איך בוחרים מקלות הליכה – מדריך מקיף והמלצות

מקלות הליכה

מקלות הליכה לטיולים (מוטות טיולים) הם ציוד סטנדרטי עבור מטיילים רבים. הסיבות לכך פשוטות: הם משפרים את היציבות שלנו ומספקים תמיכה בכל סוגי השטח. אבל מה הם אותם מקלות הליכה לטיולים, איך משתמשים בהם באפקטיביות ואולי הכי חשוב – איך בוחרים מקלות הליכה מתאימים? על כל זה נדבר היום.

כדי להפיק את המרב ממקלות הליכה שלכם, היום נעבור על הנושאים הבאים:

  • יחיד או זוגי? נתחיל בבחירה בין זוג מקלות הליכה או מוט בודד.
  • נמצא את האורך הנכון – רצוי לכוון למצב בו יש כיפוף של 90 מעלות במרפק שלנו כאשר קצות המוט נוגעים בקרקע.
  • נבחר תכונות שחשובות לנו – כוונון, קיפול, בלימת זעזועים, משקל ומנגנוני נעילה (עבור מוטות מתכווננים) הם רק חלק מהתכונות והאפשרויות שינחו את בחירת מקל ההליכה שלנו.
  • כמה בחירות של מקלות הליכה מומלצים – לא בא לכם לחכות? קפצו לסוף.

הערה: למרות שמקלות הליכה לטיולים נראים כמו משהו שיכול לשמש בתור מקל הליכה לאנשים מבוגרים, הם לא נועדו להחליף מקלות הליכה רפואיים, ונועדו לאנשים בכושר שמתכננים הליכה בשטח.

איך בוחרים מקלות הליכה

זוג או יחיד

יש מקלות הליכה לטיולים שנמכרים כזוג, ומשתמשים בהם במקביל. הם נועדו לשפר את היציבות של המטייל ויכולים להפחית את הלחץ המופעל על הברכיים שלנו בזמן הטיול. רובם מתכווננים באורך וחלקם כוללים קפיצים פנימיים הבולמים זעזועים כדי להפחית עוד יותר את הפגיעה.

מנגד, ניתן לרכוש מקל הליכה בודד, שהכי יעיל עבור הליכה בשטח שטוח יחסית ועם עומס קטן או ללא עומס על הגב (קרי, משקל תרמיל נמוך). לרוב, המקלות האלו ניתנים להתאמה וחלקם כוללים תכונות של בלימת זעזועים. לפעמים הם עשויים לכלול גם תושבת מצלמה מובנית מתחת לידית, כך שהם יכולים “לחלטר” בתור מקלות סלפי.

אורך המקלות

מקלות הליכה בגודל מתאים ישימו את המרפקים שלכם בכיפוף של 90 מעלות כאשר אתם מחזיקים את המקלות עם הקצה על הקרקע, לצד כפות הרגליים. מקלות טרקים רבים מגיעים באורכים מתכווננים, מה שמקל על השאלה. עם זאת, חלקם נמכרים באורכים קבועים או בטווחי גדלים מסוימים. הנה כמה הנחיות שיעזרו לכם למצוא את המקלות המתאימים לכם:

עבור מקלות הליכה באורך מתכוונן:

אם אתם גבוהים יותר מ-1.80 מטר – בחרו מקלות הליכה באורך מרבי של לפחות 51 אינץ’ (130 ס”מ).
אם אתם נמוכים מ-1.80, תוכל לקצר את רוב מקלות ההליכה המתכווננים כדי לגרום להם להתאים עבורכם.

עבור מקלות הליכה באורך קבוע:

השתמשו בטבלה למטה ובחרו מידות בהתאם –

גובהמידת מקל מומלצת
נמוך מ-1.5 מ’100 ס”מ (39 אינץ’)
1.50-1.70 מ’110 ס”מ (43 אינץ’)
1.70-1.80 מ’120 ס”מ (47 אינץ’)
מעל 1.80 מ’130 ס”מ (51 אינץ’)

כיוון אורך המקל

אם יש לכם מקלות הליכה מתכווננים, חשוב שתדעו לאיזה גובה לכוון אותם. מקלות הליכה לטיולים שהותאמו בצורה לא נכונה עלולים לגרום לכאב בזרועות, בכתפיים, בגב ובצוואר.

באופן כללי, רצוי לכוון את האורך של המקל כך שכאשר אתם מחזיקים אותו עם הקצה על הקרקע ליד כף הרגל שלכם, הזרוע שלכם מייצרת עיקול של 90 מעלות במרפק. זה יהיה האורך הנכון עבור רוב המצבים.

