שביל ישו קטע 2: מכפר כנא לקיבוץ לביא

שביל ישו

אנו מתחילים את קטע מס’ 2 של שביל ישו ליד כנסיית החתונה בכפר כנא – שבה, לפי המתואר בברית החדשה, ישו הפך מים ליין – וממשיכים דרך יערות ושדות עד לפאתי קיבוץ לביא באחד מהקטעים היפים ביותר במסלול.

שביל ישו הוא מסלול הליכה באורך של כ-65 ק”מ אשר מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום ובדרך חולף באתרים הקשורים למסורת הנוצרית ולחייו של ישו. השביל מסומן בשטח בסימון שבילים מיוחד שהוקצה לו על ידי הוועדה לשבילי ישראל – לבן-כתום-לבן, או בנקודה כתומה במקומות שהוא חופף לשביל הליכה קיים (בחלקו, השביל חופף לקטעים משביל ישראל) – והוא מופיע במפות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע.

נקודת מוצא:
כנסיית החתונה בכפר כנא.

נקודת סיום:
קיבוץ לביא.

אורך המסלול:
כ-14 ק”מ.

דרגת קושי:
דרגת קושי קלה.

מים במהלך המסלול:
כפר כנא, אילניה (צומת גולני), קיבוץ לביא.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
כפר כנא, אילניה (צומת גולני), קיבוץ לביא.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל ישו ושאר קטעי המסלול

שביל ישו קטע 2 – תיאור המסלול

אנו מתחילים את היום היכן שסיימנו את הקטע הקודם של שביל ישו, ביציאה מהכפר כפר כנא לאחר הביקור בכנסיית החתונה המנציחה את הנס הראשון שעשה ישו. על פי האמונה הנוצרית, ישו נכח בחתונה המונית שנערכה במקום, במהלכה הוא הפך באורח פלא שישה כדי מים ליין משובח במיוחד.

מקום התרחשותו של הנס מונצח בשתי כנסיות הסמוכות זו לזו – כנסיית החתונה הפרנציסקנית וכנסייה יוונית אורתודוקסית – בהן ניתן למלא מים ולהשתמש בשירותים.

מפה נצא לדרך, במה שהוא כנראה החלק היפה ביותר במסלול (וכולל בעיקר הליכה בטבע). נטפס את הכפר על מנת לצאת מצדו השני, ונשאיר מאחורינו את ערימות הזבל הזרוקות במקום בעוד אנחנו מתחברים לשטח בפאתי הכפר ולבקעת טורען היפייפיה.

נמשיך בהליכה בשטח עד שנגיע למושב אילניה הנמצא כשני קילומטר וחצי מדרום למחלף גולני, בתחום מועצה אזורית הגליל התחתון. אילניה ידועה גם תחת השם סג’רה, על שם המושבה בה עבדו בחקלאות ובשמירה אנשי העלייה השנייה, ובהם מניה שוחט, יוסף ויץ ודוד בן-גוריון. מכאן יש תחבורה ציבורית למי שמעוניין ללכת את המסלול במקטעים יומיים. ביישוב יש מכולת (יש לברר שעות פתיחה) וחווה אקולוגית בה ניתן לבקר ואף לבלות את הלילה (בתשלום כמובן).

אילניה, על שביל ישו קטע 2
אילניה

נקודת הצטיידות נוספת באיזור היא צומת (היום כבר מחלף) גולני, בה יש תחנת דלק, חנות נוחות ומגוון מסעדות. זו הנקודה בה עלינו לחצות את כביש 77. שימו לב לשילוט במקום המכווין לעבר מעבר תת קרקעי שיעלה אתכם לפני הקרקע על המחלף, ומשם דרך גשר רחב להולכי רגל בצבע לבן המוביל לצידו השני של הכביש.

אחרי צומת גולני, נמשיך במקטע קצר, יפה וירוק ביער לביא עד שנגיע לקיבוץ לביא (וגבעת אבני מדרום לו). השביל עובר ממש בסמוך לבית העלמין של היישוב, בו ניתן למלא מים בברזיות שבחוץ.

יער לביא הוא יער אורנים גדול המכסה את מדרונות הבזלת שממזרח למחלף גולני, לכיוון גבעת אבני. ביער מספר מסלולים המתאימים לכל המשפחה, חניון גדול עם שפע שולחנות, מתקני משחק אטרקטיביים לילדים, שירותים ירוקים וברזי מים, ושני חניונים קטנים יותר. בתקופת החורף ותחילת האביב היער ירוק ופורח, ומומלץ לחובבי הרקפות.

יער לביא

לפרטים נוספים, מומלץ לקרוא את הפוסט המפורט שכתבנו על יער לביא.

זוהי נקודת הסיום של הקטע הנוכחי. בתוך קיבוץ לביא או במושב גבעת אבני ישנם צימרים ומקומות אירוח ללינת לילה (בתשלום). במושב גבעת אבני ישנו סופר, ובקיבוץ לביא ישנו חדר האוכל של הקיבוץ (כניסה בתיאום מראש). בנוסף, יער לביא כולל לא מעט אפשרויות ללינת שטח.

דרך הבשורה

בסוף שנת 2011 פתח משרד התיירות שביל חלופי לשביל ישו המכונה באופן רשמי “דרך הבשורה”. בדומה לשביל ישו, גם שביל הבשורה מתחיל בנצרת, אם כי לא במרכז העיר אלא דווקא בהר הקפיצה – וגם הוא מסתיים בחופה הצפון-מערבי של הכנרת. בניגוד לשביל ישו, דרך הבשורה עוברת בעיקר בשטחים פתוחים, תוך שהיא עוקפת מקומות יישוב ומספר אתרים קדושים לנצרות. אורכה של דרך הבשורה הוא 62 ק”מ, והיא מיועדת להולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי סוסים. 

באיזור הזה של השביל יש סיכוי ששני הדרכים יתמזגו. את דרך הבשורה תוכלו לזהות לפי רוג’ומים מפוארים בהם השקיע משרד התיירות. באופן אישי אנחנו מעדיפים את שביל ישו על פני התחליף הממשלתי שלו – וכך גם קהל המטיילים, שזנח את “דרך הבשורה” כמעט לחלוטין – אבל בכל מקרה חשוב להכיר את ההבדל בין המסלולים, במיוחד במידה ותראו את הסימון שלהם בשטח.

דרך הבשורה