שביל הגולן קטע 10: מחניון דליות לעין קשתות

שביל הגולן קטע 10

שביל הגולן קטע 10 לוקח אותנו דרך ה-“גרנד קניון” של הגולן, גשר סורי להטיית מי הירדן ובית כנסת עתיק ומפואר.

נקודת מוצא:
חניון דליות.
הוראות הגעה: מצומת דליות (כבישים 808 ו־869) נוסעים על כביש 869 כ־700 מ’, החניון מצפון לכביש.

נקודת סיום:
עין קשתות.
הוראות הגעה: מכביש 808 מצפון לחספין פונים מערבה לכיוון נטור. אחרי 3.2 ק”מ פונים דרומה על כביש מסודר וממשיכים בנסיעה עד לכניסה לאתר עין קשתות.

אורך המסלול:
כ-9 ק”מ.

דרגת קושי:
בינוני עד קשה.

מים במהלך המסלול:
ליד השער התחתון של עין קשתות, כקילומטר מתחילת המסלול (יש שלט המכווין למקום).

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
נטור (סטייה יחסית גדולה מהשביל).

לקריאה נוספת: שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 10: תיאור המסלול

אנו מתחילים את המסלול בחניון דליות, נקודת הסיום של המקטע הקודם. מקטע השביל עובר בנחל סמך, הארוך שבנחלי הגולן (אורכו כ-20 ק”מ), אשר יוצר ערוץ מרשים ורחב שהעניק לו את הכינוי “הגרנד קניון של הגולן”.

ראשיתו של הנחל בקבוצת מעיינות סמוך לחורבות כפר שעבניה (כ-3 ק”מ מדרום מזרח למושב יונתן). מאגר רוויה הבנוי באפיק הנחל עוצר חלק מן המים והם משמשים להשקיה חקלאית, ושאר המים ממשיכים אל הכנרת ונשפכים אליה בסמוך לצומת כורסי.

מסלול שביל הגולן ייקח אותנו דרומה על גבי שרידי דרך רומית מרוצפת אבן. יש סברה שזוהי הדרך שחיברה את אזור הכנרת עם דמשק. ממנה, השביל מטפס אל סוללת מאגר רוויה ומאפשר תצפית על המאגר ועל האזור. זהו מאגר ענקי שגובהו כ-450 מטרים מעל פני הים. שביל הגולן עובר ממש בסמוך אליו ומזמן חווית צעידה נעימה לאורך המים.

מאגר סמך-רוויה (קרדיט תמונה: גיל מועלם)

נרד אל נחל סמך. בחורף ובאביב הנחל פורח בשלל צבעים. לאחר כמה התפתלויות בשביל נגיע לנקודת מנוחה תחת הגשר הסורי שמי הנחל זורמים תחתיו. מדובר על גשר בנוי בטון ובזלת שנבנה במקום על ידי הסורים בשנות ה-60 כחלק מפרוייקט הטיית מים שמטרתו הייתה הטיית מי החצבני והבניאס לשטחי לבנון, סוריה וירדן.

היה זה אלי כהן, המרגל הישראלי, שמסר מידע חשוב אודות הפרויקט (אותו הוא קיבל מאביו של אוסמה בן לאדן, שנשכר להיות קבלן העפר של העבודות), ואפשר לכוחות צה”ל לסכל את הפעולה במבצע שנקרא “הקרב על המים”. במהלך המבצע פוצץ חיל האוויר הישראלי את כלי העבודה הסורים (למשל דחפורים). שעסקו בקדחתנות רבה במלאכת הטיית מי הנחלים ובכך החריב את הפרויקט שכשל מהיסוד.

עין קשתות
עין קשתות

המסלול מסתיים בסמוך לאתר המורשת הלאומית עין קשתות. מומלץ להעפיל לאתר ולבקר בבית הכנסת העתיק ובמעיין הקשתות.

באתר קשתות עתיקות היושבות על בריכות המעיין והן שנתנו למקום את שמו “עין קשתות” ובערבית “אום אל קנטיר” (מקום הקשתות). בית הכנסת העתיק מהתקופה הביזנטית שבמקום שוחזר למלוא קומתו הראשונה ובו היכלית ארון קודש שהיא השלמה והשמורה ביותר שהתגלתה עד היום בארץ. ההיכלית העתיקה כוללת עיטורים ברמה גבוהה ביותר של מנורה, לולב, אתרוג, שריגי גפן ועוד. הביקור באתר כרוך בתשלום וכולל צפייה בסרט. הכניסה לאתר מצריכה סטייה קלה ממסלול שביל הגולן.

שביל הגולן עין קשתות
בית הכנסת העתיק בעין קשתות

החופרים אשר מצאו את הממצאים הסיקו כי ככל הנראה המקום שימש למפעל תעשייתי להלבנת פשתן. לצורך הלבנת הפשתן השרו את הסיבים של צמח הפשתן בברכות ובהן גיר או קירטון שהובאו ממורדות הגולן. ייתכן שבמפעל התעשייתי המשגשג מסתתרת התשובה ליכולת הכלכלית של תושבי הכפר לבנות את בית הכנסת המפואר שנמצא במקום. בימינו ניתן עדיין להבחין בקשת המזרחית מעל הנביעה. וכמו כן, בשרידי הקשתות השנייה והשלישית שככל הנראה נפלו ברעידת האדמה של שנת 749, המכונה גם רעש שביעית.

חשוב לזכור כשמטיילים ברמת הגולן

חשוב לזכור כי רמת הגולן מלאה שדות מוקשים ושטחי אש צה”ליים –לכן חשוב להישאר על המסלול המסומן (קראו עוד על סימון שבילים) ולהימנע ממעבר של גדרות. בהתאם, רצוי ללון בחניוני לילה בלבד, ולא להקים אוהל באמצע השטח החשוף או במקומות שאינם מוסדרים לכך.

במהלך הטיול יכול להיות שתאלצו לחצות גדרות בקר. הקפידו לעבור רק במקומות המיועדים, ולסגור את השער מאחוריכם. בכל מקרה, כמובן שאסור לטפס או לחתוך גדרות, גם משיקולי בטיחות וגם כדי לא לפגוע בחקלאים המקומיים.

היזהרו במיוחד בחצייה ובהליכה על כבישים, והקפידו לאסוף אחריכם את האשפה ולהשאיר את הטבע נקי.

היכנסו לקרוא על ציוד לשבילי ישראל: מה לקחת, על מה לוותר וכל מה שחשוב לדעת.