סידור תרמיל: איך לארוז תיק לטיול תרמילאים (מדריך מקיף)

איך לארוז תיק

אל תתנו לסידור תרמיל לא נכון לפגוע בהנאה (ובהצלחה) של הטיול הבא שלכם. למדו איך לארוז תיק לטיול בשטח בצורה קלה, נוחה ויעילה!

בשנים האחרונות תרמילי הגב עברו כברת דרך ארוכה מאותם תיקים כבדים ולא נוחים שהיו נחלת הכלל, וכיום יש אין ספור תרמילי היי-טק שיעזרו לכם לסחוב יותר ציוד, ורחוק יותר מאי פעם. אבל מה הטעם להשקיע בתיק טיולים מומלץ אם אתם לא יודעים לארוז אותו כמו שצריך?

עכשיו תראו, אם אתם קופצים לערב פויקה עם החבר’ה או ללילה של קמפינג על הים – אתם בהחלט יכולים לזרוק את כל החפצים שלכם בתיק גב פשוט ולסמן וי. אבל אם אתם הולכים לקחת את התיק על הגב למשך שעות ארוכות בכל יום, למשך מספר ימים או שבועות – ובכן, פה כבר יש משמעות גדולה לשיווי המשקל, הנוחות והסדר שבדברים.

העמסה נכונה של תרמיל הגב שלכם יכולה אפילו לשמור על הבטיחות שלכם – כשאתם נמצאים על שבילים חלקים או ירידות תלולות, תרמיל מאוזן יעזור לכם לשמור על שיווי המשקל ולמנוע נפילות מבאסות.

אז שווה להמשיך ולקרוא. הנה כמה טיפים לסידור תרמיל כמו שצריך.

הכיסים השונים בתרמיל

אמנם תרמילי גב עשויים להשתנות בהתאם לחברה או הדגם, אך ברוב התרמילים המודרניים החלוקה לתאים וכיסים היא די נפוצה, וכוללת כמה מאפיינים דומים אשר יכולים לשפר את ארגון ציוד הטיולים שלכם. מחלוקה יעילה יותר של המשקל ועד שמירה על נגישות לפריטים חיוניים – שימוש בכיסים המיוחדים הוא הפתח להפקת המיטב מתיק הגב שלכם.

“המוח” של התרמיל

זהו בעצם תא קטן עם רוכסן הפונה החוצה אשר נמצא על החלק העליון של מרבית התרמילים, ולכן קיבל את הכינוי “המוח”. הוא מושלם לאחסון פריטים קומפקטיים שנמצאים בשימוש לעיתים קרובות, כמו חטיפים קטנים, כלי ניווט (מצפן, למי שמשתמש), פנס קטן וכדומה. שימוש נכון בתא הזה לא רק שהולך קצר לכם את זמני העצירה, הוא גם ימנע מכם להתחיל לרוקן את כל התרמיל בכל פעם שתרצו להוציא מסטיק.

השק הקדמי

מה יותר גרוע מלסגור מעיל גשם רטוב עם שאר הציוד היבש שלכם, או לנסות ולמצוא אותו בתיק בזמן שהגשם מרטיב אתכם? כדי לפתור את שתי הבעיות הנפוצות האלו, המציאו עבורנו את השק הקדמי של התרמיל, שיש הקוראים לו “נרתיק הקנגורו”. מדובר על נרתיק נמתח שמאפשר גישה מיידית לכל מה שנשים בו. דגמים מסוימים יחליפו את השק עצמו בגומי נמתח לקשירה, או במעין “לשון” עם רצועות, אבל הרעיון זהה – השתמשו בו כדי לשים פריטים הדורשים גישה מהירה, בדגש על מעיל או ג’קט שתרצו להוריד וללבוש מדי פעם.

מנגד, אל תשימו בתא הזה פריטים כבדים מדי על מנת שלא לפגוע בשיווי המשקל שלכם.

כיס חגורת הירך

כיס חגורת הירך הוא בכיס הקטן שנמצא על הרצועה שקושרת את התיק סביב המותניים שלנו. מדובר על עוד פינה קטנה ונהדרת לפריטים בשימוש גבוה כמו נשנושים ושפתון. בונוס: לא תצטרכו להוריד את התיק כדי לגשת אליה.

כיסים צדדיים לבקבוקים

ככל הנראה אלו שני התאים הפשוטים ביותר בתיק הגב שלכם – שימו בהם בקבוקים והקפידו לשתות כמה שיותר!

איך אורזים תיק לשביל ישראל

למה לתרמיל יש כל כך הרבה רצועות?

הרצועות המקיפות את התרמיל עוזרות לדחוס את הציוד פנימה, שומרות על מרכז כובד מהודק ומשפרות את היכולת שלכם ללכת בלי בעיות. ודאו שכולן קשורות ומהודקות לפני היציאה לשביל.

