מסלולים ארוכים בישראל – 6 המלצות לשבילים שכדאי להכיר

מסלולים ארוכים בישראל

היי חברים, היום אנחנו רוצים לדבר על האפשרויות השונות של מסלולים ארוכים בישראל שניתן לעשות בכמה ימים ברצף, או לבחור מקטע ולהפוך אותו לטיול יומי. נכון, בסופו של דבר כל קטע של שביל ישראל (או מספר קטעים) יכולים להיות מסלול של כמה ימים – אבל יש משהו מיוחד בתחושת ההישג של השלמת מסלול מנקודת התחלה שלו ועד הסוף.

אז כדי שתהיו מוכנים להזדמנות הבאה שניתן יהיה לצאת ולטייל בטבע, הכנו פה סיכום קצר של מסלולים ארוכים בישראל שניתן לצאת אליהם ולטייל בהם בסופ”ש ארוך או בכמה ימי חופש, לרענן את השגרה ולחוות קצת טבע לנשמה.

שימו לב שלא מדובר על פירוט מסלולים שלם ומפורט – הכוונה פה היא לתת טעימה קטנה של האפשרויות השונות, אבל מן הסתם על מנת לטייל בהם או לתכנן את הטיול הבא תצטרכו לאסוף מידע נוסף. במידת האפשר, קישרנו למקורות נוספים רלוונטיים.

נתחיל.

מסלולים ארוכים בישראל

1. מסע מים אל ים

70 ק”מ – בין 3 ל-4 ימים – רמת קושי בינונית

מסלולים ארוכים בישראל - מסע מים אל ים

ללא ספק מדובר באחד מהמסלולים המקסימים בישראל, אשר יקח אותנו למסע בן שלושה או ארבעה ימים בין נופי הגליל המערבי הקסומים במסלול המחבר בין חופיו הצפוניים של הים התיכון לבין חופי ים כנרת.

את המסלול נתחיל מחוף אכזיב, השוכן צפונית לנהריה, ונמשיך ונטפס במעלה נחל כזיב, עד שנגיע לנוף עוצר נשימה של 360 מעלות בפסגת הר מירון. משם נמשיך ונרד דרך נחל עמוד המפורסם עד שנגיע לקיבוץ גינוסר והארבל שלחופי הכנרת. מדובר במסלול רגלי המותאם ללינת שטח באזור שופע במים, צמחיה ירוקה ונחלים זורמים, והוא מושלם לימי הקיץ והאביב.

הר ארבל
מצוק הארבל

לקריאה נוספת: המדריך האולטימטיבי לטיול מים אל ים

2. שביל הגולן

130 ק”מ – בין 5 ל-7 ימים – רמת קושי בינונית

מסלולים ארוכים בישראל שביל הגולן

אבני בזלת ונוף געשי, נחלים בכל פינה ומרחבים אדירים של טבע וירוק – זוהי רמת הגולן. שביל הגולן, שנחנך ב-2007 ומאז הפך לאחד השבילים הארוכים האהובים בישראל, מאפשר טעימה אמיתית ממה שיש לרמה להציע, כל הדרך מהחרמון המרשים ועד לחופי הכנרת.

השביל מותאם ברובו גם לרוכבי אופניים ועובר דרך נקודות פופולריות ואתרים היסטוריים. חשוב לציין: השביל לא קשה במיוחד, והוא אמור להיות נעים להליכה למי שבכושר סביר, אך יש להתכונן למספר עליות וירידות תלולות מדי פעם, ולהקפיד על העונה הנכונה (השביל מומלץ בעיקר באביב, כשהשדות הירוקים והפריחה מוסיפים לו חן יוצא דופן. הוא מתאים להליכה גם בשאר ימות השנה, אך כמו תמיד, עומסי חום או גשמים עלולים לפגום בחוויה).

שביל הגולן

לקריאה נוספת: שביל הגולן – מסלול נפלא של כמה ימים ברמת הגולן

3. שביל ירושלים

40 ק”מ – כיומיים – רמת קושי קלה

שביל ירושלים הוא שביל כמעט מעגלי אשר נחנך בשנת 2006 ועובר באתרים מרכזיים בירושלים, מקיף את העיר העתיקה, ומהווה מעין “הרחבה” של שביל ישראל, שכמעט ואינו עובר בתוך ירושלים. השביל מתחיל בחניון עין חנדק, ממשיך מזרחה לכיוון ירושלים, מקיף את העיר העתיקה וחוזר מערבה עד לסיומו בסטף. בתוך השטח הבנוי בירושלים השביל מסומן בסימון שבילים מיוחד בצבעים כחול-זהב-כחול, ומחוץ לשטח הבנוי הוא מסומן בסימון שחור רגיל.

