שביל הגולן קטע 1: מהחרמון לעמק יעפורי

שביל הגולן בריכת רם

נתחיל לצעוד את שביל הגולן עם קטע 1 הלוקח אותנו מקופות אתר החרמון, דרך הרחוב הראשי של הכפר הדרוזי החביב מג’דל שמס, לאורך מטעי הדובדבן בסמוך לגדר הגבול עם סוריה ועד תצפית נפלאה על ברכת רם ועמק יעפורי.

נקודת מוצא:
קופות אתר החרמון.

נקודת סיום:
עמק יעפורי, לא הרחק מברכת רם.
(אפשר לשים בווייז: נבי יעפורי)

אורך המסלול:
כ-10 ק”מ.

דרגת קושי:
להולכים מצפון לדרום (מומלץ), רמת קושי בינונית. להולכים מדרום לצפון צפויות כמה עליות קשות מאד.

מים במהלך המסלול:
במג’דל שמס.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
במג’דל שמס.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 1: תקציר המסלול

שביל הגולן קטע 1 מתחיל מקופות אתר החרמון, הנמצאות בהמשך כביש 98 לאחר העלייה ממג’דל שמס. מיד לאחר הקופות פונים ימינה וחוצים את מגרש החניה. את הסימון הראשון של השביל תמצאו ליד עץ אלון גדול.

חשוב לדעת כי בחודשי החורף, כשיש תנאי מזג אוויר קשים במקום, אי אפשר לצעוד בחלק הזה של השביל. שער הרכבים ממג’דל שמס פתוח אך ורק למבקרי אתר החרמון, והכניסה והיציאה אפשריות רק בשעות הפתיחה של אתר החרמון (08:00-16:00 בכל ימות השבוע).

נתחיל את המסלול בנחל גובתה (בערבית: “ואדי ג’ובתא”), נחל היורד מן החרמון בין שלוחת שׂריון לבין כתף חרמון, מקבל בהמשכו את מימיו של נחל חזורי, ונשפך אל נחל חרמון, כ-300 מ’ ממערב לעין בניאס. אנו נצטרף אליו בסוף חלקו העליון, קרוב לנווה אטי”ב.

מפה, נמשיך לצעידה ברחוב הראשי של מג’דל שמס. מג׳דל שמס הוא היישוב הגבוה ביותר במדינת ישראל (והשני הכי צפוני, אחרי מטולה), וזה מסביר את שמו – “מגדל השמש” – מכיוון שבשל גובהו של היישוב (בין 1120 – 1230 מטרים מעל פני הים) מאירות אותו קרני השמש, עם הזריחה, לפני שאר היישובים בסביבה.

אחרי היציאה מרחובות מג’דל שמס, נעבור בסמוך לגדר הגבול עם סוריה וגבעת הצעקות.

במלחמת ששת הימים, לאחר כיבוש רמת הגולן על ידי ישראל, קו הגבול נקבע כמה מאות מטרים מזרחית ליישוב. הגבול החדש יצר ניתוק בין תושבי הכפר לצד הסורי של הגבול (בין היתר מהכפר הסמוך חדר, עמו קיימו קשרי משפחה ומסחר ענפים). בני המשפחות המתגוררים משני עברי הגבול מצאו שיטה לייצר תקשורת על גבעת “עין אל תינא” שבמבואות הכפר, באמצעות צעקות לקרוביהם שבעברו הסורי של הגבול, לעיתים בסיוע מגאפונים.

זה נתן לגבעה את שמה המפורסם “גבעת הצעקות”, אך כיום, עם התפתחות התקשורת האלקטרונית, זה כבר לא כל כך רלוונטי.

שביל הגולן קטע 1
גבעת הצעקות ליד מג’דל שמס. החבית הצבועה באדום (בתחתית התמונה) מסמנת את המקום שממנו אסור לסורים להתקרב לגדר החדשה.

מפה, שביל הגולן ממשיך בירידה לעמק יעפורי ועובר ליד טחנת קמח ישנה. העמק קרוי על שמו של מבנה הקבר המיוחס לנביא הדרוזי נבי יעפורי אשר שוכן במרכזו. החלק הצפון-מזרחי של עמק יעפורי ידוע בתור עמק הדובדבנים והתפוחים של הגולן, וזכה לקבל את השם “טוסקנה הדרוזית”. העמק מושקה במים המגיעים מראס אל נאבע (עין סהר, מקור הנביעה של נחל סער) הנמצא מעבר לגבול.

נסיים את הקטע הנוכחי בתצפית נפלאה על ברכת רם. השם המקובל בערבית למקום הוא ״בֻּחַיְרֶת מסעדה״ על שם הכפר הדרוזי הסמוך. צורתה של הבריכה עגולה ומימיה מתוקים ובהירים. כיום, היא מתפקדת כמאגר מים, ובמימיה משקים את הגידולים באזור.

זוהי נקודת הסיום של הקטע הראשון של שביל הגולן. עשינו את זה!

ברכת רם ומסעדה, בצילום מהישוב נמרוד

מסלול נוסף באזור: טיול יום במורדות החרמון: מהחרמון דרך בריכת מן לנווה אטיב

חשוב לזכור בעת טיול בגולן

אי אפשר לדבר על טיול ברמת הגולן בלי להזכיר את שדות המוקשים המפוזרים באזור. למרות שבשנים האחרונות – ובעיקר מאז הקמת הרשות לפינוי מוקשים ב-2011 – נעשה מאמץ לפרק את המוקשים ההיסטוריים שנשארו בקרקע, הגולן מלא בשדות מוקשים מגודרים, חלקם קרובים למסלול השביל. בשום אופן אין לחצות גדרות ולרדת מהשביל המסומן!

בנוסף לכך, הגולן מלא בשטחי אש של הצבא. בהתאם, יש לתכנן ולבצע לינה בחניוני לילה בלבד. אסור ללון באמצע מקטע או במקומות שאינם מוסדרים.