מזרון שטח מומלץ: כך תבחרו את המזרון המתאים עבורכם

מזרון שטח מומלץ

למרות שזה קל לוותר עליו או להתעלם מהחשיבות שלו, מזרון שטח ממלא שני תפקידים: ראשית, הוא מספק לנו משטח נוח ורך יותר לשינה. אבל שנית – וזה כנראה אפילו יותר חשוב – הוא מספק בידוד נוסף בינינו לבין הקרקע, וכך דואג שיהיה לנו לילה חם ונעים. אז איך בוחרים מזרון שטח מומלץ, מה לחפש ומה לשקול – על כל זה נדבר בפוסט של היום.

אז נכון, כנראה שאם אתם יוצאים לשביל ישראל או לאחד מהשבילים הארוכים האחרים בארץ, אתם בהחלט יכולים לוותר על מזרון שטח, ולהסתפק בשק שינה בלבד. מצד שני, בהתאם לאופי הטיול, הטמפרטורה בחוץ והצרכים שלכם, אולי בכל זאת שווה לכם להמשיך לקרוא.

את מזרון השטח המומלץ נבחר בהתאם לקריטריונים הבאים:

  • סוג המזרן – נלמד על שלושת סוגי הרפידות הבסיסיות וכיצד הן פועלות: מזרון אוויר מתנפח, מזרון ספוג סגור תאים ומזרון מתנפח.
  • שימוש מיועד – נחליט לאיזו פעילות המזרון שלנו מיועד, ונתאים את המזרון המומלץ לסוג הטיול.
  • חום (ערך R) – מייצג את יכולתו של המזרן למנוע אובדן חום עם קרקע.
  • הסתכלות מערכתית – נוחות שינה בטמפרטורה מסוימת תלויה במשתנים רבים אחרים מעבר למזרון, בעיקר דירוג הטמפרטורה של שק השינה שלנו. התאמה ושילוב נכון בין שניהם היא המפתח לשנת לילה נעימה.
  • מאפיינים – נלמד לקבוע איזה מאפיינים נוספים עשויים להיות רלוונטים עבורנו: משקל, ריפוד, גודל, קלות ניפוח ועוד.

בקיצור, יש לנו הרבה על מה לדבר היום. יאללה.

סוגי מזרוני שטח

ברמת העיקרון, יש שלושה סוגים עיקריים של מזרוני שטח.

מזרון שטח מתנפח

מזרון שטח מתנפח
מזרון שטח מתנפח

מזרוני אוויר מתנפחים מגיעים במגוון רחב של סגנונות, החל מכאלו קלים ודקיקים האידיאליים לטיולי תרמילאים ועד עבים במיוחד אשר מושלמים לטיולים עם רכב צמוד או גלמפינג (חפשו את זה בגוגל). רוב המזרונים המתנפחים (הטובים) מבודדים חום לא רע ומגיעים עם מכשיר ניפוח ידני, כך שלא תצטרכו לאבד את הנשימה. מנגד, לא מעט אנשים טוענים שמזרונים אלו פחות יציבים וכל תנועה קלה גורמת לאי נוחות (במיוחד במזרון זוגי).

יתרונות – ברוב המקרים הם נוחים (לאור העובי שלהם), קומפקטיים וקלי משקל. בנוסף, ניתן להתאים את המוצקות שלהם לפי ההעדפה האישית על ידי שחרור או הוספת אוויר דרך השסתום. יש המון גדמים שונים בשוק, החל מחובבניים ועד מקצועניים לגמרי – ודאו כי המזרון שאתם בוחרים תואם לערכי ה-R שאתם צריכים (עוד על כך בהמשך).

חסרונות – ככל שהמזרונים המתנפחים הם קלים וקומפקטיים יותר, כך המחיר שלהם עולה. בנוסף, הם לא הכי עמידים, ודי קל לנקב אותם, במיוחד אם אתם ישנים באוהל עמוס.