בחלק מהתיקים, במיוחד אלו בעלי הנפח הגדול יותר, יש רוכסנים צדדים (ולפעמים בתחתית), שנועדו כדי לתת לכם גישה מהירה יותר לפריטים שנמצאים עמוק בתוך התרמיל. בנוסף, חלק מהתיקים מכילים “דלת סתרים” – מעין מחיצה המיועדת לשק השינה ואמורה להפריד אותו משאר החפצים בתיק, בגדש על בגדים מלוכלכים, אוכל וציוד רטוב. אם חסר לכם מקום אתם תמיד יכולים לוותר עליה.

מה לקחת ומה לא

בכל מה שנוגע לשאלה “איך לארוז תיק”, אין תשובות של שחור או לבן. גודל התיק המומלץ (ומה שהוא יכיל) תלויים בלא מעט גורמים והעדפות אישיות. למשל:

  • אורך הטיול – באופן טבעי, ככל שהטיול שלכם ארוך יותר, וכולל פחות נקודות עצירה והצטיידות במהלכו, כך תצטרכו לסחוב תרמיל אשר מכיל יותר ציוד.
  • עונת השנה – בחורף תיאלצו לקחת בגדים חמים – וכבדים – יותר מאשר עבור טיול בקיץ.
  • העדפות אישיות – כל מטייל צריך לדעת להגיע לאיזון בין ההעדפות האישיות שלו והמשקל על הגב. לדוגמה, יש אנשים שמספיק להם שק שינה קטן והם מסודרים. מצד שני, יש אנשים שחייבים מזרון, אוהל, כילה או ערסל על מנת לישון כמו שצריך, מה שאומר שהתרמיל שלהם יהיה כבר יותר.

כדי לעשות קצת סדר בדברים יצרנו מחשבון פשוט שיכול לעזור לכם לחשב את משקל התיק האידיאלי לשביל.

מנגד – חשוב שתזכרו שהתיק הולך להיות אתכם על הגב למשך כל זמן הטיול, ולכן יש חשיבות מכרעת להימנע מאריזת יתר. נאבקים להוריד משקל מהתרמיל שלכם? נסו את התרגיל השימושי הבא:

  1. שימו את כל מה שאתם רוצים לקחת לטיול, החל משק השינה, הבגדים, האוכל, הפנס וכל הדברים שאתם צריכים ועד הפליז הנוסף שתכננתם לקחת ואתם לא בהכרח צריכים.
  2. העבירו את הפריטים החיוניים לערימה אחרת. “חיוני” זה פריט שאתם לא יכולים לחיות בלעדיו, אל תרמו את עצמכם ותשימו פריטי “איכות חיים” בערימה הזו.
  3. כעת, עברו על הפריטים שנותרו בערימת ה-“מותרות”, וצמצמו אותה בחצי. כולנו יודעים שיש שם דברים שאתם לא באמת צריכים.

אם נשאר לכם מקום בתיק לאחר האריזה (והמשקל שלו לא נורא), שקלו לפנק את עצמכם עם פריטים נוספים מערימת ה-“מותרות”. מנגד, אם התיק עדיין דחוס מדי או כבד, המשיכו לצמצם.

איך לארוז תרמיל לשטח

איך לארוז תיק לטיול

אוקיי, הגענו לרגע האמת.

האמת היא שסידור הציוד בתיק זו יותר אמנות מאשר מדע. עם זאת, ישנם כמה עקרונות מנחים שיכולים להוביל אתכם ב-90% מהדרך לשם. העקרונות מבוססים על איזון בין נוחות בשימוש ונוחות בהליכה – או באנגלית:

 the two C’s: Comfort and Convenience

הציוד צריך להיות ארוז בצורה כזו שמרכז הכובד של התרמיל יהיה מאוזן, ויהיה לכם קל ללכת איתו (להלן “נוחות בהליכה”), ומצד שני בצורה כזו שלא תצטרכו להוציא חצי תרמיל בכל פעם שתרצו משהו (להלן “נוחות שימוש”).

איך לארוז תרמיל לנוחות הליכה?

שמרו על מרכז הכובד שלכם – ובכך על נוחות ההליכה – על ידי אריזת הציוד הכבד ביותר צמוד ככל האפשר לגב שלכם. ציוד מזון, מים ובישול אמורים לשבת איפושהו ליד או בין השכמות, שם הם לא יתנדנדו ויציקו לכם בזמן הצעידה. שמורו עליהם במקום באמצעות פריטים פחות דחוסים כמו בגדים.

איך לארוז תרמיל לנוחות שימוש?

