תל יבנה ים: חצי אי מצוקי בדרום חוף פלמחים

תל יבנה ים

הגן הלאומי פלמחים הוא אזור נפלא המשתרע לאורך כ-9 קילומטרים של חוף בתולי וכולל מצוקי כורכר שגולשים עד קו המים, מצבורי חולות נודדים ופינות חמד רבות. בחלקו הדרומי של החוף נוכל למצוא את תל יבנה ים, מעין חצי אי הפורץ לתוך מי הים ומציע הזדמנות להתרחק מההמון הסובב וליהנות מרגע קטן של שקט לבד עם הרוח והגלים.

חוף פלמחים הוא אחת מרצועות החוף הטבעיות והפראיות הבודדות שנותרו במרכז הארץ, ומשמר חלק מאזור החולות הנודדים והמיוצבים למחצה של מישור החוף הדרומי. השמורה עצמה עשירה בחי ובצומח: חוף הים הוא אחד משטחי הטלת הביצים של צבי הים המפורסמים, על הגבעות נוכל למצוא צמחייה מגוונת של נר הלילה, לענה חד זרעית ורותם המדבר, ובשעות הלילה נוכל לפגוש בה שועלים, תנים וחזירי בר.

באזור זה נחשף אתר ארכיאולוגי: החורבות העתיקות של ‘יבנה ים’ – עיר נמל שהייתה אחת מערי הנמל החשובות שמדרום ליפו, ונמלה שימש את יישובי פנים הארץ, כמעט ללא הפסקה – החל מתקופת הברונזה, אמצע האלף השני לפנה”ס ועד לימי הביניים.

תל יבנה ים
האתר הארכיאולוגי בחוף. קרדיט לתמונה: Yitzhak Marmelstein, ויקיפדיה

יבנה ים

יבנה ים הייתה עיר נמל היסטורית שיושבה לראשונה בתקופת הברונזה והייתה מאוכלסת עד לימי הביניים. בקרבת התל יש מעגן טבעי, המוגן על ידי שוניות כורכר במערב ושני כפים בדרום ובצפון, ובו נמצאו בשנים האחרונות עדויות לפעילות הרבה במקום: חלקים שמקורם בספינות טרופות, עוגנים בגדלים ובמשקלים שונים, ציוד דיג וחפצים נוספים המתוארכים לתקופות הברונזה המאוחרת, הפרסית, ההלניסטית, הרומית והביזנטית.

במסגרת חפירות של אוניברסיטת תל אביב במקום נתגלתה רצפת פסיפס שתוארכה למאה השישית. בין יתר הממצאים הרבים שנתגלו, היו גם שרידי אחוזה ביזנטית, וחפירה נוספת חשפה שרידים של ביצורים המורכבים מחומות ומגדלים, לצד בית מרחץ מהתקופה האסלאמית הקדומה (המאות 12-8 לספירה).

יבנה ים
מבט מחוף פלמחים לכיוון התל

חצי האי בתל יבנה

כאמור תל יבנה ים הוא סוג של חצי אי הבולט לתוך מי הים התיכון, מה שמייצר פינת חמד נפלאה המציעה נוף מרהיב ושקט.

מתל יבנה ים עצמו ניתן להמשיך בהליכה דרומה לאורך מפרץ של צדפים ולהגיע כמעט עד לפאתי העיר אשדוד. כדאי להתעכב קצת למרגלות התל הארכיאולוגי ולגלות, בעיקר לאחר סערות החורף, שפע אדיר של צדפים צבעוניים ויפים אשר נסחפו אל החוף.

איך מגיעים

נוסעים בכביש 4311 ממחלף עין הקורא (ליד ראשון לציון) לכיוון קיבוץ פלמחים. עם ההגעה לחוף הים יש להחנות במגרש החנייה ומשם להתקדם ברגל ב-2 ק”מ עד לאתר (פעם היה ניתן להתקדם עם הרכב ממש עד לאתר, כיום זה לא מתאפשר).

רצוי להגיע בשעות הערב על מנת לתפוס את השקיעה – ולא לשכוח פק”ל קפה!