לפעמים זה יכול להרגיש כאילו המזרונים הללו מאבדים אוויר במידה והטמפרטורה החיצונית משתנה, לכן מומלץ לבדוק ולהתאים את המוצקות של המזרון כמה שיותר קרוב לזמן השינה. בנוסף, מומלץ לנפח אותם ידנית (עם משאבה) ולא באמצעות הפה, על מנת למנוע מלחות וחיידקים למיניהם להצטבר בשסתום ובתוך המזרון עצמו.

הנה כמה דוגמאות למזרוני השטח המתנפחים הכי נמכרים

מזרונים המתנפחים עצמאית

מזרון שטח מתנפח עצמאית
מזרון שטח מתנפח עצמאית

מזרונים המתנפחים עצמאית מבוססים על מעין שילוב של בידוד ספוג פתוח-תאים ומזרון אוויר. פתיחת השסתומים מאפשרת לספוג שבמזרון להתרחב ומכניסה אליו אוויר באופן אוטומטי, כך שהוא אינו דורש ניפוח. חלקם תוכננו במיוחד לטיולי תרמילאים – מה שאומר שניתן לקפל אותם לאורך ולגלגל לחבילה קומפקטית – ואחרים מיועדים לקמפינג צמוד לרכב ולכן הם מגולגלים ללא אפשרות לקיפול. הם מגיעים במגוון רחב של דגמים, סוגים ודרגות חימום שונות.

יתרונות – הם נוחים וקומפקטיים למדי, מציעים בידוד מעולה, ותוכלו להתאים את מוצקותם על ידי הוספת או שחרור אוויר. בנוסף, הם בדרך כלל עמידים יותר מאשר מזרון אוויר רגיל.

חסרונות – כבדים ויקרים יותר מהמזרונים הפשוטים, והרבה פחות קומפקטיים. גם אותם אפשר לנקב בטעות, אם כי פחות.

הנה כמה דוגמאות למזרוני השטח המתנפחים עצמאית הכי נמכרים

מזרון ספוג סגור-תאים

מזרון ספוג סגור-תאים
מזרון ספוג סגור-תאים

המזרונים הללו עשויים מספוג צפוף המלא בתאי אוויר סגורים זעירים. הם בדרך כלל מגולגלים, או מקופלים בתצורת Z. למרות שהם עשויים להיות מיוצרים מכל מיני סוגי חומר שונים (EVA, NBR, XPE וכו’), אני לא רואה סיבה להתעמק בחומרים השונים אלא דווקא להתרכז בשימוש שלהם. כשאתם באים לבחור – התרכזו במשקל, דירוג ה-R וכו’, ופחות בחומר עצמו.

יתרונות – הם קלים, זולים, עמידים ומציעים בידוד אפקטיבי בכל תנאי השטח. אין צריך לדאוג מניקוב שלהם, והם היחידים שאפשר לשאת על החלק החיצוני של התרמיל ללא חשש מנזק. בנוסף, אפשר להשתמש בהם בתור משטחי ישיבה.

חסרונות – הם פחות נוחים (יחסית נוקשים ומוצקים), ונוטים להיות מגושמים לתפעול.

הנה כמה דוגמאות למזרוני השטח מספוג סגור-תאים הכי נמכרים

שימוש מיועד למזרון השטח

אז אחרי שלמדנו לגבי הסוגים העיקריים, הגיע הזמן להתאים את סוג מזרון השטח לשימוש המיועד שלו:

עבור קמפינג צמוד לרכב – כאשר אינכם מוגבלים מבחינת גודל ומשקל, תוכלו לבחור מזרן עבה וגדול יותר לנוחות שינה. בנוסף, ברוב המקרים זה אומר שהמזרונים יהיו זולים יותר ממקביליהם הקלים יותר. מזרוני אוויר המתנפחים עצמאית יהיו בחירה מומלצת ברוב המקרים.

