שביל ישראל למבוגרים: האם זה אפשרי ואיך כדאי לעשות את זה?

שביל ישראל למבוגרים

שביל ישראל למבוגרים – האם שני הביטויים האלו יכולים לחיות בשלום אחד לצד השני, או שמדובר בדיסוננס?

לפי דעתי, לשביל ישראל אין גיל. זה נכון שמרבית המטיילים בשביל ישראל הם צעירים, להם יש את היכולת להתנתק מהחיים לחודש עד חודשיים (ואת הכושר הגופני) ופשוט לטייל, חפים מדאגות. מצד שני, גם אם אין לכם הרבה זמן פנוי, ידע או יכולת – שביל ישראל מציע הזדמנות לכל אחד.

ובדיוק על זה אני רוצה לדבר היום.

האם שביל ישראל מתאים למבוגרים?

בגדול, התשובה היא כן. מרבית מקטעי השביל הם ברמה קלה עד בינונית, ולמעט קטעים קצת מאתגרים בנחלי הדרום המצריכים ירידה בסולמות ברזל החצובים בסלע וקטעי המדבר הארוכים של הדרום, ברמה אישית אני חושב שגם אנשים שאינם בכושר שיא יוכלו להתמודד בהצלחה רבה עם השביל.

גם עבור מטיילים בני הגיל השלישי, ישנם לא מעט קטעים מאד נוחים שהינם חלק משביל ישראל, ובליווי מתאים לא אמורה להיות בעיה לבצעם. חלקם, למשל, היו חלק מתוכנית טיולים של עמותת “אשל” שלקחה גימלאים לטייל בשביל ישראל. כמה דוגמאות:

  • בצפון: חוצה הר מירון (10 ק”מ), מחרבת חממה לנחל דישון (8 ק”מ), נחל עמוד (מסלול מעגלי של 3 ק”מ), מרמת פוריה לכנרת (10 ק”מ).
  • במרכז: מג’סר א-זרקא לקיסריה (6 ק”מ), דרך בורמה (12 ק”מ), מצור הדסה לדרך הקיסר (10 ק”מ) או מתל עזקה לתל גודד (12 ק”מ).
  • בדרום: מתל קשת לשמורת פורה (12 ק”מ), נחל קינה (12 ק”מ), מכתש רמון – פרסת נקרות (מסלול מעגלי 5.5 ק”מ), פארק תמנע (6 ק”מ).

איך מוצאים את הזמן?

אני זוכר כשהייתי בצבא, הרס”ר של הבסיס, כולו מנופח, עצר אותי פעם ושאל: “למה אתה כזה רזה?”

עניתי לו שאין לי זמן להתאמן.

הוא ענה לי תשובה פשוטה: “זמן עושים”.

אני לא יודע למה, אבל אני זוכר את התשובה הזו עד היום. הוא צדק כמובן.

אז נכון, במרוצת השנים שביל ישראל הפך למוקד משיכה לצעירים לפני ואחרי השירות הצבאי, בדיוק בנקודה בה יש להם את כל הזמן שבעולם. אבל למרות שאתם אנשים מבוגרים שלא יכולים לעזוב את העבודה או החיים לחודש וחצי – אם אתם רוצים לעשות את שביל ישראל, התשובה היא אחת: “זמן עושים”.

מה זה אומר בדיוק? למשל, ניתן לחלק את השביל למקטעים קצרים ונוחים של 10-15 ק”מ, ולבצע לבד, או בקבוצה, בסופי שבוע או חופשים. נכון, זה ייקח לכם כמה שנים – אבל תסיימו את השביל.

בספר שביל ישראל, לדוגמה, יש חלוקה של השביל לקטעים קצרים – 100 קטעים באורך ממוצע של כ-9 ק”מ בלבד. זה מאפשר תכנון גמיש של הדרך לפי העדפות אישיות ופותח את האפשרות לטייל עם המשפחה, ילדים קטנים או סתם, בקטנה.

אגב, כבר הזכרנו שיש לנו הנחה בלעדית על ספר שביל ישראל?

שביל ישראל למבוגרים
“גם מסע של אלף ק”מ מתחיל בצעד הראשון” – לאו דזה

איך מוצאים את המוטיבציה?

אוקיי, אז סיכמנו על הליכה של השביל במקטעים קצרים יחסית, בהתאם ליכולות וזמן פנוי. מושלם.

עכשיו רק חסר דבר נוסף על מנת לצאת לדרך, ולוודא שנתמיד במאמץ – חברה טובה.

בשנים האחרונות כובש את שביל ישראל טרנד הטיולים המאורגנים. מדובר על קבוצות של אנשים מבוגרים אשר חורשות את ישראל, לפעמים בקטעים הכי מאתגרים של השביל, ולעתים אף ישנים בשטח.

“כשיצאתי לפנסיה אחרי תקופה ארוכה בהייטק הייתי משועמם”, אמר מני נחמן, מבעלי “טיולים ואגדות”, הקבוצה הגדולה בארץ לטיולים מאורגנים, בריאיון למוסף מעריב. “יום אחד שלחתי מייל לכל רשימת התפוצה שלי, בערך 150 איש, ושאלתי: ‘מי רוצה לבוא לטייל? ניפגש בשישי בסטף ותביאו חברים, שלא יהיה משעמם’. חשבתי שיבואו עשרה אנשים, הגיעו 200. לקחתי אותם לטיול, סיימנו עם קבלת שבת והיה כל כך מוצלח, שתוך חודש הגעתי לאלף אנשים”.

“כל אחד מחפש כיום חיי חברה, לפגוש אנשים שדומים לו, שחולקים את אותם תחומי עניין”, הוא מסביר. “מי שאוהב לשמוע סיפורים היסטוריים רוצה לטייל עם חבר’ה נוספים כמוהו, ולא עם אנשים מלאי אדרנלין שמחפשים לרוץ ולטפס על שפיצים. ככה נוצרות חברויות, שמתקיימות לא רק בטיולים”.

ליציאה לטיול מאורגן בשביל ישראל יש לא מעט יתרונות:

חברה – לא תמיד זה קל למצוא אנשים שרוצים ומוכנים לטייל אתכם בשביל ישראל. וגם אם כן, צריך לתאם לוחות זמנים, לקוות שאתם באותו כושר הליכה, ואם הכל צלח – לקוות שלא תימאסו אחד על השני במשך ימי הליכה ארוכים. קבוצה, מצד שני, מציעה כמות גדולה יותר של אנשים (כך שקיום הטיול לא תלוי באף אחד ספציפי), יש המון על מה לדבר ואת מי להכיר, וזו דרך מצויינת להתחיל לטייל.

לוגיסטיקה וארגון – כשאתם מטיילים לבד, אתם צריכים לדאוג לתכנון הטיול, ציוד לשביל ישראל, דרכי הגעה וחזרה וכו’. עם קבוצה, בדרך כלל יש חברה או מדריך טיולים שדואג לכל זה, כך שאותם “חסמי כניסה” המונעים מהרבה אנשים להתחיל ולטייל נחסכים מכם.

בטיחות – זה מתחבר לסעיף הקודם, אבל אם אתם מרגישים לא בנוח ורוצים מישהו מקצועי שיהיה אתכם בעת ההליכה והניווט, טיול בקבוצה זו אחלה דרך ליהנות מהיתרונות של הדרכה וליווי מקצועי, בעלויות סבירות.

קבוצה מטיילת
קבוצה מאורגנת: אילוסטרציה

איך מוצאים קבוצה מאורגנת?

אז אתחיל עם הצהרה חשובה. למרות המון פניות שאנחנו מקבלים, ועם כל האהבה שלנו לשביל ישראל, אנחנו ב-“שביליסט” לא מארגנים קבוצות טיול.

עוד דבר שאנחנו לא עושים זה להמליץ על מוצרים שלא ניסינו או חברות שלא טיילנו עמן. ולכן לא נוכל להמליץ על חברה ספציפית, כי לא היינו באף טיול מאורגן.

אם אתם רוצים למצוא קבוצה מאורגנת, חיפוש קצר בגוגל ימצא עבורכם לא מעט תוצאות. בנוסף, אתם מוזמנים לפנות לחוכמת ההמונים בעמוד הפייסבוק שלנו. יש לנו כעשרת אלפים חברים שאני בטוח שייעשו את מירב המאמצים לעזור, וישמחו לחלוק חוויות.

לא יודעים מאיפה להתחיל?

רוצים לקרוא עוד? הנה כמה עמודי מידע מעניינים:

וזהו להיום. נסיים בציטוט:

“אם אתה לא יכול לעוף – רוץ, אם אתה לא יכול לרוץ – לך, אם אתה לא יכול ללכת – זחל. לא משנה מה תעשה העיקר שתמשיך לנוע קדימה”

מרטין לותר קינג