יער קדימה ושמורת אלוני קדימה: פריחת אירוסים בלב השרון

יער קדימה

בין היישובים קדימה וצורן (שהפכו לעיר אחת) נמצא יער קדימה – ריאה ירוקה שמהווה שריד לנוף היערות של אזור השרון. בחודשים פברואר ומרץ, בהם פריחת האירוסים בשיאה, היער מתמלא בנקודות אדום וארגמן מקסימות. במקום חניון ופינות פיקניק.

היי חברים, אנחנו ממשיכים לסקור את המקומות שאתם חייבים להכיר באיזור השרון. אז אחרי שראינו צבי ים בפארק הצבים בנחל אלכסנדר, צפינו בציפורים נודדות באגמון חפר והשלמנו מסלול הליכה של 60 ק”מ החוצה את כל פינות החמד באיזור (שביל השרון) – הגיע הזמן שלנו לנוח קצת ולהירגע עם פיקניק קליל בשמורת טבע נפלאה הנגישה לרכב.

זה לא המקום להרפתקאות או למי שמחפש מסלול הליכה ארוך. מנגד, מי שמחפש להעביר כמה שעות נעימות בחיק הטבע, מוקף בצמחיה מלבלבת ופרחים נדירים, ממש בלב האיזור העירוני של קדימה-צורן – השמורה הזו היא אחלה של מקום, וכדאי לכם להמשיך לקרוא.

על יער קדימה

נטיעת יער קדימה החלה כבר בשנת 1942 על ידי מחלקת הייעור של המנדט הבריטי, במטרה לייבש חולות נודדים שהיו באיזור. לאחר קום המדינה, הקרן הקיימת המשיכה בפיתוח היער, אשר מהווה כיום את הריאה הירוקה החשובה ביותר במועצה איזורית השרון ובליבה של העיר קדימה-צורן.

היער נטוע ברובו אקליפטוסים, עם ייצוג מסוים לעצים נוספים, ביניהם שיטה כחלחלה, ברושים, אלון התבור ואורנים. בנוסף, ניתן למצוא במקום פרחי בר שונים (ונדירים): אירוס הארגמן, אזוביון דגול ותורמוס צהוב הצומחים אף הם ביער.

כאחד מהשטחים הפתוחים האחרונים באזור שאינם מעובדים, משמש היער גם מקום מקלט לבעלי חיים שונים, בעיקר שועלים וצבי יבשה.

המסלול

בתוך יער קדימה קיימת דרך המסומנת בסימון שבילים כחול. הדרך סלולה לסירוגין, אך היא עבירה לרכב פרטי ללא שום בעיה. כ-250 מטרים מהכניסה ליער נראה משמאלנו אנדרטה קטנה, לזכרו של טייס החלל הישראלי הראשון אילן רמון ז”ל, וששת האסטרונאוטים שנספו עמו במעבורת החלל קולומביה ב-1 בפברואר 2003 בעת התפרקותה של המעבורת בזמן חזרתה לכדור הארץ.

יער קדימה
האנדרטה. תמונה מתוך אתר יזכור

נמשיך עם המסלול כ-250 מטרים נוספים (בסה”כ כחצי ק”מ מהכביש הראשי) עד שנגיע למבנה שירותים קטן. בנקודה זו מומלץ להחנות את הרכב ולהמשיך לעבר הגדר הנמצאת מאחורי המבנה על מנת להגיע לנקודת פריחה נוספת. בעונת הפריחה (פברואר-מרץ), נוכל לראות פה את הרקפות הסגולות-ורודות של השום התל אביבי, כמה זנים של תורמוסים ופרח המרסיה הורוד והזעיר.

בנקודה זו קיים פיצול דרכים. אנו נפנה שמאלה בעקבות הסימון הכחול ונמשיך מעט עד שנגיע לחניון קדימה. זהו חניון גדול ובו מתקני שעשועים ושולחנות פיקניק. בקצהו של החניון יש ברז מים.

שום תל אביבי
פריחת השום התל אביבי

שמורת אלוני קדימה

במרחק קצר מהחניון, נוכל להמשיך לשמורת אלוני קדימה, הנמצאת בשוליים הצפוניים-מזרחיים של העיירה קדימה, בצד דרך כורכר המוליכה לאזור צור-משה.

לשמורה ניתן להגיע בהליכה או נסיעה באמצעות יציאה מקצה החניון והמשך בעקבות הסימון הכחול. הדרך, הקרויה “דרך היער”, נמשכת כ-400 מטרים עד שמגיעה חזרה לעיר קדימה, לרחוב חנקין. המסלול יתעקל ימינה ולאחר כ-100 מטרים נוספים יגיע לשלט המכריז על תחום השמורה.

ניתן לחנות בצד הדרך ולסייר בשמורה הזעירה, המשתרעת על כשמונה דונם. יש בה חלקת יער אלוני תבור ותיקים בת כ-25 עצים, וצמחיה עשבונית שונה. לאורך השמורה קיים שביל הליכה באורך כ-200 מטרים החוצה אותה מקצה לקצה. רצוי להישאר בשביל ולא לסטות על מנת לשמור על הפרחים.

איך מגיעים ליער קדימה

מכיוון כביש 4 פונים מזרחה בצומת בני דרור לכביש 553 ונוסעים מזרחה כ-2.5 ק”מ. מיד אחרי הפנייה ימינה לתל מונד, פונים שמאלה וממשיכים כ-1.5 ק”מ עד הגעה לכיכר התנועה המפרידה בין כביש הגישה לעין שריד (ימינה) וקדימה (שמאלה). ממשיכים בו ישר ונוסעים עוד כ-1.4 ק”מ עד הנקודה בה הכביש מתעקל ימינה. פניה שמאלה תוביל אותנו לכביש הגישה ליער.