שביל ירושלים הוא אחד המסלולים המיוחדים בארץ: שילוב של שביל חצי אורבני וחצי בטבע, שניתן לעשות בקבוצה או לטייל לבד, אפשר לרוץ אותו מהר ומנגד להתעכב באין ספור אתרים ומקומות מהממים לאורכו – ממש רבגוני, ממש כמו העיר ירושלים עצמה.

שביל ירושלים

לקריאה נוספת: שביל ירושלים – על המסלול, מפה והמלצות

4. שביל סובב באר שבע

40 ק”מ – בין 2 ל-3 ימים – רמת קושי קלה

כאשר מדברים על מסלולים ארוכים בישראל, חייבים לתת נציגות לאזור הדרום! שביל סובב באר שבע הוא מסלול טיולים יחסית “שטוח” ונחמד באורך של כ-40 קילומטרים המקיף את באר שבע. לאורכו של המסלול מספר נקודות תצפית אל העיר וסביבתה, והוא מעניק הזדמנות טובה לצפות בנוף המדברי המרשים של הנגב הצפוני, עם הצמחיה האופיינית לו. השביל, שנחנך ב-2009, תוכנן על ידי חוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע בבאר שבע, מתוך כוונה לחשוף את הטבע, ההיסטוריה, הצמחייה והמורשת של האיזור. הוא מחולק לחמישה קטעים אשר ניתן לבצעם בנפרד, כאשר כל אחד מהם מסומן בצבע משלו בהתאם למפת הטיולים וסימון השבילים הרשמית. העונות המומלצות ביותר לטיול בשביל הזה הן החורף והאביב (לאחר הגשמים). בתקופות אלו ניתן לראות פריחה ערה של עיריות, כלניות ושאר הצמחיה המקומית.

מסלולים ארוכים בישראל - שביל באר שבע

5. שביל עמק המעיינות

145 ק”מ – כ-10 ימים – רמת קושי בינונית-קשה

מסלולים ארוכים בישראל: עמק המעיינות

שביל עמק המעיינות הוא מסלול הליכה ארוך ומעגלי המקיף את כל עמק המעיינות, בצפון המדינה ואיזור בקעת בית שאן. השביל נוצר בתור פרויקט חינוכי ששם לעצמו מטרה לקרב מטיילים לערכי הטבע והמורשת באזור הפריפריה. במהלך השנים 2009–2010 עמלו על סימון השביל קבוצות של נוער, חיילים ותושבים מעמק המעיינות ובית שאן, אשר חצבו את נתיב המסלול באתי חפירה ומעדרים וסימנו את השביל בצבעים לבן-כתום-לבן.

השביל עובר במרבית אתרי הטבע, הנוף, ההיסטוריה והמורשת של העמק וסביבתו, במעיינות הרבים הפזורים במרחב ובלא מעט מהחלקים הפחות מתויירים של הר הגלבוע. ברוב החלקים של המסלול ניתן לטייל גם עם אופניים, והוא נוח לטיול ברוב ימות השנה.

6. דרך הבשורה (“שביל ישו”)

65 ק”מ – כ-4 ימים – רמת קושי בינונית

מסלולים ארוכים בישראל שביל ישו

דרך הבשורה, או בשמה העממי יותר “שביל ישו”, היא דרך באורך 65 ק”מ בגליל התחתון ובאזור הכנרת אשר הושלמה לקראת ביקורו בארץ של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במאי 2009, ומאז מושכת המון תיירים נוצרים. השביל מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום ועובר דרך אתרים הקדושים לנצרות: ציפורי, משהד, כפר כנא, קרני חיטין, נבי שועייב, הר ארבל, מגדל, עין שבע והר האושר.

לקריאה נוספת: שביל ישו

מסלולים ארוכים בישראל – מקורות מידע

אם בא לכם לטייל באחד מהמסלולים הללו, אתם יכולים לקבל מידע נוסף בספר “מדריך שבילים ארוכים בישראל”, מאת יעקב סער ויגיל הנקין. המדריך מאגד את המסלולים הללו, ועוד כמה קצרים יותר.

המדריך מהווה חוליה נוספת בסדרת המדריכים האדומים לשבילים בישראל. המחברים טיילו לאורכם של כ-550 ק”מ בשבילים הארוכים של המדינה ומביאים לכם את החוויה המיוחדת של כל שביל. הוא כולל את כל המידע הנדרש על מנת לטייל בשביל (וכולל מפות טופוגרפיות מלאות של כל מסלול) – בנוסף למידע רב על אתרים, היסטוריה, מורשת, גיאוגרפיה, גיאולוגיה ועולם החי.

וכן, יש לנו אותו עם הנחה מיוחדת לגולשי “שביליסט”.

מסלולים ארוכים בישראל