אגמון חפר ומצפור ויקר: אתר צפרות, תצפית נפלאה ומסלול קצר ונעים

מאגר חפר

בלב ליבו של השרון, הוקם בשנת 2017 אגמון חפר – שמורת צפרות מרשימה המבוססת על בריכות דגים נטושות. במרחק קצר משם נמצא מצפור ויקר, המציע תצפית מקסימה על העופות הנודדים. אם אתם מחפשים טיול יום קצר שיספק לכם קצת שקט ושלווה לנשמה – זו אחלה אופציה. קרוב למרכז והכניסה חינם.

מדינת ישראל משמשת גשר יבשתי בין אירופה לאפריקה והיא ציר נדידה עיקרי למיליוני ציפורים מרחבי העולם. נדידת הסתיו – שמתחילה באוגוסט עם הגעתן של אלפי חסידות ומסתיימת בדצמבר, עם הגעתם של אחרוני הברווזים, האנפות והשקנאים – מושכת יותר מחצי מיליארד ציפורים אשר עוברות אותנו במסלולן.

במיוחד בתקופה הזו, אגמון חפר ומצפור ויקר הם שני מקומות טיול מומלצים במיוחד. למרות שהם שני מקומות שונים, אנשים רבים נוטים לבלבל ביניהם, כי הם דומים בסך הכל: שניהם נמצאים באזור השרון, בסמוך לנחל אלכסנדר, והם די קרובים אחד לשני (מרחק של כרבע שעה נסיעה).

מנגד, הם שונים מעט בחוויה שהם מציעים: באחד יש תצפית מצוינת על העופות הנודדים, ממצפור שאינו מתאים לבילוי ארוך, והשני מציע מסלול הליכה נחמד וקליל סביב אגם מקסים. לאור הקרבה ביניהם, החלטנו לכתוב עליהם יחד. אתם בהחלט יכולים לנסוע לטייל רק באחד מהם – גם לחוד הם מציעים חוויה נפלאה.

אגמון חפר
אגמון חפר

אגמון חפר

אגמון חפר הוא פארק בשטח של 300 דונם שנחנך בשנת 2017. בעברו, שימש האגם כבריכות הדגים של קיבוץ עין החורש, שהוקמו על שטחי ביצות שיובשו. מאז, הבריכות ננטשו והמקום עמד עזוב, עד אשר הורמה הכפפה להקמת הפארק הירוק, ביוזמת רשות הניקוז שרון בסיוע תורמים לקק”ל מקנדה.

באיזור ניתן לנסוע עם הרכב בדרך עפר העוברת בין המטעים והשדות (ועבירה לרכב פרטי), ולמתחם האגמון עצמו ניתן להיכנס ללא תשלום. במקום ישנו שביל הליכה במסלול מעגלי באורך של כ-1.5 ק”מ, אותו ניתן לטייל ברגל או ברכיבת אופניים. השביל לא סלול אבל הוא נגיש לעגלות, והוא מקיף את האגם המלאכותי הענק.

תוכלו לטייל בנוחות במסלול הכולל גשר ודקים מרשימים מעץ, ביניהם נקודות תצפית שונות הכוללות שילוט עם תמונות והסבר על העופות השונים ועל הצמחייה הייחודית למקום.

איך מגיעים

האתר נמצא בלב עמק חפר, בגדה הדרומית של נחל אלכסנדר, מרחק כ- 3.5 ק”מ נסיעה מצומת חפר לכיוון מזרח בדרך כורכר עבירה לכל רכב, היוצאת מצומת חפר (כביש 4) מזרחה. אחרי כ-2.5 ק”מ בדרך הכורכר (הכוללת חציה של הנחל על פני גשר), נפנה ימינה ונמשיך במעלה הנחל עוד קילומטר אחד של נסיעה, עד לחנייה הצמודה לאגמון חפר.

שימו בווייז: “אגמון חפר”.

ועוד כמה דברים שחשוב לדעת: המסלול חשוף לשמש, אז כדאי שתבואו מוכנים עם כובעים וביגוד מתאים (מוזמנים לקרוא את הפוסט שלנו עם טיפים לטיול בימים חמים). בנוסף, כניסת כלבים מותרת למקום (איזה כיף!) אבל רק כשהם קשורים ברצועה.