תרמילאים – כנראה תצטרכו למצוא את האיזון בין נוחות השינה הרצויה ובין המשקל שתהיו מוכנים לסחוב על הגב. למי שמחפש איכות שינה, מזרון שטח מומלץ יהיה כזה המתנפח (עצמאית או לא). עבור מטיילים שרוצים להשיאר קלים ככל הניתן, משקל נמוך וקומפקטיות באריזה צריכים לנצח את את כל הגורמים האחרים. מזרן מתנפח אולטרה-לייט כנראה יהיה הבחירה המומלצת (יש דגמים בשוק ששוקלים פחות מקילו).

טיול ארוך – אז נכון שמשקל נמוך זה חשוב, אבל במידה ואתם יוצאים לטיול לתקופה ארוכה אתם חייבים לקחת בחשבון גם את העמידות של המזרון לאורך זמן. במקרה הזה, מזרון ספוג סגור-תאים יהיה הבחירה המומלצת עבורכם. מטיילים רבים בוחרים מזרון “קצר” (ב-3/4 מהאורך של מזרון רגיל) כדי לחסוך במשקל.

טיול חורף – מזרוני אוויר מתנפחים בעלי R גבוה הם המומלצים לקמפינג או טיולים בטמפרטורות קרות. וכשאני אומר קרות, אני מתכוון ל-“אוורסט בייס קאמפ”, לא להר מירון. בכל מקרה, מכיוון שערך R הוא משהו מצטבר, תמיד ניתן לשים שני מזרונים אחד על השני – והרבה מטיילים “מקצועיים” נוטים לשלב שני סוגים של מזרונים, ולשים את מזרון הספוג ומעליו את המזרון המתנפח (זה גם מאפשר גיבוי, למקרה והשני מתפנצ’ר).

מזרון קמפינג

ערכי R

שם המפתח בכל מה שנוגע למזרוני שטח הוא היכולת שלהם לבודד בין חום הגוף של המטייל לבין הקור של הקרקע, ועיקר המאמץ הטכנולוגי מושקע ביצירת יכולת בידוד כמה שיותר גדולה.

וזהו בדיוק ערך ה-R, כאשר (R = Resist heat flow).

ערך ה-R של מזרון שטח מודד את יכולתו להתנגד לזרימת החום דרכו. ככל שערך ה- R של המזרון גבוה יותר, כך הוא יבודד אותנו טוב יותר מהקרקע הקרה שמתחת. ערכי R ממוצעים נעים בין פחות מ-2 (בידוד מינימלי) ועד ל-5.5 ומעלה (בידוד גבוה).

כל היצרנים של מזרוני השטח מחוייבים למערכת מדידה זהה, מה שמאפשר לנו להשוות את ערכי ה-R בין מזרון ומזרון לאורך יצרנים שונים, ובכך להקל עבורנו על הבחירה.

עוד דבר מוצלח לגבי ערכי ה-R הוא העובדה שהיחס הוא ישיר. קרי, מזרון עם ערך R של 2 יהיה חם פי 2 ממזרון עם ערך R של 1. והכי טוב – ניתן לחבר שני מזרונים או יותר, והבידוד שהם יספקו יהיה חיבור של ערכי ה-R שלהם. למשל, שני מזרונים עם ערכי R של 1 יהיו זהים למזרון עם ערך R של 2.

קל, פשוט וחכם.

כדי לתת לכם מושג כללי, הנה טבלת המרה פשוטה בין ערכי R לטמפרטורת קרקע (בה יידרש המזרון):

טמפרטורה (צלזיוס)ערך R (לגבר)ערך R (לאישה)
5  °C56
−7 °C78
−18 °C910
−30 °C1113

הסתכלות מערכתית (מזרון + שק שינה + ביגוד)

נוחות השינה שלכם בשטח לא מבוססת אך ורק על מזרון שטח מומלץ. מעבר לכל הגורמים הסביבתיים, בסופו של דבר זה מסתכם לשלושה מרכיבים בסיסיים: 1) שק השינה, 2) כרית השינה ו- 3) בגדי השינה.