עבור קטעים ארוכים של עלייה, ניתן לקצר כל אחד ממקלות ההליכה בכ-5-10 ס”מ כדי לקבל מינוף רב יותר. ככל שהמדרון תלול יותר, כך רצוי לקצר את המקלות. הם אמורים לסייע לנו לנוע בעלייה מבלי לגרום למתח או עייפות לכתפיים, והכתפיים שלנו לא אמורות להרגיש כאילו הן נמצאות במצב לא טבעי, מורם או כאילו הן נדחפות מעלה לתוך רצועות התרמיל. אם זה קורה, עלינו לקצר את אורך המקלות אפילו יותר.

עבור קטעים ארוכים בירידה, ניתן להאריך כל מקל בכ-5-10 ס”מ מהאורך הרגיל. זה יעזור לנו לשמור על הגוף שלך זקוף יותר עבור איזון טוב יותר.

איך בוחרים מקלות הליכה

תכונות שחשוב להכיר

בהתאם לאופן שבו אתם מתכננים להשתמש במקלות ההליכה שלכם, סביר שתרצו לבחון את התכונות הבאות:

יכולת כיוון – מקלות הליכה רבים מאפשרים לכוון את האורך שלהם כדי לשפר את היציבות בשטח שונה. בדרך כלל הם מתכוונים בטווח שבין 80 ל-130 ס”מ, ומאפשרים לנו לקצר ולהאריך אותם בהתאם לתנאי השטח.

חלק ממקלות הטיולים לא מתכווננים באורך. מקלות באורך קבוע נוטים להיות קלים יותר מאשר המקלות המתכווננים מכיוון שיש בהם פחות חלקים, מה שהופך אותם לפופולריים במיוחד למי שרגיש מאד למשקל, או גם ככה מעדיף מקלות באורך קבוע.

קיפול – מקלות הליכה מתקפלים עובדים כמו מוטות של אוהל ומתפרקים לחלקים במקום להתכנס לתוך עצמם כמו מקלות מתכווננים. מקלות מתקפלים הם בדרך כלל קלים יותר לאריזה ולעתים קרובות הם קלים מאוד ומהירים לפריסה.

בולמי זעזועים – אלו מקלות הליכה המציעים קפיצים פנימיים הבולמים זעזועים כאשר הולכים איתם בירידה. רוב המקלות מאפשרים לבטל את התכונה הזו כאשר אין בה צורך (למשל בזמן שהולכים בעליה). לדעתנו בלימת זעזועים היא תכונה נחמדה בסה”כ אבל לא ממש הכרחית – אלא למי שסובל מפציעות ירך, ברכיים או קרסוליים או שסבל מפציעות קודמות במפרקים האלה.

לרוב המקלות הסטנדרטיים אין יכולת בלימת זעזועים, והם קלים וזולים יותר כתוצאה מכך.

תושבת למצלמה – חלק מהמקלות כוללים תושבת מצלמה מובנית מתחת לידית, המאפשרת להשתמש במוט כמקל סלפי. נחמד לאוהבי התחום.

איך בוחרים מקלות הליכה

חומר

החומר ממנו עשויים מקלות ההליכה הוא הגורם העיקרי המשפיע על משקלם. שתי הבחירות הנפוצות הן –

אלומיניום – הבחירה העמידה והחסכונית יותר, מוטות אלומיניום שוקלים בדרך כלל בין 500 ל-700 גרם. אלומיניום יכול להתכופף, אך לא סביר שיישבר.

סיבי פחמן – אלו מקלות הליכה העשויים מפחמן באופן מלא או חלקי. זוהי הבחירה הקלה והיקרה יותר, עם משקל ממוצע של 300 עד 500 גרם לזוג. הם טובים בהפחתת רעידות, אבל תחת לחץ גבוה, מוטות סיבי פחמן פגיעים יותר לשבירה או להתעקמות מאשר מוטות אלומיניום.

בנוסף לחומר ממנו עשוי המקל, חשוב לשים לב לחומר ממנו עשויה הידית:

שעם – סופג את הלחות של ידיים מיוזעות, מפחית את הרטט ומתאים בצורה הטובה ביותר לצורת הידיים שלך. אם אתם מזיעים הרבה ומתכננים לטייל במזג אוויר חם, לכו עם מקלות עם ידית שעם.

קצף – סופג לחות מידיים מיוזעות והוא הרך ביותר למגע.

גומי – מבודד את הידיים מפני קור, זעזועים ורעידות, ולכן הוא הטוב ביותר עבור טרקים במזג אוויר קר. עם זאת, סביר יותר שהוא יגרום לשפוף או ייצור שלפוחיות בידיים מיוזעות, ולכן הוא פחות מתאים לטיולים במזג אוויר חם.