הכניסה מתאפשרת החל מהשעה 07:00 ועד השקיעה. השהייה בלילה אסורה, וקיים איסור להטיס רחפנים בתחומי האתר (למרות הצילומים היפים שאנחנו בטוחים שיתאפשרו, בעלי הבית הן הציפורים והשמיים שייכים להן!)

מצפור ויקר
מצפור ויקר

מצפור ויקר

ואם כבר הגעתם לאזור, שווה לקפוץ גם למצפור ויקר שנמצא במרחק של כרבע שעה משם, במאגר המים שליד קיבוץ משמר השרון. מעל המאגר, שנפחו כמיליון מ”ק ואוסף את מי הגשמים והשיטפונות מנחל אלכסנדר לטובת חקלאי האזור, הוקם מצפור ויקר, שנבנה בסיוע תרומה של משפחת ויקר הקנדית ונקרא על שמם.  

המצפור מורכב ממרפסת עץ מוצלת עם פינות ישיבה, ושביל רחב ונוח לאורך מדשאות ירוקות המטפס אליה. מסביב למאגר ניטעה גינת נוי נאה ובה מדשאה ופרחים מושכי פרפרים וחרקים, ובתקופת הנדידה תמצאו כאן כמויות רבות של שקנאים, קורמורנים ומיני עופות נוספים כגון אנפה אפורה, שחף אגמים, שחף ארמני, מרית ולבנית גדולה.

המספר הגדול של השקנאים שמבלים במאגר אינו מקרי. הם חלק מאוכלוסיית השקנאי המצוי שמקננת באירופה, חורפת באפריקה ובין לבין נודדת ועוברת אצלנו. אוכלוסיית השקנאים מונה יותר מ-30 אלף פרטים, וכולם עוברים בישראל בעונות הנדידה, בעיקר בין ספטמבר לנובמבר ובין מרץ למאי.

קחו בחשבון שהמקום מתאים לעצירה קצרה לתצפית, אבל פחות מתאים לבילוי ארוך. בנוסף, המראה המרהיב מושך לכאן לא מעט מבקרים, ולכן מומלץ לנסות ולהגיע למקום בשעות הבוקר המוקדמות על מנת להמנע מעומסים.

איך מגיעים

מצומת רופין (כביש 4) פונים מזרחה בכביש המוביל למושב בית הלוי (כביש 5711). בצומת מושב בית הלוי (כ-900 מ’ אחרי הכניסה לכפר מונש) פונים ימינה לקצה הצפוני של מושב חניאל. הדרך עבירה לכל סוגי הרכב, אך יש לנסוע באיטיות.

קיימת דרך נוספת, טובה יותר, שאינה עוברת ליד השלולית: בצומת מושב בית הלוי פונים ימינה לכיוון חניאל, ואחרי 1.2 ק”מ פונים שמאלה לדרך המלווה בשדרת ברושים. נוסעים בדרך הזו במשך כ-750 מ’ עד שמגיעים לשער צהוב. ממש לפניו פונים ימינה וממשיכים בנסיעה כ-1.5 ק”מ נוספים עד ההגעה. הדרך עבירה לכל סוגי הרכב, אך יש להקפיד על נסיעה איטית.

בווייז: “מצפור ויקר”.

יש חניה בשפע בחניון רחב למרגלות המצפור. ניתן לשבת על הדשא, לעשות פיקניק קל ואפילו לבחון את כישורי בישול השטח שלכם. ילדים יוכלו ליהנות מפארק מתקנים חביב.

הגשר על נחל אלכסנדר

שביל השרון

שני המקומות המקסימים שתיארנו מהווים חלק מ-“שביל השרון”, מסלול באורך 60 ק”מ המתחיל בנחל אלכסנדר ומסתיים בפארק הירקון. בדרך הוא עובר בלא מעט נקודות נפלאות נוספות ובהן שפך נחל אלכסנדר, נחל פולג ופארק כפר סבא.

למי שמחפש מסלול קצת יותר ארוך (ומאתגר), זו עשויה להיות בחירה מושלמת. ובדיוק כתבנו עליו פוסט שלם, מי היה מנחש.

לקריאה נוספת – שביל השרון: משפך נחל אלכסנדר ועד פארק הקיימות בהוד השרון