איך עושים את שביל ישראל? כל מה שאתם צריכים לדעת

איך עושים את שביל ישראל

בא לכם לצאת לטייל בארצנו היפה אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? הסירו דאגה מלבכם, אספנו את כל המידע הדרוש. איך עושים את שביל ישראל? המשיכו לקרוא.

כפי שאתם יכולים לראות, האתר שלנו נבנה במיוחד כדי לענות לכם על השאלה, והוא מכיל עשרות עמודי מידע בנושא שביל ישראל. הפוסט של היום הולך לסקור את עיקרי הדברים על קצה המזלג. בכל נושא בו תרצו להרחיב קריאה, חצו על הקישור המתאים.

יאללה, נתחיל.

שביל ישראל

על שביל ישראל

שביל ישראל הוא שביל לאורך מדינת ישראל באורך 1,050 ק”מ. השביל מתחיל בקיבוץ דן שבצפון ומסתיים מסתיים בבית ספר שדה אילת, על חוף מפרץ אילת. בדרך, הוא עובר במגוון של אתרים היסטורים ותופעות טבע מיוחדות.

הרעיון ליצור מסלול טיולים לאורך מדינת ישראל נולד לפני שנים במוחו של אברהם תמיר ז”ל, עיתונאי ואיש טבע. הוא העביר את הרעיון לאורי דביר, יו”ר הוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע, והתוכנית יצאה לדרך. הוועדה לשבילי ישראל החלה את עבודות התיכנון של התוואי וסימונו בתחילת שנות השמונים, והוא נחנך רשמית ב-1995.

לקריאה נוספת: מה זה שביל ישראל?

המסלול

כמו שאמרנו, השביל מתקדם באופן רציף לאורך 1,050 ק”מ, מצפון ועד דרום. לצורך נוחיות תכנון הטיול, נהוג לחלק אותו לקטעים. פה באתר נצמדנו לחלוקת השביל למקטעים בהתאם לספרות הנפוצה ואתרים דומים, אך כמובן שניתן לבצעו בכל חלוקה אחרת. עוד פרטים ניתן למצוא בעמוד מקטעי שביל ישראל.

סימון השביל

סימון שביל ישראל
סימון השביל

השביל מסומן בסימון בצבעים לבן-כחול-כתום. הסימון יופיע לרוב בצורה מדורגת כאשר הצבע העליון מצביע על כיוון ההליכה: לבן צפונה וכתום דרומה, כאשר הלבן מייצג את החרמון בצפון והכתום את המדבר בדרום.

לקריאה נוספת: סימון שבילים בישראל – המדריך השלם

מלאכי השביל

עם השנים, השביל צבר סביבו קהילה תומכת של אנשים הדואגים לשלומם של הצועדים בשביל ומסייעים להם. הם זכו לכינוי “מלאכי השביל”, תופעה שכנראה ייחודית ומיוחדת למסלולי הטיול בישראל, בטח בהיקפים שהיא מתקיימת. מלאכי השביל פועלים בהתנדבות. הם מסייעים בחילוץ, בהטמנת מים באזורים בעייתיים, מארחים על כוס קפה, מסייעים בהעברת ציוד ואף מציעים מיטה חמה ומקלחת, או פיסת דשא להקמת אוהל.

כל עוד אתם מטיילים יום פה ויום שם, כנראה שתצליחו להסתדר בלעדיהם. אבל אם אתם מתכננים לטייל כמה קטעים ברצף, כדאי שתכירו את מלאכי השביל ותיעזרו בהם.

לקריאה נוספת: מלאכי שביל ישראל: כך תמצאו ותתארחו אצל מלאכי שביל

יופי, למדנו על השביל. עכשיו נתקדם לשלב הבא – תכנון הטיול שלנו.

איך עושים את שביל ישראל – תכנון הטיול

הנה כמה דברים שאתם צריכים להחליט:

עם מי מטיילים?