רצועה

זה די נפוץ לראות מטיילים משתמשים ברצועות היד של מקלות ההליכה בצורה לא נכונה. כדי להשתמש בהם בצורה הנכונה, הרימו את ידכם למעלה דרך החלק התחתון של הרצועה ולאחר מכן משכו מטה ותפוס את הידית של המוט. הטכניקה הזו תומכת בשורש כף היד ומאפשרת לכם לשמור על היד רגועה כשהיא מחזיקה את המקל.

רצוי להתאים את אורך הרצועה כך שכאשר אתם מורידים את היד על הרצועה היא מתיישרת עם המקום שבו אתם רוצים שהיד תנוח על הידית של המוט. התאמה נכונה של הרצועה מאפשרת לנו לשחרר את המקל כדי לצלם תמונה, לאכול חטיף או להתאים את התרמיל – ואז בקלות לתפוס את המקל שוב ​​במקום הנכון.

שימו לב שלחלק ממקלות ההליכה יש רצועות מיוחדות (ושונות) עבור מקל ימין ומקל שמאל, ולחלקם יש רצועות מרופדות כדי לסייע במניעת שפשוף.

קצה המוט

קצה המוט, לרוב עשוי מסיבי פחמן או גומי, נועד לייצר חיכוך עם הקרקע. קצוות מיוחדים מגומי זווית (בדרך כלל נמכרים בנפרד) מיועדים לשימוש על אספלט או משטחים קשים אחרים.

איך בוחרים מקלות הליכה

איך בוחרים מקלות הליכה – המלצות

אז אחרי שלמדנו איך בוחרים מקלות הליכה, הגיע הזמן לבחור. כדי לעזור לכם בהתלבטות, הבאנו פה כמה ממקלות ההליכה המומלצים ביותר ברשת.

נתחיל.

הכי מומלץ לגברים: מקלות הליכה MSR DynaLock Ascent Carbon

מקלות ההליכה MSR Dynalock Ascent Carbon נוחים, רב-תכליתיים, קומפקטיים וארגונומיים, ומצטיינים כמעט מכל בחינה. האחיזה פשוטה אך אלגנטית, ומנגנון התאמת האורך חזק ואמין. יש להם משקל קל להפליא (שמרגיש בפועל אפילו יותר נמוך מהמשקל הרשמי) וניתן להשתמש בהם לכל דבר, החל מטיפוס אלפיני ועד ריצת הרים וטיולים למרחקים ארוכים. הם מתקפלים לגודל אריזה קטן ומושלמים למי שמחפש לצמצם את משקל התרמיל למינימום ההכרחי.

ישנן אפשרויות קלות משקל יותר בשוק, ויש אפשרויות עמידות יותר – אבל עבור 95 אחוז מהמשתמשים, ולמי שרוצה מקל הליכה אחד שמתאים לכל התרחישים – מקלות ההליכה האלו מומלצים.

הכי מומלץ לנשים: Micro Vario Carbon של LEKI

Leki Micro Vario Carbon הם מקלות ההליכה המומלצים לנשים, עם אחיזות נוחות, מנגנוני נעילה מצוינים ומשקל נמוך. בנוסף לכך, הם ניתנים לאריזה קומפקטית במיוחד, מצטמצמים עד לאורך של 40 ס”מ בלבד וידית הקצף ורצועות היד הם מהנוחות ביותר שיש.

המקלות האלו יקרים, והם עשויים להיות כבדים מדי עבור מאותגרות המשקל. עם זאת, הם מתאימים כמעט לכל שימוש, מטיולי יום קצרים ועד מסלולי טיול ארוכים יותר.

לעמוד המוצר באמזון

הכי קלים: Black Diamond Distance Z

ה-Black Diamond Distance Z הם מוטות פשוטים, קלים ובעלי ביצועים גבוהים במחיר נמוך בהרבה מהמקבילים שלהם העשויים סיבי פחמן. הם מציגים את אותו עיצוב בדיוק כמו Distance Carbon Z המקביל להם, ושומרים על אותו גודל קומפקטי ועיצוב מינימליסטי אך נוח כמו אותה גרסה. מנגד, גרסת האלומיניום עולה הרבה פחות מגרסת הפחמן, וזה עושה אותה אופציה מצוינת למי שמחפש ביצועים טובים במחיר סביר.

