שביל הגולן קטע 9: מאום אל דנניר לחניון דליות

שביל הגולן קטע 9

שביל הגולן קטע 9 לוקח אותנו למבנה פרה-היסטורי שנבנה על ידי ענקים (כביכול), מאגר מים ירוק ומרשים ומספר מעיינות חביבים.

נקודת מוצא:
אום אל דנניר.
הוראות הגעה: נוסעים מצומת המפלים (כבישים 808 ו־87 מצפון למושב אניעם) מזרחה כ־3.5 ק”מ עד הצומת עם ציר הנפט. ממשיכים 4.2 ק”מ על ציר הנפט עד צומת עם כביש פנימי מערבה לכיוון מושב יונתן. נוסעים 2.2 ק”מ עד הפניה ליונתן (לא פונים) אחרי 250 מ’ פונים מזרחה ונוסעים עוד כ־900 מ’, לצד כרמי יין. אום אל דנניר נמצאת כ־300 מ’ מצפון לכביש.

נקודת סיום:
חניון דליות.
הוראות הגעה: מצומת דליות (כבישים 808 ו־869) נוסעים על כביש 869 כ־700 מ’, החניון מצפון לכביש.

אורך המסלול:
כ-10 ק”מ.

דרגת קושי:
קל.

מים במהלך המסלול:
תצפית הבונקר, מצפה נחמה.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
יונתן (מושב דתי לאומי, אז לא בשבת).

לקריאה נוספת: שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 9: תיאור המסלול

אנו מתחילים את המסלול של היום בחורשת האקליפטוס של “אום אל דנניר”, היכן שסיימנו את היום הקודם. לאחר הליכה של כ-800 מטרים בשביל נגיע לעמדה מבוצרת המשקיפה היטב על סביבתה. זוהי תצפית הבונקר, הנקראת גם “מצפה נחמה רוטשטיין”, על שם אחת ממקימות הישוב יונתן. זוהי הזדמנות להתרווח על ספסל-נדנדה המשקיף על הנוף ולמלא מים בברז שחברת מקורות התקינה במיוחד למען הצועדים בשביל הגולן. למי שלא אוהב להתפנות בשטח, במקום גם שירותים כימיים מתוחזקים.

מכאן, נמשיך בהליכה של כשני קילומטרים דרומה על שביל (ולפעמים כביש סלול) ולאחר מכן נפנה מערבה ונלך כ-2 קילומטרים נוספים עד שנגיע לרוג’ום אל הירי (גלגל רפאים) – מבנה עגול מתקופת הברונזה בעל שלוש חומות אבן אדירות ובמרכזו דולמן לקבורה.

האתר בנוי כקומפלקס העשוי מיותר מארבעים ושניים אלף אבני בזלת המסודרות במעגלים. במרכז האתר בנוי תל אבנים בגובה של כ-6-5 מטרים, המוקף מספר שכבות מעגליות של מצבורי אבנים. חלקן יוצרות מעגל סגור וחלקן מעגל פתוח. היקפה של החומה החיצונית ביותר קרוב לחצי קילומטר וקוטרה הוא יותר מ-150 מטרים.

מכיוון שאין באתר שום פריט היכול להעיד על תקופת הקמתו, הניסיונות לתארך את האתר מתבססים על שיטת הבנייה. שימוש באבנים כה גדולות ולא מהוקצעות היה מקובל כאשר בידי הבונים טרם עמדו מתכות עמידות מספיק לסיתות האבנים. מנגד, הקמת מתחם כה גדול ומורכב מחייבת רמה מסוימת של תכנון, הקיימת בחברות שכבר התהוו בהן מעמדות חברתיים. מצב עניינים זה מתאים לאלף השלישי לפנה”ס – לקראת סוף התקופה הכלקוליתית בארץ ישראל. ישנן השערות שונות אודות הייעוד והמטרה לשמה נבנה האתר, החל מלוח שנה קדום המבוסס על השמש ועד קבר או אתר פולחן.

