נחל צפית עליון: טיול חורפי מומלץ

נחל צפית

מסלול הטיול המאתגר של נחל צפית עליון לוקח אותנו להליכה בנוף סלעי ובין מצוקים חדים ומפלים גבוהים. נשכשך בבריכה הארוכה מוקפת אבני הגיר של מעיין עין צפית, ונשתעשע בין חולות צבעוניים כיאה למכתש הקטן. המסלול הזה אינו מוכר לרוב המטיילים, מה שמבטיח מסלול נקי, שקט ונפלא.

אורך: כ-7.5 קילומטרים,  כ-6 שעות הליכה.

קושי: מסלול בקושי בינוני העובר במקטעים צרים וחשופים לשמש, רובו בירידה מתונה.

עונה מומלצת: חורף, אביב מוקדם וסתיו. מומלץ להימנע מהליכה במסלול בימי גשם, בגלל חשש משיטפונות.

נקודת התחלה: מצד תמר על כביש 25 (זוהי גם נקודת ההתחלה של קטע 33 של שביל ישראל).

נקודת סיום: רחבת עפר, לצד כביש הגישה למכתש הקטן.

מפת סימון שבילים: מספר 14, צפון הערבה ומזרח הנגב (עוד מידע לגבי מפות).

נחל צפית עליון: תיאור המסלול

נחל צָפִית (בערבית: ואדי אלמֻראקאבּ) הוא מהנחלים הגדולים שבצפונה של הערבה. הוא מתחיל בצפון רכס חצרה (ליד מצד תמר ומעלה תמר, מדרום לים המלח), יורד בתחילת דרכו צפונה וממשיך מזרחה אל הערבה הצפונית. משם, הוא יורד במפל גבוה ומספר מפלים נמוכים יותר, אל חלקו התחתון, עד שפך הנחל לנחל צין. אורכו כ-25 קילומטר.

את ההליכה שלנו נתחיל במְצַד תמר – מצודה מהתקופה הרומאית-ביזנטית ששימשה לשיכון חיילים רומים ששמרו על קו הגבול של האימפריה וגם כבית אירוח לחולפים בדרך. מיקומו, כתחנה בדרך המוליכה ממואב ומכיכר הירדן דרך ממשית לבאר שבע והלאה, היה מרכזי מאד בימי קדם – אבל גם כיום ניתן להתרשם מצורתו המבוצרת של המצד, ממגדלי הפינה שלו ומהחצר המרכזית שהיתה בוודאי שוקקת חיים. 

מצד תמר
מצד תמר

מפה, נחצה את הכביש ונמשיך על השביל המסומן כחול בעליה מקצהו של הגשר הקטן. בראש העלייה נגיע לשרידי מבנה קטן שיש גרסאות הטוענות ששימש מגדל תצפית של המצד. מראש הגבעה נמשיך ונרד בערוץ נחל צפית עליון. אחרי הליכה קצרה בערוץ עצמו (שבו הופך סימון השבילים לשחור) נגיע לפיצול שבילים. פניה ימינה והליכה של כמה מאות מטרים תביא אותנו אל עין צפית.

אנו נזהה את המקום מרחוק באמצעות הצמחייה חובבת המים הצומחת במקום (קני סוף, אשל). בימי הקיץ יוצר המעיין כמה בריכות קטנות וירקרקות, אבל בימי החורף ממלאים מי הגשם (והשטפונות) בריכה ענקית מעל המעיין. הבריכה המוארכת והגדולה, משטחי הגיר הלבנים הסובבים את המקום והצמחייה העשירה המשתקפת במים, הופכים את הבילוי בעין צפית לחוויה נהדרת של מים במדבר.

עין צפית
עין צפית

אם פנינו לעין צפית נחזור שוב אל התפצלות השבילים ובה נמשיך לכיוון השני (פניה שמאלה המקורית) ונתקדם במורד הערוץ. ההליכה בערוץ מזמנת נופים יפים של מצוקים ותצורות סלע משתנות. בדרך נעקוף שני מפלים גדולים. המעקף של המפל הראשון חולף בשביל צר מאוד מעל תהום ויש לפסוע בו בזהירות רבה. לאחר שנעקוף את המפל השני נגיע אל אזור העשיר באותם אבני חול צבעוניות הנפוצות באיזור הכתש הקטן.

נמשיך לאחר עיקוף המפל השני כשני קילומטרים עד שנגיע להסתעפות שבילים. השביל המסומן שחור ממשיך לאורך הגדה הצפונית (השמאלית) של הנחל, והשביל הכחול ממשיך לאורכו. הליכה בשביל השחור תהיה קצרה יותר, אבל מומלץ לבחור במסלול הכחול שממשיך עוד שני קילומטרים נוספים עד לנקודה שבה חוצה כביש הגישה למכתש הקטן את נחל צפית. זוהי נקודת הסיום של המסלול.

שמרו על עצמכם משטפונות:

כאשר מדברים על מסלולי טיול בנחל צפית, אי אפשר שלא להיזכר באסון הנורא של שנת 2018, ובו נספו תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם-צבאית בני ציון שיצאו לטיול גיבוש בנחל צפית, ונקלעו בדרכם לשיטפון בזק עז, בעיצומו של פרק גשם חריג בעוצמתו לעונה (פרטים נוספים). בידקו את תחזית מזג האוויר לפני היציאה למסלול, ואם יש סיכון לגשמים עזים, אל תקחו סיכון!