איך להתחמם בשטח? טיפים לטיול או קמפינג בסביבה קרה

טיול חורף

לפני היציאה לשטח בחורף, חשוב להכין ציוד טיולים המתאים למזג האוויר הקר והגשום, בעיקר באזורים הצפוניים או הלילות המדבריים של הדרום. בפוסט של היום ננסה לענות על השאלה “איך להתחמם בשטח”, וניתן כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על חום הגוף, גם כאשר אתם מטיילים בתנאי סביבה קשים.

אנחנו יודעים שטיול בשביל ישראל הוא לא בהכרח הדוגמה האידיאלית לטיול בטמפרטורה קרה במיוחד, אבל החלטנו לכתוב את הרשימה הזו משתי סיבות עיקריות. הראשונה, הטיפים הללו עדיין יכולים להיות שימושיים למי שמטייל בארץ בתקופת החורף, בעיקר במדבריות הדרום או רמת הגולן. ושנית, יש לנו בקהל הקוראים לא מעט חיילים או חיילים לשעבר שבדיוק חושבים על הטיול של אחרי הצבא – והפוסט הזה יכול להיות שימושי עבורם.

אז איך שומרים על טמפרטורה בזמן טיול או קמפינג בסביבה קרה? הנה כמה טיפים.

איך להתחמם בשטח

המשיכו לזוז

לבוש חם לכשעצמו אינו מייצר חום, אלא רק עוזר ללכוד את החום שגופנו מייצר. זה אומר שבכל פעם שאתם מתקררים, האסטרטגיה הטובה ביותר לחימום מחדש של הגוף היא להתחיל לנוע או להגביר את קצב ההליכה – מה שיגרום לגופכם לשחרר יותר חום, ויעלה את הטמפרטורה הלכודה בתוך שכבות הביגוד.

כשאתם עושים הפסקה בפעילות, נסו לקצר אותה על מנת שלא להתקרר, וקחו בחשבון שחברי קבוצה שיש להם פחות שומן ומסה (במידה ואתם מטיילים עם ילדים למשל) כנראה יתקררו מהר יותר.

אכלו ושתו יותר

כאשר הטמפרטורות בחוץ נמוכות, הגוף שלנו זקוק ליותר דלק על מנת לשמור על “התנור הפנימי” פעיל. נסו לאכול חטיפים עתירי שומן כמו שוקולד, גבינה ואגוזים, מכיוון שהשומן מתפרק לאט ועל כן יכול להחזיק את הגוף לשעות ארוכות. אם אתם עורכים קמפינג בימים קרים, הפייבוריט שלנו הוא סמורס במדורה – מתכון קל להכנה, טעים ומלא בשומן.

בנוסף לכך, זה ידוע שכאשר התנאים בחוץ קרים ויבשים יותר, אנשים נוטים להתייבש מהר יותר. זה קורה כי אנחנו נוטים להזיע פחות ולהרגיש פחות צמאים – ולכן חשוב להקפיד ולשתות בכמות מספקת.

התחממו לפני הכניסה לשק השינה

לפני השינה, נסו להעלות את טמפרטורת הגוף שלכם: קפצו קפיצות במקום, עשו קצת מתיחות או שכיבות סמיכה והיכנסו לשק השינה רק כאשר גופכם חם. כמו שכבות הביגוד החם, גם שק השינה בעצם “לוכד” את חום הגוף שאנחנו מייצרים, כך שכניסה אליו עם טמפרטורת גוף גבוהה יותר תעזור לו להתחמם מהר יותר.

בנוסף השתדלו לצמצם את כל מרווחים האוויר הגדולים הנמצאים בתוך שק השינה אחרי שנכנסתם אליו, מכיוון שהם יקשו על השמירה על החום. אתם יכולים לעשות את זה על ידי “מילוי” שק השינה בבגדים נוספים אשר יצמצמו את הרווחים. הבונוס: הבגדים שלכם יהיו חמים ונעימים ללבישה בבוקר.