שביל הגולן קטע 9
רוג’ום אל הירי (גלגל רפאים)

בעברית נקרא האתר “גלגל רפאים” משום שעל פי המקרא היו הרפאים עם של ענקים, תושביו הקדמונים של אזור הבשן (הגולן המודרני). בשל כך, לדעת אנשים מסוימים, נוצר המקום על ידי ענקים, אולי אפילו “אוג מלך הבשן” בעצמו, ומהווה עדות לקיומם באזור. מקורו של המונח “גִּלְגָּל” או “גַּלְגַּל” הוא הצורה המעגלית של האתר.

בערבית נקרא המקום “רוג’ם אל הירי”, שפירושו “גל האבנים של חתולי הבר”. מקורו של שם זה אינו ידוע. שם זה נגלה לחוקרים הישראלים רק לאחר מלחמת ששת הימים, בזכות מפות ישנות של האזור שבהן מצוין שם זה, שהושארו לאחר נסיגת הסורים וכיבוש הגולן.

בביקור במקום מומלץ להיכנס ולזחול לדולמן שבמרכז הרוג’ום (כדאי עם פנס ראש). שביל הגולן מאגף את גלגל רפאים ממזרח ומגיע לערוץ זורם, שרוחבו כ-6 מטרים. זהו מסיל דליות – תופעה מיוחדת בה תעלה רדודה מנקזת את מי המעיין, לפני החיבור שלו לנחל דליות ועד אגם מעלה השחר.

רוג'ם אל הירי
פתח הכניסה לחלל הקבורה

מרוג’ום אל הירי עוד נמשיך עם שביל הגולן כשני קילומטרים נוספים עד עין פארס. למרות שמו, המעיין מרוחק יותר מ- 15 ק”מ מהר פרס (תל פארס) והשמורה שסביבו. במעיין בריכה מרובעת הבנויה מבטון בגודל 4 על 4 מטרים, ועומקה הוא כמטר וחצי. ניתן לזהות אותה מרחוק לפי עמודי ברזל שקבועים בפינות שלה. המים נקיים מאוד וצלולים – ממש שקופים, אבל הקירות והרצפה מכוסים בירוקת.

נמשיך ונקיף את מאגר דליות מצפון, אחד ממאגרי המים המלאכותיים שנבנו בגולן לצרכי השקיה חקלאית, האוסף את מי המעיינות הנובעים באזור המסילים של נחל דליות. בגדות האגם צומחים עצי ערבה ויש בו צמחייה ירוקה כל השנה.

נחצה את כביש ציר המפלים (808) ונגיע לחניון דליות, נקודת הסיום של הקטע. מדובר על חניון גדול ומטופח ובו שולחנות פיקניק רבים ופינות מנגל. קק”ל הכשירה בו חניון לילה מיוחד למטיילי שביל הגולן עם משטחי לינה מבטון.

לקריאה נוספת: איך להתחמם בשטח? טיפים לטיול או קמפינג בסביבה קרה

חניון דליות
חניון דליות, סמוך לכביש 869 וצומת דליות.

חשוב לזכור בשביל הגולן

חשוב לזכור כי רמת הגולן מלאה שדות מוקשים ושטחי אש צה”ליים – נסו להימנע מירידה מהמסלול המסומן או מעבר של גדרות. בהתאם, רצוי ללון בחניוני לילה בלבד, ולא לעשות את זה באמצע השטח החשוף או במקומות שאינם מוסדרים.

במהלך הטיול יכול להיות שתאלצו לחצות גדרות בקר. הקפידו לעבור רק במקומות המיועדים, ולסגור את השער מאחוריכם. בכל מקרה אין לטפס או לחתוך גדרות.

היזהרו במיוחד בחצייה ובהליכה על כבישים, והקפידו לאסוף אחריכם את האשפה ולהשאיר את הטבע נקי.