנים ומבחוץ) מאד עמיד, שימושי ואמין. כמו כן מגיע עם שק אליו ניתן ללחוץ את שק השינה לאריזה חסכונית במקום.

לסיכום – טבלה השוואתית של שקי השינה

השוואת שקי שינה

שאלות ותשובות

האם יש שקי שינה שונים לנשים וילדים?

כן! ישנם שקי שינה המיועדים ומתוכננים לפי מבנה הגוף הנשי – צרים יותר באיזור הכתפיים ורחבים יותר באיזור האגן, ומכילים מילוי רב יותר באיזורי הרגליים והחזה. לילדים, ישנם שקי שינה מיוחדים עם מעין שרוולים המחזיקים את שק השינה במקומו, על מנת שהילד לא “יברח” מתוך השק במהלך השינה בלילה.

איך מכבסים שק שינה?

בדרך כלל אין מניעה לכבס שקי שנה במכונת כביסה רגילה, עם עדיפות לאבקת כביסה עדינה (ולא בנוזל \ ג’ל), נטול דטרגנטים, פוספטים, מלבינים, מחזקי צבע, מרככים וחומרי בישום. מסירי כתמים יכולים להיות שימושיים גם כן אך קחו בחשבון שיהיה קשה להסיר אותם מאיזור התפרים של שק השינה. לא לשכוח לרכוס את כל הרוכסנים ולסגור את כל הסקוטשים לפני הכביסה על מנת למנוע נזק לבד. כמו כן, מומלץ להפוך את שק השינה מהפנים אל החוץ.
שימו לב – שקי שינה במילוי סינטטי מאבדים מיכולת הבידוד שלהם עם כל כביסה! בשקים איכותיים הנזק בדרך כלל זניח. בשקים פשוטים יותר המשתמשים בחומרי בידוד לא איכותיים, שקי שינה מאבדים את מריבת יכולת הבידוד שלהם תוך 10 כביסות.

אילו אביזרים נוספים מגיעים עם שק השינה?

ברוב המקרים שק שינה יגיע עם תיק / שק לקיפול ונשיאה. במידה ולא, או שהלך לאיבוד, תמיד אפשר לקנות בנפרד. מאד מומלץ להשתמש בשק הזה מכיוון שהוא מאפשר לקפל את שק השינה לגודל מצומצם בצורה בה התכוון היצרן, וע”י כך למנוע מצב של שחיקה או דחיסה לא נכונה של חומר המילוי, דבר אשר פוגע ביעילותו.

לקריאה נוספת

בחרתם שק שינה? עכשיו צריך לדעת איך בוחרים מוצ’ילה כדי להכניס בה את כל הציוד!
בנוסף, מוזמנים להיכנס ולקרוא על פנסי הראש המומלצים ע”י צוות האתר.

הישארו מעודכנים

נהניתם? נשמח אם תשתפו את העמוד!
כמו כן נשמח לקבל הערות, הארות, רעיונות ותגובות, בקבוצת הפייסבוק שלנו.