הימנעו מתופעת “ספירת המלאי” באמצע השביל על ידי אריזה נכונה של הדברים בהתאם לתדירות השימוש הצפויה, כאשר הדברים הנחוצים יותר צריכים להיות למעלה, ואלו שפחות נחוצים כמה שיותר בתחתית. לדוגמה: כנראה שלא תזדקקו לשק השינה שלכם עד ההגעה לנקודת העצירה, ולכן עדיף שתארזו אותו בתחתית היכן שהוא לא יפריע. מצד שני, יכול להיות שתרצו להוציא עליונית בשעות הערב הקרירות – ובהתאם שמרו אותה יחסית למעלה בתיק, במקום שיהיה קל לשלוף אותה ממנו.

שקי דחיסה או שקיות שורש

אריזה חכמה לא תמיד מספיקה כדי להחזיק את הציוד שלכם במקום שהוא אמור להיות: לפעמים יש צורך בקצת עזרה ארגונית נוספת. במצבים כאלו, שקי דחיסה הם תוספת מוצלחת (באנגלית: compression sack, הנה כמה דוגמאות באמזון):

  • הם מוציאים את עודף האוויר מהבגדים, שק השינה ושאר הפריטים ששמים בהם. יותר מקום פירושו אפשרות להכניס לתרמיל עוד דברים.
  • הם עוזרים לארגן את הציוד שלך לפי סוג.
  • רבים מהם אטומים למים, כך שלא תצטרכו לדאוג לבגדים רטובים בסוף היום.
שקית סנדלי שורש
שקית שורש

עם זאת, לשקי דחיסה יש חסרונות, בעיקר בגלל הדחיסה של הבגדים או הציוד לצורות מסוימות. כשטסתי לטייל בדרום אמריקה וארזתי מוצ’ילה ענקית, מצאתי פתרון נפלא על ידי שימוש בשקיות ריקות של סנדלי שורש.

קייס לפקל קפה? נרתיק לערכת עזרה ראשונה? השקית המיתולוגית של סנדל השורש היא בעצם נרתיק רב שימושי לאריזת הציוד בתוך התרמיל. והכי טוב? אפשר לקנות אותן בכל מקום בו מוכרים סנדלי שורש, במשהו כמו 20 ש”ח לשקית.

הכנת תרמיל לגשם

נכון, אם אתם מטיילים בישראל אתם לא ממש צריכים לפחד מגשם יותר מדי, אבל בכל זאת כדאי להיות מוכנים, במיוחד אם אתם מטיילים בעונה הרטובה. יש לכם כמה אפשרויות:

כיסוי גשם לתרמיל – חלק מהתרמילים מגיעים עם כיסוי גשם מובנה, אבל גם אם לא אתם יכולים לקנות אחד בעלות קטנה. שכבת הניילון הזולה והפשוטה הזו תמנע מהמים להרטיב את החלק החיצוני של התרמיל שלכם, ובכך תגן על כל הציוד שבפנים.

שקי דחיסה – בהמשך לסעיף הקודם, זה בהחלט היתרון של שקי דחיסה: רובם עמידים נגד מים. כך שגם אם התרמיל שלכם נרטב, הציוד שסגור בפנים בשק דחיסה יישמר יבש.

שקיות אשפה – זו האפשרות הזולה ופשוטה ביותר למנוע מהציוד שלכם מלהירטב. שימוש את הבגדים והציוד החשוב בתוך שקית ניילון, הוציאו ממנה את האוויר וקשרו לאטימות מלאה.

תיקי מטיילים

איך לארוז תיק – סיכום

כמו רוב הדברים שקשורים לתרמילאות, שטח וטיולים, גם את התשובה לשאלה “איך לארוז תיק” לומדים בעיקר עם הניסיון. לכל מטייל יש את השיטה הנוחה לו, הפריטים שהוא לא יכול בלעדיהם והרגלים מסויימים – וגם אתם תגלו אותם עם הזמן.

באופן אישי, אני לעולם לא אשכח את השבוע הראשון שלי על שביל ישראל – בעיקר כי עשיתי אותו עם תרמיל שלא היה מתאים עבורי, ולקחתי מלא ציוד שלא באמת הייתי צריך (כירת גז ניידת, לצורך העניין). כמו שאתם יכולים לנחש – סיימתי את השבוע שבור, נסעתי הביתה לכמה ימי התאוששות, ורק אחרי שקניתי תרמיל חדש ונוח העזתי לחזור.

טוב, בזמנו לא היו אתרים כמו “שביליסט” שיתנו לי קצת טיפים.

בכל מקרה, וכמו תמיד – אם יש לכם הערות, טיפים נוספים, סתם רוצים להגיד לנו משהו – אנחנו נשמח לשמוע מכם בתגובות פה למטה, או בעמוד הפייסבוק שלנו.