איך להתלבש לחרמון וכל מה שחשוב לדעת לפני שמגיעים לאתר

הר החרמון

הַר חֶרְמוֹן הוא ההר הגבוה ביותר בישראל (ובסוריה) – ובהתאם, ממש קר עליו. מצד שני, זה לא אמור להרתיע אותנו מלבקר, פשוט צריך להתלבש כמו שצריך! המשיכו לקרוא כדי ללמוד איך להתלבש לחרמון, מה האטרקציות הקיימות על ההר וכל שאר הדברים שאתם צריכים לדעת כדי לטייל עליו בהנאה.

ביקור בהר החרמון

הר החרמון נמצא בגבול הצפוני-מזרחי של ישראל ומהווה את קצהו הדרומי של רכס הרי מול הלבנון. פסגת ההר בגובה 2,814 מטרים מעל פני הים, ונמצאת על הגבול שבין סוריה ולבנון, כ-14 ק”מ מצפון מזרח למוצבי ההר הישראליים. הפסגה הגבוהה ביותר בתחומי ישראל היא כיפה בגובה 2,236 מטרים מעל פני הים, הנמצאת מערבה למצפה שלגים. מצפה שלגים – שהוא בעצם אתר הסקי – שוכן בגובה של 2,224 מטרים מעל פני הים.

ביום רגיל, אתר החרמון יכול להכיל כמות של כ-12 אלף מטיילים בבת אחת. זהו המקסימום, ובימים מושלגים בהם האתר פופולרי במיוחד כדאי להיערך לפקקי תנועה מטורפים, בעיות חנייה ועומס רב (בעונת הגלישה מבקרים באתר כ־300,000 גולשים). מנגד, בימי שגרה (בהם אין שלג) ביקור באזור הוא נעים במיוחד, ולא צפויים פקקי תנועה.

על מנת להגיע לכניסה לאתר החרמון יש לנסוע על כביש 98 העולה מכיוון קריית שמונה ועובר דרך נמרוד, נווה אטי”ב, מסעדה, מג’דל שמס ומסתיים ממש בכניסה את האתר. בנקודה הזו (הנקראת “חניון תחתון”) ניתן להחנות את הרכב בחנייה ענקית ממנה ממשיכים בשאטלים מטעם האתר שאוספים את המבקרים בצורה מסודרת ומסיעים אותם מעלה. בימים שאינם עמוסים (או אם אתם מגיעים ממש ראשונים בבוקר), יכול להיות שיתאפשר לכם להמשיך ולעלות עם הרכב הפרטי אל החניון העליון (הקטן יותר).

איך להתלבש לחרמון
אתר החרמון בחורף

איך להתלבש לחרמון

קחו בחשבון שפסגת ההר גבוהה במיוחד, מה שאומר שגם אם אתם חושבים שנעים לכם במזג האוויר הנוכחי בתחתית ההר זה לא בהכרח מעיד על ההרגשה שתהיה לכם בפסגתו, בה צפויות כמה מעלות פחות.

בהתאם לכך, אם אנחנו צריכים לסכם במשפט את השאלה “איך להתלבש לחרמון”, נגיד כך: בשכבות!

זה מכיוון שפסגת ההר קרה יותר מהתחתית שלו, ולבוש בשכבות יאפשר לכם לווסת את חום גופכם לסביבה. רצוי ללבוש כמה שכבות של מכנסיים (למשל גטקס) ושל חלק עליון (עם סוודר ומעיל). כמובן לא לשכוח להצטייד בכובע צמר, כפפות עבות וצעיף עבה שיקלו על ההתמודדות עם הקור המכה בעור החשוף.

בנוסף לכך, במידה ואתם מגיעים לאתר בעונת השלגים, רצוי לנעול מגפיים או נעליים עבות לצד גרביים עבות, כך שלא יאפשרו לשלג הנמס לחדור ולהרטיב את כפות הרגליים. בהתאם, מומלץ לבוא עם מכנס שלא נרטב (ואם כן, מתייבש בקלות), כי כאמור השלג הנמס הולך להציק לכם לא מעט.

מומלץ לבדוק את מזג האוויר באתר (לצד שעות הפתיחה המעודכנות שלו) לפני ההגעה באתר החרמון הרשמי.

האטרקציות באתר

אתר החרמון כולל 13 מסלולי גלישה הפעילים במשך החורף, וכאשר תנאי מזג האוויר מאפשרים כך ניתן לגלוש באתר באופן עצמאי באמצעות ציוד סקי וסנובורד: מסלול ירוק (מסלול בית הספר), 3 מסלולים כחולים, 7 אדומים ו-2 שחורים. באתר בית ספר לסקי וסנובורד הפועל מזה כ-30 שנה, ומציע שיעורים לכל הרמות.

לצד הסקי, האתר מציע עוד מגוון של אפשרויות בילוי, כמו גלישה במזחלות הרים “אקסטרים”, נסיעה ברכבל המבקרים לפסגת ההר (הנוף מרהיב), גלישה לילדים במזחלות שלג (מתקן שפעיל גם בימי הקיץ), ומתקן SKY RIDER, אטרקציית ריחוף מעגלית ייחודית וראשונה מסוגה בישראל.

האתר פתוח למטיילים גם במהלך הקיץ, וניתן לבקר במקום, לעלות ברכבל מבקרים לפסגת ההר ולהשתתף בסיורי טבע, מורשת קרב ובתצפיות. במהלך הקיץ מבקרים באתר כ-40,000 איש.

עוד בסביבה

אם נהייתם רעבים אחרי כל האטרקציות, אתם מוזמנים לבקר בכפר הדרוזי עין קנייא, שנמצא דרום-מערבית לחרמון ובמרחק של כ-200 מטר מנחל סער, ומציע אירוח כמיטב המסורת הדרוזית.

אם נשאר לכם זמן, כדאי מאוד להמשיך ולבקר במפל סער – אחד ממפלי המים היפים והפופולריים בגולן, הנמצא לצד הדרך העולה לחרמון ולצפון הגולן, לצד המפל הוסדר מגרש חנייה, ושבילי הליכה קצרים מאפשרים תצפיות לעבר המפל ולקניון נחל סער. ניתן להמשיך למסלול ארוך יותר המגיע אל “מפל הרסיסים” וגשר הידידות, שנמצאים לא רחוק.

בכיוון דרום מערב נוכל למצוא את צוק מנרה המפורסם, עם מגוון אטרקציות שמתאימות לכל המשפחה. מגלשות אקסטרים, טרמפולינת באנג’י דום ורכבת צוק שמציעה סיורים לאורך גבול לבנון.

וכמובן, עוד כמה מסלולים נחמדים שנמצאים באזור: