כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל?

זמן שביל ישראל

היום אנחנו הולכים לכתוב פוסט קצר העונה על אחת השאלות הכי נפוצות שאנחנו מקבלים: כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל?

בלי להיכנס לפרטים, להלן התשובה הכללית:

מסלול שביל ישראל משתרע על פני כאלף קילומטרים. על כן, זמן סביר להשלמת המסלול הוא כחודשיים, לפי קצב של 20 ק”מ ביום בערך. זהו קצב למיטיבי לכת, אבל סביר בהחלט. שלושה חודשים יאפשרו לכם ללכת בקצב נינוח של כעשרה ק”מ ביום, המאפשר עצירות, מנוחה וימי חופש למיניהם. אם “תרוצו”, חודש וחצי אמורים להספיק . רבים עושים כמובן רק מקטעים, בפרקי זמן של ימים אחדים עד שבועיים־שלושה.

כדי לענות על השאלה “כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל” בצורה מדוייקת יותר, אתם צריכים לשאול את עצמכם כמה שאלות לגבי רמת הכושר שלכם והמטרות שלכם מהטיול: הנאה? תצפיות על בעלי חיים? קביעת שיא ישראלי חדש? כל זה יעזור לכם להחליט על כמות הימים הנדרשת.

ננסה לעזור ולהרחיב.

לוקחת את הזמן
לוקחת את הזמן

גורמים המשפיעים על קצב ההליכה בשביל ישראל

אוקיי, אז אמרנו שהממוצע הוא כ-20 ק”מ ליום, מה שאומר שתסיימו את שביל ישראל – שאורכו כ-1,050 ק”מ – בכ-51 ימי הליכה.

על תחזית הבסיס הזו עליכם להוסיף כמה משתנים אשר הולכים להשפיע על הקצב שלכם.

1. כושר גופני

הנתון הראשון שיש לקחת בחשבון בעת תכנון המסלול הוא הכושר הגופני שלכם.

המטייל הסביר – זה שנמצא בכושר טוב ואינו סובל מבעיות בריאותיות כאלו או אחרות – ככל הנראה יכול לעשות בין 15 ל-20 ק”מ של הליכה ביום. זה כולל קצב הליכה של כ-3 ק”מ בשעה, עצירות מנוחה של כ-10 דק’ בכל שעה והליכה של כ-7-8 שעות ביום (מומלץ לעצור בשעות הצהריים החמות ביותר, ולא ללכת בשעות החושך).

כמובן שמי שנמצא בכושר, ורוצה “להרביץ קילומטראז'”, יכול לעשות יותר מזה. לדוגמה, ספי שטרן ואיתמר סגל מקדומים דיווחו על ביצוע שביל ישראל ב-22 ימים. אורכו של השביל היה אז 850 ק”מ, אבל בכל זאת, זה אומר שהם עשו את המסלול בקצב של ‭38.5‬ ק”מ ביום בממוצע. השניים היו בני 16 וחצי כשערכו את המסע.

מנגד, השביל אינו מוגבל בגיל, וגם מבוגרים רבים עושים את שביל ישראל, גם אם בקצב נמוך יותר.

המסקנה היא – חשוב שתכירו את יכולותיכם, ותתכננו בהתאם. המטרה בסופו של דבר היא ליהנות, וכמובן לשמור על עצמכם.

2. כיוון הליכה

בשל מגוון סוגי האקלים הקיימים לאורך שביל ישראל, ניתן לטייל בו לאורך כל ימי השנה ובכל עונה שתבחרו. מצד שני, יש לקחת בחשבון את מזג האוויר וכיוון ההליכה בעת תכנון הטיול.

כל עונה מספקת יתרון לטיול בחלק אחר של השביל. בחורף יהיה נוח יותר בחלקו הדרומי, ובקיץ בחלקו הצפוני. המטיילים שבוחרים ללכת את השביל ברציפות, עושים זאת בדרך כלל בשתי מגמות: “בורחים מהגשם” בתקופת הסתיו – כלומר עושים את השביל מצפון לדרום, כך שככל שהעונה מתקררת והופכת גשומה אתם תהיו במקטע דרומי יותר, או “בורחים מהחום” בתקופת האביב – קרי עושים את השביל מדרום לצפון, כך שככל שמזג האוויר מתחמם, אתם במקטע צפוני יותר.

