האגם הנעלם בתמנע – מחזה מרהיב באמצע המדבר

אגם תמנע

האגם הנעלם בתמנע הוא אגם ענק ומרהיב הנמצא בין מחצבות נחושת נטושות, סמוך לפארק תמנע ולקיבוץ אליפז. האגם נוצר כאשר מי תהום על גדותיהם והציפו את אחת המחצבות שהיו במקום. התוצאה היא אגם כחול קסום המוקף מצוקים אדמדמים ומקום נפלא לעצירה ובילוי בדרך לאילת או ממנה. 

האגם הנעלם נמצא סמוך לפארק תמנע, צפונית לאילת. הוא נחבא בין מחצבות הנחושת הנטושות בבקעת תמנע ונגלה לעיני המטייל רק ברגע שמתקרבים אליו (ומכאן שמו). מדובר על פנינה מרהיבה אמיתית, עם שילוב של מים כחולים ובוהקים ומצוקים אדומים באמצע במדבר, במה שנראה כמו שום מקום.

אבל איך הוא הופיע ככה באמצע המדבר?

עד שנות ה-80 פעלו במקום מחצבות נחושת. לאחר שהן נסגרו, מי התהום הציפו אותו, והתוצאה היא האגם המרהיב.

חשוב להדגיש כי למרות מראהו האטרקטיבי והמזמין של האגם, מדובר בשטח שהינו בבעלות חברת הכרייה – וההגעה לאתר עלולה להיות מסוכנת מבחינה בטיחותית: הצוק התוחם את האגם מפתיע ואינו נראה מרחוק, והרחצה במים המליחים של האגם אינה מומלצת ויש להיזהר במיוחד לא לבלוע אותם (הם גם נורא מרים).

האגם הנעלם בתמנע

מכרות הנחושת בתמנע

כריית נחושת התקיימה בבקעת תמנע כבר בעת העתיקה. הפעילות התחדשה לאחר קום מדינת ישראל, וב-1951 הוקמו מכרות חדשים והחלה כרייה מסחרית של הנחושת, בעשרה מכרות פתוחים ותת-קרקעיים, באמצעות ציוד מכני כבד.

במכרות נחפרו יותר מ-50 ק”מ של מנהרות תת-קרקעיות, במספר מפלסים המסתעפים מאחד המכרות הפתוחים. הקצה הדרומי של המכרה חובר לפיר שירות אנכי דרכו הועלתה העפרה ממעבה האדמה. בשיא הפעלתם, ייצרו המכרות כ-16,000 טון נחושת בשנה, והעסיקו כ-1,000 איש.

בשנת 1976, נסגרו מכרות הנחושת לראשונה, עקב הפסדים תפעוליים שנבעו מירידת מחירי הנחושת בעולם. ב-1980 נעשה ניסיון לחדש את הפקת הנחושת, ולהוסיף לכך גם את הפקת המנגן. הניסיון לא עלה יפה ופעילות הכרייה נפסקה סופית ב-1984, לאחר הפסדים תפעוליים כבדים.

כיום, בעקבות סגירת המפעל והפסקת שאיבת המים, מוצף המכרה התת-קרקעי ברובו במי תהום. האגם הינו הפתח אליו היו יורדים הג’יפים והמשאיות.

נחושת תמנע
מכרה הנחושת ב-1980 (תמונה של דניאל ונטורה)

האגם הנעלם בתמנע – מסלול

האגם הנעלם בתמנע נמצא במרחק של כעשר דקות הליכה (כקילומטר) מחניית הרכבים המאולתרת הנמצאת בשטח העליון של המחצבה (פרטי הגעה בהמשך). מדובר על ירידה מתונה בשביל רחב ונוח להליכה (אך חשוף לשמש, היערכו בהתאם).

לאחר שנעבור בנקודת תצפית חמודה המשקיפה על האגם (רוב האנשים מנצלים אותה לתמונה זריזה), נמשיך לרדת בדרך פתלתלה ותלולה יותר דרך פתח צר וארוך בסלע הממשיך עד לשפת האגם.

בסמוך לתצפית על האגם הנעלם נוכל לראות עוד תופעה מרהיבה הנקראת “סדקי תמנע”, עוד שריד למכרה הנחושת הישן שהתייבש והשאיר אחריו סדקים גדולים בגובה של כשני מטרים.

מומלץ להביא אוכל ושתיה וליהנות מפיקניק נעים על שפת האגם.

החזרה היא באותה הדרך, רק הפעם במגמת עליה (ולוקחת קצת יותר זמן, כ-20 דקות).

האגם הנעלם בתמנע

איך מגיעים לאגם הנעלם בתמנע

האגם הנעלם נמצא כ-5 דקות נסיעה מפארק תמנע וכ-20 דקות מאילת. נגיע למקום באמצעות נסיעה על כביש 90 לכיוון דרום, נחלוף על פני הכניסה לפארק תמנע ונמשיך ישר כשני קילומטרים נוספים, עד פניה ימינה לדרך סלולה, וממנה נסיעה עד למבנה בטון בו פונים שוב ימינה לדרך עפר.

ממשיכים בנסיעה על דרך העפר, משמאלנו תהום מגודרת, למשך זמן קצר – עד שנגיע לחניית הרכבים המאולתרת. פה נחנה ונמשיך ברגל לאגם.

ב-Waze: “האגם הנעלם”

מה יש בתוך המים?

את התשובה לשאלה הזו אנו מקבלים בעזרת משה בוזגלו, חובב צלילה בן 26 ממגדל העמק, שתיעד את האגם מזווית יוצאת דופן – מתחת לפני המים.

בריאיון ל-YNET הוא סיפר על החוויה: “המים היו בצבע ירוק-ניאון מסתורי והיו בקרקעית מבנים משונים שעליהם נטיפים מנצנצים ויפהפיים. הגענו לעומק של 20 מטר והאדמה בקרקעית הייתה כמו ג’לי רך. כשנגעתי בה עם היד הרגשתי שהיא יכולה להיכנס לתוכה בשלמותה. אמנם אין באגם דגים, אבל יצא לנו לראות יצור קטן ומוזר בצבע לבן – ואין לנו מושג מה זה היה”.

הוא העלה סרטון של החוויה בעמוד היוטיוב שלו:

עוד באיזור