מקלות ההליכה האלו לא מתכווננים, אז תצטרכו להיות מודעים לגודל המתאים בעת הבחירה. יש ידיות יותר נוחות בשוק, ורצועות היד הדקות שנמצאות ב-Distance Z קיבלו ביקורות לא ממש מהללות – אז לא היינו ממליצים עליהם למטיילים לטווח ארוך הנושאים משקל כבד. אבל לטיול יום ממוצע, ריצת שטח או טיול מזדמן – מקלות הטיולים האלה עמידים, פשוטים ובמחיר סביר.

וחוצמזה, Black Diamond היא חברה שאנחנו מאד אוהבים.

לעמוד המוצר באמזון

הכי משתלם: Trekology Trek-Z

Trekology Trek-Z הם מקלות הליכה המתקפלים לשלושה חלקים (ומאפשרים התאמה מסוימת של האורך), במחיר שאי אפשר לנצח. בעבר, אם הייתם מחפשים מקלות הליכה ברמה גבוהה שגם מתקפלים בצורה קומפקטית, הייתם צריכים לשלם עבורם פרמיה, אך כעת, הטכנולוגיה המודרנית הזו זמינה במחיר סביר. האחיזה שלהם נוחה, הם עמידים במיוחד והיינו מכתירים אותם כטובים ביותר אם לא הייתה להם בעיה אחת: המשקל.

במשקל של כ-750 גרם, מקלות ההליכה האלו הם על הצד הכבד יותר של הסקאלה, ולכן לא מומלצים למי שמתכנן הליכה לטווח ארוך. גם רמת הכיוונון שלהם לא מספיק טובה מול המתחרים – אבל למי שחדש בתחום או מחפש פתרון זול ואפקטיבי, מקלות ההליכה הללו הם אחלה של עסקה.

לעמוד המוצר באמזון

הכי קל לנשים: Black Diamond Distance FLZ

ה-Black Diamond Distance FLZ יוצרים איזון אידיאלי בין חיסכון במשקל ועמידות. הם מתקפלים לגודל קטן להפליא, מתכוונים ומצטמצמים בקלות, ושוקלים ממש טיפה יותר ממקלות הליכה יקרים בהרבה העשויים מסיבי פחמן. החיסרון האמיתי היחיד במקלות הללו הוא שהם מציעים מעט פחות נוחות מדגמים אחרים עם ידית קצף. עם זאת, הם עדיין מקלות נוחים להפליא עם משקל מעולה. הם קצת יקרים, אבל בהתחשב בתכונות הנהדרות שלהם, המשקל הקל ויכולת האריזה הבלתי מנוצחת – הם בהחלט מהווים תמורה נהדרת למחיר.

לעמוד המוצר באמזון

איך בוחרים מקלות הליכה

איך משתמשים במקלות הליכה – טיפים

אז אחרי שלמדנו איך בוחרים מקלות הליכה, ובתקווה שגם בחרנו את הדגם המתאים לנו – הנה כמה טיפים לשימוש נכון ברכש החדש:

  • שמרו על אחיזה איתנה אך די רופפת במקל – כך שתוכלו להחליק אותו כראוי עם כל צעד.
  • אל תשפדו את הקרקע עם המוט – הוא צריך רק לגעת באדמה כדי להיות יעיל, הוא לא מיועד כדי שתשפדו את האדמה איתו כאילו אתם בקרב סייף – חבל על האנרגיה שתבזבזו בכל פעם בה תשלפו אותו חזרה, לאורך זמן זה מצטבר! זכרו שבטבע עלינו לשאוף שלא להשאיר עקבות אחרינו, ורצף של חורי מוט במסלול בו הלכנו מפספס את המטרה.
  • ודאו שהזרועות שלכם נשארות צמודות לגופכם – אם הן מתנופפות באוויר אתם מבזבזים אנרגיה וסביר להניח שתאבדו את שיווי המשקל.
  • שמרו על תנועת היד/רגל ההפוכה עם המקלות, אחרת תמצאו את עצמכם מתנדנדים מצד לצד, וזה נורא לא יעיל, גורם לכם להיראות מטופשים במקצת ומגביר את הסיכון לנפילה.
  • אל תתעצלו והתאימו את אורך המוטות בעת עלייה וירידה של גבעות תלולות. זה ישתלם לכם.

לקריאה נוספת

אהבתם את הסקירה שלנו לגבי השאלה איך בוחרים מקלות הליכה? יש לנו עוד כאלו:

כמו תמיד, תודה רבה שביקרתם אצלנו! אם יש לכם הערות, שאלות, בקשות או כל דבר אחר אנו נשמח לשמוע מכם – פה בתגובות בתחתית העמוד, בעמוד יצירת הקשר או ברשתות החברתיות שלנו.

ועד אז, טיילו הרבה ושמרו על עצמכם.