כשתיארנו איך בוחרים שק שינה דיברנו על דירוג הטמפרטורה של כל של שינה. חשוב לזכור כי החישוב הזה נעשה על בסיס מטייל שישן בתחתונים בלבד, ועל מזרון שטח עם דירוג R של 5.5. מה שאומר שאם אתם ישנים ללא מזרון שטח (או אחד עם דירוג R נמוך), סביר להניח ששק השינה שלכם לא יעמוד בדירוג הטמפרטורה המוצהר שלו. ולהפך – אם אתם מתכננים לישון עם ביגוד חם ועל מזרון שטח עם דירוג R גבוה – שק השינה שלכם ירגיש חם יותר.

זה מייצר טרייד אוף מעניין בין שלושת הגורמים האלו, וכשאתם מתכננים את הציוד שלכם לטיול, עליכם להתסכל עליהם כמקשה אחת – והשקעה באחד (של משקל, נפח או כסף) יכולה להתקזז עם חסכון באחר.

מזרון שטח מומלץ

מאפיינים נוספים

ואחרי כל זה, יש עוד כמה מאפיינים שצריך לקחת בחשבון כשבאים לבחור מזרון שטח מומלץ עבורכם.

משקל

מזרונים במשקל אולטרה-לייט הם מושלמים לתרמילאים אבל ממש לא זולים. אתם יכולים לחסוך במשקל על ידי בחירת מזרון בצורת מומיה או אליפסה המפחיתה את הנפח ועוזרת לארוז את המזרון לחבילה קטנה יותר. חבילות קטנות יותר. מזרוני ספוג סגורי-תאים הם בהחלט קלי משקל, וגם אם בוחרים אחד קצר יותר זה לא הכי מפריע לאיכות השינה.

אורך

עבור נוחות שינה, המינימום שאתם צריכים זה מזרון עליו ייכנסו הכתפיים והמותניים שלכם (פחות מזה ועדיף לכם לוותר על המזרון לגמרי). המזרונים הסטנדרטיים הם באורך של 180 ס”מ, והארוכים באורך של 200 ס”מ – מספיק כדי להכניס גם את כפות הרגליים, שזה יתרון חשוב באיזורים קרים.

עבור איזורים חמימים יותר, בהחלט ניתן להסתפק במזרונים ב-3/4 אורך – הנפוצים שבהם באורך של כ-120 ס”מ.

רוחב

רוב המזרונים מגיעים ברוחב סטנדרטי של כ-50 ס”מ. אם אתם אנשים רחבים במיוחד או נוטים להתגלגל במהלך השינה, ייתכן שתרצו לקנות מזרן רחב במיוחד (יש כאלו ברוחב של עד 70 ס”מ). מצד שני, קחו בחשבון את גודל האוהל שלכם.

לחלק מהמזרונים יש מעין “מסילות” בצדדים, שעוזרות לערסל את המשתמש ומונעות ממנו להתגלגל במהלך השינה.

צורת ניפוח

חלק מהמזרונים המתנפחים מכילים שני שסתומים – אחד לניפוח בנפח גבוה ואחד לשחרור לחץ. זה יכול להקל על תהליך הניפוח ולהאיץ את זרימת האוויר פנימה או החוצה. גם גודל השסתומים עשוי להשתנות בין דגם לדגם (שסתומים גדולים יותר מאפשרים ניפוח מהיר יותר עם פחות נשימות).

בנוסף, חלק מהמזרנים מתנפחים בכמה שכבות נפרדות – זה יכול להיות שימושי במידה ואחת מהשכבות מתפנצ’רת, השניה עדיין תעניק לכם ריפוד.