הבחירה הראשונה שכל מטייל צריך לעשות – וזו אולי ההחלטה החשובה ביותר שתעשו – היא הבחירה עם מי לטייל. כמו שאמרו חכמינו – חוויה היא לא שלמה אם אין עם מי לחלוק אותה, ולכן הגיע הזמן שנדבר על מציאת השותפים המתאימים לטיול שלכם בשביל ישראל.

אגב, זו יכולה להיות קבוצה של חברים (מהבית, או כאלו שתפגשו על השביל), אתם יכולים לטייל עם המשפחה, ותתפלאו, אבל גם יש לא מעט אנשים שמעדיפים ליהנות מהשקט שלהם לבד עם הטבע, או עם חבר אחד שהולך על ארבע. על כל האפשרויות הללו – ואיך להיערך עבורן בצורה הנכונה – כבר כתבנו בעבר:

איך מטיילים?

אז תראו, יש פה שתי שאלות.

הראשונה היא עקרונית – האם אתם עושים את שביל ישראל ברגל, כמו רוב האנשים, או שדווקא אתם מאלו שמחפשים את שביל ישראל באופניים? אם בחרתם באופציה השניה – קחו בחשבון שמדובר על שביל שונה מהמסלול המקורי של שביל ישראל, אז לחצו על הקישור ועברו לפוסט המתאים.

השאלה השניה היא איך בא לכם ללכת את השביל – ברצף או בתור מקטע קצר.

זמן סביר להשלמת המסלול ברצף הוא כחודשיים, לפי קצב של 20 ק”מ ביום בערך. זהו קצב למיטיבי לכת, אבל סביר בהחלט. שלושה חודשים יאפשרו לכם ללכת בקצב נינוח של כעשרה ק”מ ביום, המאפשר עצירות, מנוחה וימי חופש למיניהם. אם “תרוצו”, חודש וחצי אמורים להספיק. אבל כמובן, זה תלוי בהרבה מאד גורמים, ולכן כדאי לכם לקרוא עוד על כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל.

בחירת מקטע ותכנון

אוקיי, אנחנו כמעט מוכנים.

הדבר האחרון שנשאר לנו הוא לבחור את הקטע המתאים עבורנו, ולתכנן את ההליכה בו. כדי לעשות את זה, סביר להניח שתרצו להציץ במפה. אז למרות שאנחנו לא מפרסמים פה בעצמנו מפות (כי אנחנו מאד נזהרים עם זכויות יוצרים) – הלכנו לרחבי הרשת ואספנו את כל המקורות הפשוטים והחופשיים בהם ניתן למצוא מפות של שביל ישראל.

אז החל במפה טופוגרפית להורדה או הדפסה ועד לשיטוט וירטואלי דרך-Google Street View, יש לא מעט דרכים בהן ניתן לתכנן את הטיול שלכם בקלות ומהירות.

לקריאה נוספת: מחפשים מפה של שביל ישראל? הנה חמש אופציות חינמיות

ועוד אפשרות טובה שיכולה לעזור לכם בתכנון היא ספר שביל ישראל (שזמין בהנחה בלעדית לגולשי האתר. רק אומרים).

שביל ישראל

הכנות אחרונות

אוקיי אז יש לנו חברים לטיול, יש לנו זמן, התאפסנו על המסלול, מה חסר לנו?

ציוד לשביל ישראל

יש אימרה מפורסמת של מטיילים ותיקים שטוענת כי “מי שיודע יותר, סוחב פחות”.

חשוב לזכור כי כל הציוד שנבחר לקחת לשביל ישראל הולך לשבת לנו על הגב במשך כ-20 ק”מ ביום (תלוי במקטע) ולכן יש לצמצם את משקל התיק ככל האפשר ולקחת פריטים הכרחיים ורב תכליתיים בלבד.

איך נעשה את זה? על ידי קריאה של הפוסטים שלנו בנושא, כמובן:

איך עושים את שביל ישראל

וזהו. אתם מוכנים

עשינו את המיטב, אבל מפה זה בידיים (והרגליים) שלכם. צאו לדרך.

שמרו על הניקיון. שמרו על עצמכם. ושמרו על קשר 🙂