לקריאה נוספת: שק שינה מומלץ: כך תבחרו את שק השינה הנכון עבורכם

איך להתחמם בשטח

שקיות חימום

שקית חימום היא מארז המסוגל לייצר חום באופן עצמאי, לרוב בטמפרטורה של 40 עד 70 מעלות, למשך פרק זמן של 6 עד 24 שעות באמצעות ריאקציה כימית כלשהי. המפורסמות ביותר הן השקיות הצהובות הצה”ליות שלרוב ניתן לקנות בכ-10 ש”ח ליחידה בכל חנויות הציוד הרלוונטיות.

ניתן להשתמש בשקית חימום גם לחימום שק השינה לפני שאתם נכנסים אליו, לשים אותה בתוך הבגדים ואפילו לדחוף אחת בנעליים על מנת לחמם אותם לפני היציאה לדרך.

מזרון שטח

למרות שזה קל לוותר עליו או להתעלם מהחשיבות שלו, מזרון שטח ממלא שני תפקידים: ראשית, הוא מספק לנו משטח נוח ורך יותר לשינה. אבל שנית – ואפילו יותר רלוונטי לענייננו – הוא מספק בידוד נוסף בינינו לבין הקרקע, וכך דואג שיהיה לנו לילה חם ונעים.

שם המפתח בכל מה שנוגע למזרוני שטח הוא היכולת שלהם לבודד בין חום הגוף של המטייל לבין הקור של הקרקע, ועיקר המאמץ הטכנולוגי מושקע ביצירת יכולת בידוד כמה שיותר גדולה, הנמדדת באמצעות מדד הנקרא “ערך R”, המודד את יכולתו של המזרון להתנגד לזרימת החום דרכו. ככל שערך ה- R של המזרון גבוה יותר, כך הוא יבודד אותנו טוב יותר מהקרקע הקרה שמתחת. ערכי R ממוצעים נעים בין פחות מ-2 (בידוד מינימלי) ועד ל-5.5 ומעלה (בידוד גבוה).

הישארו יבשים

אחת הסכנות הגדולות ביותר למטיילים בתנאי קור היא היפותרמיה. על כן חשוב להקפיד על שימוש בגרביים מתאימות, לנעול נעליים אטומות למים (למשל אלו של סלומון) ולהקפיד על לבוש של שכבה חיצונית המגנה או דוחה מים.

טיפ נוסף – כאשר אתם מתיישבים בטבע, הסלעים, אדמה או גזעי עץ איתם אתם באים במגע כנראה קרירים למדי, ו-“יונקים” את חום הגוף שלכם. במקום זאת, נסו להניח את תיק הטיולים שלכם על האדמה הקרה, והתיישבו עליו (כך שהוא ייצור שכבת הגנה נוספת בינכם לבין האובייקט הקר או הרטוב).

סידור נכון של האוהל

גם כאשר הטמפרטורה בחוץ נמוכה, רצוי להשאיר חריץ אויר קטן בפתח של האוהל. ככל שהלילה מתקדם, חום הגוף והנשימה המהבילה שלנו עלולים ליצור עיבוי, שיכול להגביר את הלחות באוויר ולקרר את האוהל – ופתח קטן של אוורור יעזור למנוע את זה.

בנוסף, רצוי למלא את האוהל ככל הניתן. אם אתם מטיילים עם שותפים לטיול, נסו לישון באותו האוהל, קרוב אחד לשני ככל הניתן. זוהי דרך נפלאה להתחמם ולשמר את חום הגוף בתנאי קור.

שק שינה בקור

טיפים נוספים

יש לכם עצות נוספות לגבי טיול בטמפרטורות נמוכות, רעיונות נוספים לגבי איך להתחמם בשטח או משהו נוסף לשאול?

נשמח לשמוע מכם בתגובות לעמוד הזה, או בעמוד הפייסבוק שלנו (שווה לעקוב!)