מה עושים כשצרעה עוקצת? איך להימנע ולהקל על תסמיני עקיצות בשטח

מה עושים כשצרעה עוקצת

בתור מטיילים, אנחנו חשופים לכל נפלאות הטבע שמסביב, אבל גם לחלקים הקצת פחות נעימים שלו. אז מה עושים כשצרעה עוקצת אתכם באמצע המסלול, מתי צריך להיזהר במיוחד ואיך להקל על התסמינים – הכל בפוסט של היום.

למי מאיתנו זה לא קרה?

אתה הולך בכיף שלך, במסלול מוצל ונחמד, אולי עם איזה מקור מים קטן. נגיד עין חרדלית כזה.

מתעסק בשלך, לא מפריע לאף אחד. מתפעל מהטבע, מההרמוניות שבו, מהשקט.

אבל זה מוקדם. ותמים מצדך.

הטבע הוא לא הרמוני, ולא שקט.

הוא מלחמת טריטוריה גדולה ובלתי נגמרת בין עשרות זנים שונים.

אחד מהם הוא הדבורה או הצרעה, שאורבת.

פתאום היא מחליטה שאתה מאיים עליה ועושה את הדבר היחיד שהיא יודעת – עוקצת אותך כאילו אין מחר.

(ואם מדובר בדבורה, בניגוד לצרעה, זו באמת האמת עבורה).

קצת מעליב, אבל לא נורא.

התגובה האופיינית לעקיצה

רוב האנשים, שאינם סובלים מאלרגיות ספציפיות לדבורים או צרעות, יסבלו רק מתסמינים קלים לאחר עקיצת צרעה. התחושות הראשוניות יכולות לכלול כאב חד או צריבה במקום הנעקץ, אדמומיות, נפיחות וגירוד.

“תגובות מקומיות רגילות” – סביר להניח שתתפתח מעין טבעת מוגבהת סביב נקודת העקיצה. סימן לבן זעיר עשוי להופיע באמצע הבליטה במקום בו הדקירה ניקבה את העור. בדרך כלל הכאב והנפיחות עוברים תוך מספר שעות לאחר שהעקיצה.

“תגובות מקומיות גדולות” – זהו מונח המשמש לתיאור תסמינים בולטים יותר הקשורים לעקיצת צרעה דבורה. אנשים שיש להם תגובות מקומיות גדולות עשויים להיות אלרגיים לעקיצות צרעות, אך הם אינם חווים תסמינים מסכני חיים, כגון הלם אנפילקטי, אך יכולות לכלול אדמומיות קיצונית ונפיחות שהולכת ומתגברת במשך יומיים-שלושה לאחר העקיצה. גם בחילות והקאות יכולות להופיע.

לרוב, תגובות מקומיות גדולות יעברו מעצמן אחרי כשבוע, מקסימום. אם זה ממש מציק לך, אפשר לפנות לרופא על מנת לקבל מרשם לתרופה נגד אלרגיה על מנת להפחית את אי הנוחות.

צרעה
היוש

מה עושים כשצרעה עוקצת באמצע שום מקום

כמו שכתבנו בפוסט שלנו לגבי הציוד המומלץ לשביל ישראל, תמיד כדאי להשקיע בערכת עזרה ראשונה מוצלחת. ובתור אחת שכזו, היא חייבת לכלול משחה כלשהי לטיפול בעקיצות, או לפחות ג’ל אלוורה רב שימושי.

לא ניכנס להמלצות, אבל כל בית מרקחת יוכל להמליץ על משהו.

מנגד, אם לא הקשבתם לנו (או בחרתם לוותר על משחה כזו משיקולי משקל התרמיל), נעקצתם ואין לכם משחה מיועדת להקלת תסמיני עקיצה, אל דאגה: ישנם עוד כמה טריקים שיכולים לעזור, עם מוצרים או מרכיבים שיכול להיות שיהיו לכם בהישג יד.

1. אספירין

אספירין היא תרופה יעילה על מנת להילחם בהשלכות של עקיצת דבורים או צרעות. התכונות האנטי דלקתיות של האספירין הופכות אותו לאידיאלי לשימוש גם להפחתת כאבים וצמצום הנפיחות.

איך משתמשים? פשוט מפוררים כדור אספירין לאבקה, מערבבים עם קצת מים ומורחים את המשחה שהתקבלה על איזור העקיצה.

2. משחת שיניים

משחת שיניים לבנה היא תרופה מפתיעה אך יעילה בטיפול בעקיצות דבורים וצרעות. המשחה מסייעת לנטרול החומצה בעוקץ ומפחיתה את הכאב והנפיחות.

מרחו משחת שיניים על האיזור הפגוע, הניחו לה לעבוד במשך מספר שעות ונקו את האיזור.

שימו לב שזה עובד רק עם משחת שיניים לבנה לגמרי – כל הוריאציות הצבעוניות עם הג’ל הכחול או האדום למיניהן לא יעזרו.

3. דבש

דבש הוא תרופה ביתית מעולה לעקיצות דבורים או צרעות. הוא מסייע לצמצום ההשפעה של העוקץ והוא בעל תכונות אנטיבקטריאליות טבעיות המפחיתות את הסיכון לזיהום ודלקת. בהיעדר פתרון אחר, התכונות המשככות והמרגיעות של הדבש יכולות להיות שימושיות עבורנו על מנת להפחית את הכאב וחוסר הנוחות של העקיצה.

מרחו מעט דבש על האיזור הנגוע, הניחו לדבש להתייבש, ושטפו עם מים פושרים. ניתן לחזור על הפעולה.

4. קרח

טמפרטורות קרות מאטות את התפשטות הארס ומסייעות בשיכוך הכאב והרגעת האיזור.

נכון, זה קצת לא סביר שיהיה לכם מקפיא באמצע הטיול בשטח, אבל במידה ויש לכם בקבוק מים קרים או שאתם קרובים לתחנת דלק (ויכולים לקנות בה קרח) – שימו את הקרח בתוך מגבת או גרב והניחו על מקום העקיצה למשך עשר עד 15 דקות, להקלה מיידית.

ואם אתם במקרה נמצאים ליד מקור מים קרירים (כמו שהתחלנו את הפוסט הזה) – פשוט כנסו למים.

ועוד כמה טיפים:

  • גם אם אתם באיזור עם דבורים או צרעות – בלי פאניקה. אל תנסו לנופף או להרחיק אותן. עקיצה היא איזשהו רפלקס של הישרדות עבורן, באופן עקרוני – אם לא מתגרים בחיה – היא לא עוקצת.
  • במידה ונעקצתם, יש להימנע משפשוף של האיזור הנגוע על מנת לא להחמיר את המצב ולזהם את האיזור.
  • כשאתם אוכלים בחוץ, בפיקניק או בארוחת צהריים, הקפידו לכסות את כלי האוכל או הפח. זה ימנע התקרבות של דבורים וצרעות.
  • אם נעקצתם ביד או ברגל נסו להרים את האיבר מעלה כדי לצמצם את זרימת הדם ולהקל על הסממנים והכאב.
  • כשצרעה או דבורה עוקצת, חשוב להסיר את כל התכשיטים, צמידים או שעון במידה ויש באיזור העקיצה – המקום עשוי להתנפח כך שיהיה קשה להסירם לאחר מכן.

וזהו, זה מה שעושים כשצרעה עוקצת אתכם באמצע שום מקום – הרבה היגיון בריא וכמה טריקים שיכולים לעזור.

וזה המקום לציין שאנחנו לא רופאים, ובכל ספק שיש, או תגובה אלרגית מעבר לנורמלי – יש לפנות במיידי לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי.