תיק טיולים מומלץ לשביל ישראל – מה צריך לדעת לפני שבוחרים

תרמיל מומלץ

“התרמיל הוא ביתו של המטייל”: בפוסט הבא נבחן את הקריטריונים שיש לשים לב אליהם בעת בחירת תיק טיולים מומלץ, ולאחר מכן ניתן כמה המלצות של צוות האתר.

לא לחינם נקראים היוצאים למסע ארוך ברחבי עולם תרמילאים. התרמיל, יותר מכל פריט אחר, מסמל את הטיול הגדול: החופש, הנדודים, החיפוש אחר חוויות חדשות ומסעות במקומות רחוקים. גם בשפות אחרות נקראים המטיילים על שם התרמיל שהם נושאים על הגב. המילה המפורסמת ביותר היא Muchila, תרמיל בספרדית, והנושא אותו הוא Muchilero.

אין פריט אחר אשר ישפיע על רמת הנוחות שלכם בזמן הטיול מאשר התרמיל. ישנם מספר גורמים שצריכים להילקח בחשבון בעת בחירת תרמיל טיולים מומלץ: נוחות, עמידות ונפח.

כל תרמיל בנוי משני מרכיבים בסיסיים: גוף התרמיל ומערכת הגב (מנשא), כאשר עיקר הטכנולוגיה בייצור תרמילים מושקעת כיום בתחום מערכות הגב. מערכת הגב הינה סט של מוטות אלומיניום לתמיכה, כריות, ריפודים ורצועות אשר יוצרים אזורי תמיכה לכתפיים, לשכמות, לגב התחתון ולמותניים. מערכת גב נועדה להצמיד את גב התרמיל בהתאמה לגב המטייל, לפזר את משקל הנשיאה בצורה בריאה יותר ולהעבירו מהגב למותניים, ובכך להקל את נשיאת התרמיל גם בצעידות ממושכות. חלק ממערכות הגב מתוכננות גם להרחיק זעה מהגוף ולא לצבור אותה. אפשר לבחור בין כמה מערכות גב אורתופדיות, עם או בלי מסגרת גב אלומיניום. מסגרת האלומיניום מאפשרת התאמה לגב המטייל ומתכופפת לפי קימור הגב באמצעות צלב של פסי אלומיניום התפורים בתוך גב התרמיל.

ההמלצה – תרמיל שק

עבור מטיילים בשביל ישראל (ושביליסטים באופן כללי), ההמלצה היא להשתמש בתרמיל שק אשר מעוצב בצורה המאפשרת נשיאת משקל כבד והליכה בתוואי שטח קשים. הוא צר וארוך יחסית ומאפשר הליכה יציבה יותר. במרבית תרמילי השק ניתן למקם ציוד כבד ובעל נפח יחסית גדול בצורה נוחה ויעילה. תרמיל שק מאפשר ניצול נפח יעיל יותר בהשוואה לתרמיל מזוודה בנפח זהה ונוח להוסיף לתרמיל אביזרים חיצוניים (לדוגמה – לקשור מבחוץ שקי שינה).

מבנה התרמיל גלילי, כאשר הוא נעשה צר יותר כלפי מעלה. בדרך כלל התרמיל מחולק לשניים: תא תחתון (שליש מהנפח) עם גישה נפרדת (על ידי רוכסן) ותא עליון עיקרי עם גישה עליונה (פתיחת קיטבג) וביניהם ישנה מחיצת הפרדה הניתנת לפתיחה בעת צורך. לעיתים נוספים כיסי צד להוספת נפח ושיפור החלוקה.

סגירת החלק העליון במרבית התרמילים נעשית בעזרת כובע עם כיס עליון. כיסי צד משפרים את חלוקת הנפח והגישה לציוד, אבל הם עלולים להפריע בהליכה במקומות צרים ועשויים להפריע לאיזון התרמיל, לכן יש להקפיד על איזון משקלי בין שני הכיסים. גם להפרש של קילוגרם בודד משמעות רבה באיזון והטלת עומס יתר על צד אחד של הגוף.

תיק טיולים מומלץ

קריטריונים לבחירת תיק טיולים מומלץ

עוד כמה נקודות שחשוב לשים לב אליהן בעת בחירת תיק טיולים מומלץ עבורכם:

חומרים

כאשר תרמילים רבים נראים דומים כל כך, הבדלי האיכות הנובעים משימוש בחומרים טובים יותר ואיכות ייצור גבוהה יותר הן הסיבה העיקרית שבגללה תרמיל אחד עולה על תרמיל אחר. חשוב מאוד לוודא כי התרמיל עשוי מבד איכותי, עמיד וקל לניקוי, ומכיל בד חזק ואיכות תפרים ואבזמים גבוהה. תרמיל חזק יהיה בעל תפרים כפולים למניעת קרעים ורוכסנים חזקים עמידים לאורך זמן.

עמידות נגד גשם

התרמילים האיכותיים יהיו עשויים לרוב מבד העמיד למים, או שיכילו לפחות כיסוי נגד מים שאפשר לשלוף במהירות.

חלוקת התאים ופתחי גישה

כשבוחרים תרמיל טיולים מומלץ, ודאו כי יש לו תאים שמתאימים לאופי הציוד והטיול שלכם. מומלץ כי תרמיל יכלול תא אחד גדול עבור אחסון פנימי עיקרי, כ־4 תאים וכיסים, 3 רצועות הידוק ולולאות קשירה ואפילו פתח סודי פנימי לאחסון כסף וציוד חשוב. התרמיל הכי פופולרי הוא תרמיל משולב – תרמיל שק בעל רוכסן לפתיחה קדמית (לעיתים צדית), ועל כן מעניק גישה נוחה יותר לחפצים ואריזה קלה יותר.

מבנה גוף המטייל

לגודל ומבנה הגוף של המטייל צריך להיות השפעה גדולה על בחירת התרמיל. ההבדל במערכת הגב ובגודל התרמיל בין גבר לאישה וגם בין אדם גבוה לנמוך צריכים להילקח בחשבון בעת החלטה על גודל וסוג התרמיל. גם רמת הכושר והרגישות לפציעות ולכאבים היא בעלת השפעה על בחירה זו. תרמילי נשים הם בדרך כלל קטנים יותר (55 ליטר) ומותאמים למבנה הנשי, כך שרצועות ההידוק לגוף הן בדרך כלל מתחת לקו החזה.