שביל הגולן קטע 2: מעמק יעפורי לתל קצעה

שביל הגולן קטע 2

שביל הגולן קטע 2 לוקח אותנו להליכה דרך מטעי תפוח ודובדבן בעמק יעפורי, הנקרא “טוסקנה הדרוזית”, לצד בריכת רם המרשימה, ועד תל קצעא – תל געשי קטן המצוי בשמורת יער אודם.

נקודת מוצא:
עמק יעפורי, לא הרחק מברכת רם.
(אפשר לשים בווייז: נבי יעפורי)

נקודת סיום:
תל קצעה.

אורך המסלול:
כ-6 ק”מ.

דרגת קושי:
להולכים מצפון לדרום (מומלץ), רמת קושי בינונית. מדרום לצפון קל יותר.

מים במהלך המסלול:
במסעדה.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
במסעדה.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 2: תקציר המסלול

שביל הגולן קטע 2 מתחיל בנקודת הסיום של הקטע הקודם, בין מטעי התפוחים והדובדבנים של עמק יעפורי. החלק הצפון-מזרחי של עמק יעפורי ידוע בתור עמק הדובדבנים והתפוחים של הגולן, וזכה לקבל את השם “טוסקנה הדרוזית”. העמק מקבל מים המגיעים מראס אל נאבע (עין סהר, מקור הנביעה של נחל סער) הנמצא מעבר לגבול.

אנו נמשיך עם מסלול שביל הגולן עד נבי יעפורי – אתר קבורה של הקדוש הדרוזי יעפורי – הנותן לעמק את שמו. המבנה, תחום בחומה ועם כיפה לבנה על גגו, נבנה בשנת 1840 לערך, ובמשך השנים התווספו סביבו מספר מבנים נוספים כמו מטבח וחדר אוכל, ואפילו מתקיים במקום שוק איכרים מדי פעם. במקום מגרש חנייה גדול, שמשמש גם כמגרש משחקים עבור המבקרים הצעירים יותר ועטור בעצי זית ועצי תות מצלים.

נבי יעפורי היה קדוש שנודע בערכיו המוסריים הגבוהים, ואלה הועברו בעל-פה מדור לדור. הוא מגלם את דמותו של אלע’פרי, מאנשיו של הנביא מוחמד, והוא מקובל על הדרוזים למרות שחי זמן רב לפני שאמונתם התגבשה. במשך כל השנה מגיעים אל הקבר אוטובוסים שמובילים מאמינים דרוזים, אולם ה-25 באוגוסט הוא הוא יום העלייה לרגל (הזיארה) הרשמי.

שביל הגולן קטע 2 נבי יעפורי
קבר נבי יעפורי

נמשיך בהליכה ונעבור בסמוך לברכת רם – מאגר מים טבעי השוכן למרגלות הר כרמים וניזון ממי תהום ומי גשמים. בערבית, המקום נקרא ״בריכת מסעדה״ על שם הכפר הדרוזי הסמוך לו. היקפה של הבריכה העגולה הוא כ-2.5 ק”מ, עומקה המקסימלי הוא כעשרה מטרים, ומימיה המתוקים משמשים להשקיית המטעים הרבים באזור.

התיאוריה הרווחת כיום טוענת כי הבריכה שוכנת על פתחו של הר געש קדום. מי התהום פגשו את המאגמה הרותחת במעבה האדמה ויצרו זרם קיטור אדיר. אותו לחץ התפוצץ לעבר פני האדמה ויצר בה שקע גדול מימדים, אליו נבעו מי התהום, וכך נוצרה הבריכה. סמוך לבריכה נמצאה תגלית ארכאולוגית חשובה – פסל מעשה ידי אדם שקיבל את השם “ונוס מברכת רם” ונמצא בשכבה ארכאולוגית המתוארכת לתקופה שבין 800,000 ל-233,000 שנים לפני זמננו, מה שהופך אותה לממצא העתיק ביותר של דמות אנושית הקיים בתיעוד הארכאולוגי.

בריכת רם
בריכת רם

המסלול מסתיים בתל קצעא –תל געשי קטן המצוי בשמורת יער אודם.

יער אודם נמצא בשמורת יער אודם שעל מורדות הר אודם, בגובה של כ-1,000 מטרים. זוהי שמורת היער הגדולה ביותר ברמת הגולן, והיא שריד מיער רצוף שכיסה את הגולן העליון כולו, וכיום צומצם לארבעה גושי יער נפרדים עקב ביאור וכריתה של העצים שנעשתה על ידי התושבים הצ’רקסיים במקום.

במהלך השלטון הסורי במקום, כריתת היער נפסקה מכיוון שהוא הכיל בתחומו מחנות צבא ובונקרים של הצבא הסורי. כדי לעזור בהסוואתם, אסרו הסורים את כריתת העצים. באזור ניתן לראות מיני עצים רבים (העיקריים שבהם אלון תולע, אלון מצוי, אלה ארצישראלית וליבנה רפואי), והוא מהווה בית גידול ללא מעט ציפורים, מכרסמים קטנים ואפילו חזירי בר.

יער אודם
חזירי בר ביער אודם

מסלול נוסף באזור: הג’ובה הגדולה ומסלול קצר ביער אודם

חשוב לזכור בעת טיול בגולן

אי אפשר לדבר על טיול ברמת הגולן בלי להזכיר את שדות המוקשים המפוזרים באזור. למרות שבשנים האחרונות – ובעיקר מאז הקמת הרשות לפינוי מוקשים ב-2011 – נעשה מאמץ לפרק את המוקשים ההיסטוריים שנשארו בקרקע, הגולן מלא בשדות מוקשים מגודרים, חלקם קרובים למסלול השביל. בשום אופן אין לחצות גדרות ולרדת מהשביל המסומן!

בנוסף לכך, יש ללון בחניוני לילה בלבד, ואין לעשות זאת באמצע מקטע או במקומות שאינם מוסדרים, בדגש על קרבה לשטחי אש צה”ליים.