שביל הגולן קטע 3: מתל קצעה לאנדרטת פלס”ר 7

שביל הגולן קטע 3

שביל הגולן קטע 3 כולל הליכה נעימה ביער אודם, לאורך תילי געש ומחצבת טוף עד הגעה לאנדרטת פלס”ר חטיבה 7 וחניון הלילה הצמוד.

נקודת מוצא:
תל קצעה.

נקודת סיום:
אנדרטת פלס”ר חטיבה 7.

אורך המסלול:
כ-8 ק”מ.

דרגת קושי:
להולכים מצפון לדרום (מומלץ), רמת קושי בינונית. מדרום לצפון קשה יותר.

מים במהלך המסלול:
במסעדה או בקיבוץ אל-רום.

נק’ הצטיידות במהלך המסלול:
במסעדה או בקיבוץ אל-רום.

היכנסו לקרוא מידע כללי על שביל הגולן ושאר קטעי המסלול

שביל הגולן קטע 3: תקציר המסלול

המסלול שלנו היום מתחיל בנקודת הסיום של הקטע הקודם, בתל קצעא – תל געשי קטן המצוי בשמורת יער אודם, שהוא היער הגדול ביותר ברמת הגולן. היער מורכב ברובו מאלון תולע, אלון מצוי, אלה ארצישראלית וליבנה רפואי, והוא מהווה בית גידול ללא מעט ציפורים, מכרסמים קטנים ואפילו חזירי בר.

יער אודם הוא שריד מיער רצוף שכיסה את רמת הגולן העליונה כולו, אך כיום צומצם לארבעה גושי יער נפרדים עקב ביאור וכריתה של העצים שנעשתה על ידי התושבים המקומיים. היער הינו טבעי, אך ברבות השנים העצים בו דוללו על ידי תושבי המקום, מה שעזר לעצים הנותרים לצמוח לגובה רב יותר ובכך ליצור אווירה מיוחדת.

מפה, נמשיך עם השביל דרך מטעי הדובדבן והתפוחים של הכפרים הדרוזים הקרובים. זה המקום להזכיר כי החקלאים מצפים לפרי שנה שלמה, ולמרות הפיתוי – אסור לקטוף.

יער אודם שביל הגולן
יער אודם

נטפס עם השביל לפסגת הר אודם, שם נזכה ליהנות מתצפית יפה על תילי הגעש של צפון רמת הגולן. הר אודם גם הוא הר געש רדום, ועל כן מהווה חלק מקו התלים הישראלי – רצף של הרי געש רדומים ברמת הגולן, החל מהר רם בצפון ועד תל סאקי בדרום. ההר מורכב מסקוריה (אבן געשית) בגווני אדום-סגול אשר נתנה לו את שמו – או “ראס אל אחמר” בערבית.

להר שני לועות: האחד הפונה לצד מערב, ושני הפונה צפון. בפסגת ההר בנוי מוצב לא מאויש של צה”ל המחכה לשעת חירום. בחלקו המזרחי של ההר בנויות טראסות חקלאיות, הכוללות כרמי גפן. על חלקו המערבי שוכן היישוב אודם.

הר אודם
הר אודם מכיוון שביל הגולן

נמשיך עם מסלול שביל הגולן ונעבור בסמוך למחצבת סקוריה.

סקוריה הוא החומר הנוצר מעת התפוצצויות שמתרחשות בתוך לוע הר געש – מה שנותן לאבנים את הצורה הספוגית מלאת בועות הגז שלהן – והוא החומר שמרכיב את מרבית התילים הגעשיים ברמת הגולן. בסקוריה משתמשים, בין השאר, לסלילת דרכים, לייצור בלוקים קלים וכחומר מצע בעציצים ובחממות. משום מה החומר מוכר בציבור בכינוי “טוּף”, שגם הוא חומר שמקורו געשי, אך בעל תכונות שונות לגמרי. 

המחצבה העמוקה יצרה בור שעומקו כ-20 מ’ והיא חושפת עולם ססגוני של צבעים שרק אמן כמו הטבע יכול ליצור.

שביל הגולן קטע 3
מחצבת הסקוריה בהר אודם

נסיים את המסלול באנדרטת פלס”ר חטיבה 7, לזכר חללי פלוגת הסיור של חטיבה 7 שנפלו במערכות השונות. האנדרטה ממוקמת באזור הר חרמונית היכן שנערך אחד מהקרבות הקשים בו השתתף הפלס”ר, ב-9 באוקטובר 1973 במהלך קרבות הבלימה במלחמת יום הכיפורים.

רחבת האנדרטה מורכבת מבימת בטון המזכירה בצורתה נגמ”ש, עליה הוצב אחד הנגמ”שים הפגועים ששימשו את חיילי היחידה בקרבות הבלימה באזור (נגמ”ש מסוג M113). מאחורי בימת הבטון מוצבים שני לוחות שנלקחו ככל הנראה מטנקי שוט, על האחד מצוינים שמות 20 החללים במהלך מלחמת ששת הימים ואחריה, ועל השני מצוינים שמות 25 החללים שנפלו במהלך מלחמת יום הכיפורים. עמוד ברזל נוסף מוצב ליד האנדרטה על קוביית בטון לבנה ועליו חקוקים שמות 24 לוחמי הפלס”ר שנפלו בקרבת מקום בקרב קשה שנערך ב-9 באוקטובר 1973.

לצד האנדרטה נמצא חניון פלס”ר 7 – חניון מסודר בחורשת קק”ל ונקודה מומלצת לחניית לילה. במקום חניה לרכבים, חורשת עצים, שולחנות, פחים, ושני משטחי בטון וקירות מעוגלים שנועדו להגן על הלנים בשטח מפני הרוח.

(לקריאה נוספת: איך להתחמם בשטח? טיפים לטיול או קמפינג בסביבה קרה)

שימו לב שניתן להדליק אש רק במקום המוקצה לכך, גם מבחינת בטיחות באש וגם מבחינה אסתטית.

עוד כמה דברים שחשוב לדעת

אי אפשר לדבר על טיול ברמת הגולן בלי להזכיר את שדות המוקשים המפוזרים באזור. למרות שבשנים האחרונות – ובעיקר מאז הקמת הרשות לפינוי מוקשים ב-2011 – נעשה מאמץ לפרק את המוקשים ההיסטוריים שנשארו בקרקע, הגולן מלא בשדות מוקשים מגודרים, חלקם קרובים למסלול השביל. בשום אופן אין לחצות גדרות ולרדת מהשביל המסומן!

בנוסף לכך, יש ללון בחניוני לילה בלבד, ואין לעשות זאת באמצע מקטע או במקומות שאינם מוסדרים, בדגש על קרבה לשטחי אש צה”ליים.