בנוסף, חלקו הדרומי של השביל, מערד ועד אילת, הוא יחסית קשה יותר מחלקו הצפוני. לכן, רבים מעדיפים ללכת את השביל מצפון לדרום, על מנת לאפשר “סרגל מאמצים” ולהגיע עם ניסיון במסע מסוג זה, אל חלקו הדרומי של השביל.

זה אומר שההיערכות לקטעי המדבר צריכה להיות שונה, וגם אומר שעליכם לקחת בחשבון קצב שונה עבור אותם קטעים, במיוחד אם אתם מתחילים מהדרום ועוד לא הספקתם להתרגל להליכה אינטנסיבית.

מידע נוסף על רמת הקושי של כל קטע ניתן למצוא בעמודי המקטעים השונים.

3. כמות הציוד

קצב ההליכה שלכם ככל הנראה יהיה שונה משמעותית בהתאם לכמות הציוד שלקחתם על עצמכם.

אני זוכר את הימים הראשונים שלי בשביל, אליהם באתי “צעיר”. לא הקדשתי כמעט מחשבה למשקל התיק שלקחתי על עצמי, או לבחירה נכונה של תרמיל שיושב בנוחות על הגב. התוצאה: אחרי כמה ימים של הליכה “מקרטעת”, בהם סבלתי כמעט מכל רגע, החלטתי לעשות עצירה, לנסוע הביתה, ולחזור חכם יותר.

אחרי שקיצצתי את משקל התיק שלי כמעט בחצי, התחלתי ליהנות מהטיול, וגם קצב ההליכה שלי השתפר פלאים.

ולכן יש משמעות למשקל התיק שלכם. אם אתם עושים את השביל ברצף ו-“לוקחים את כל הבית על הגב”, סביר להניח שקצב ההליכה שלכם הולך להיות נמוך יותר מאשר מטיילים הבאים ליום או יומיים קצרים, עם הבגדים שעל הגוף וקצת נשנושים בתיק גב קטן.

4. כמות ימי החופש

ההמלצה הכללית היא לשמור על יום מנוחה בערך פעם בשבוע (כלומר כל 6-7 ימים), כדי לתת לגוף ולנפש מנוחה וחופש משגרת ההליכה. נהוג לתכנן את המסלול כך שיום המנוחה יתבצע במקום שנוח לכם להישאר בו ליום נוסף, ובתקווה שיהיה לכם גם מה לעשות בו.

אני, למשל, עד היום זוכר את השבת החביבה שבילינו בקיבוץ יראון, יחד עם קבוצת סטודנטים ומתנדבים שבאו לעבוד בקטיף התפוחים. עוד מקום נחמד בו תוכלו ליהנות מיום מנוחה הוא אחד מחופי הכנרת, במיוחד באיזור חוף צמח, שם יש גם מרכז מסחרי בו ניתן להצטייד לקראת המשך המסלול.

בקיצור, הבנתם את הרעיון. חישוב של כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל חייב לקחת בחשבון את כמות ימי החופש שאתם מתכננים לקחת.

כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל
הוא, למשל, רץ

וזהו. מקווה שהפוסט הזה עזר לכם לקבל קצת סדרי גודל על מנת לתכנן את הטיול המיטבי עבורכם בשביל ישראל. מצד שני, אבל אם יש לי דבר אחד להגיד לגבי השאלה “כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל”, הוא שזו לא השאלה הכי חשובה.

נכון, חשוב להעריך את הזמן ולתכנן בהתאם.

אבל גם חשוב ליהנות מהרגע. לזרום. לנצל הזדמנויות. לפגוש אנשים חדשים.

זה לא כמה זמן לוקח לעשות את שביל ישראל, זה איך

עשו את זה כמו שצריך.