שביל ישו קטע 3: מקיבוץ לביא למושב ארבל

שביל ישו קטע 3

קטע מס’ 3 בשביל ישו לוקח אותנו מקיבוץ לביא ועולה אל עבר קרני חיטין, אתר היסטורי מרתק עם נוף פנורמי מרהיב. משם, נמשיך דרך מתחם נבי שועייב‏ עד שנגיע למושב החקלאי ארבל‏.

שביל ישו הוא מסלול הליכה באורך של כ-65 ק”מ אשר מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום ובדרך חולף באתרים הקשורים למסורת הנוצרית ולחייו של ישו. השביל מסומן בשטח בסימון שבילים מיוחד שהוקצה לו על ידי הוועדה לשבילי ישראל – לבן-כתום-לבן, או בנקודה כתומה במקומות שהוא חופף לשביל הליכה קיים.

נקודת מוצא:
קיבוץ לביא.

נקודת סיום:
מושב ארבל.

אורך המסלול:
כ-19 ק”מ.

דרגת קושי:
דרגת קושי בינונית.

מים במהלך המסלול:
קיבוץ לביא, מתחם נבי שועייב, ארבל.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
קיבוץ לביא, ארבל.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל ישו ושאר קטעי המסלול

שביל ישו קטע 3 – תיאור המסלול

קטע 3 של שביל ישו מתחיל בכניסה לקיבוץ לביא, במרכזו של יער אורנים גדול המכסה את מדרונות הבזלת שממזרח למחלף גולני, בו סיימנו את הקטע הקודם במסלול.

מנקודה זו השביל ממשיך ומטפס מטפס עד שבשלב מסויים, ביום עם ראות טובה, כבר נוכל לראות את הכנרת באופק בפעם הראשונה.

בתקופת האביב והחורף ניהנה פה מפריחה נפלאה. נמשיך כשני קילומטרים של הליכה נוחה במהלכה נחצה עצי חרוב גדולים, וניצמד למסלעה הצמודה לשדות המעובדים של קיבוץ לביא הסמוך, עד ההגעה לפיצול שבילים. בפיצול, נמשיך ימינה לשביל המסומן בשחור לכיוון העלייה לפסגת קרני חיטין. מפה נוכל כבר לראות היטב את שתי הפסגות (“הקרניים”) שהעניקו להר את שמו.

קרני חיטין
קרני חיטין

פסגת ההר הזו מפורסמת בעיקר עקב קרב גורלי שהתרחש בה ב-4 ביולי 1187 בין צבא ממלכת ירושלים הצלבני-נוצרי (ששלט על חלקים ניכרים של ארץ ישראל), לבין הכוחות המוסלמים בראשות הסולטן צאלח א-דין ששלטו על חליפות שהשתרעה מעיראק, דרך סוריה ועד למצרים ואפריקה.

הקרב נערך במטרה של כוחות הצלבנים לשחרר את טבריה ממצור מוסלמי. הוא התנהל בשטח המישורי שלמרגלות ההר, ולאחר מכן על הר קרני חיטין עצמו, כאשר השטח היה אפוף דלקות אש ועשן שהיקשו על פעולות הצלבנים, שלא הצליחו להתבצר ולא לברוח מזרחה לכיוון הכנרת. בסופו של דבר, הכוחות המוסלמים הנחילו תבוסה מוחצת לצלבנים, שצבאם הושמד כמעט לחלוטין.

תבוסת הצלבנים הייתה נקודת השבר המכרעת של הממלכה הנוצרית, שהוקמה בארץ ישראל בעקבות מסע הצלב הראשון. התבוסה הייתה כה קשה וצבאם של הצלבנים נשאר במצב כל כך נורא, שרוב היישובים והמבצרים הצלבניים בארץ ישראל המשיכו ונכנעו לצלאח א-דין. זמן קצר לאחר מכן ממלכת ירושלים הצלבנית חדלה להוות גורם משמעותי בלבנט.

לקריאה נוספת: קרני חיטין, דרך הבשורה ותצפית לכנרת: מסלול יומי קצר

קרני חיטין שביל ישו

מקרני חיטין השביל יורד אל עבר מושב כפר זיתים, ועובר סמוך למתחם נבי שועייב.

על-פי המסורת הדרוזית מדובר בקברו של הנביא שועייב, המזוהה עם יתרו המקראי. מדי שנה משמש האתר מוקד לעלייה לרגל בחג נבי שועייב הנמשך ארבעה ימים, החל מ-24 באפריל. במקום בנוי מבנה גדול, המהווה, פרט לציון הקדושה של מתחם הנביא שועייב, גם מקום לאכלוס אלפי העולים לרגל במהלך החג.

מסורת דרוזית גורסת כי בלילה שלפני קרב קרני חיטין חלם סלאח א-דין על מלאך, אשר הבטיח לו ניצחון בתנאי שלאחר הקרב ירכב עם סוסו מערבה, וציין כי מקום העצירה של סוסו יהיה אתר קבורתו של שועייב. על פי המסורת הזו, סלאח א-דין אכן רכב מערבה בתום הקרב, איתר את מקום קבורתו של שועייב, ועל כן הדרוזים בנו את האתר במקום.

לפי המסורת הדרוזית, טביעת רגלו השמאלית של שועייב נראית באתר הקבר. העולים לרגל נוהגים ליצוק שמן לתוך טביעת הרגל ולמשוח את השמן על גופם על מנת להתברך במזל טוב.

מתחם נבי שועייב שביל ישו
מתחם נבי שועייב

השביל עוקף ממערב את כפר זיתים ומתחבר לתוואי נחל ארבל. ההליכה בנחל יפה ונעימה עד לנקודה הנמצאת ממש מתחת ליישוב ארבל, ממנה השביל מטפס למעלה בעלייה תלולה אך קצרה, בסיומה נגיע לכביש הכניסה ליישוב ארבל – נקודת הסיום של הקטע הנוכחי.